۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۱
سایه تکرار شکست طرح تحول سلامت بر سر طرح دارویار| تکرار بدعهدی بیمه ها در پرداخت مطالبات داروخانه ها
عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان مطرح کرد

سایه تکرار شکست طرح تحول سلامت بر سر طرح دارویار| تکرار بدعهدی بیمه ها در پرداخت مطالبات داروخانه ها

کربکندی عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان به بازار گفت: پرداخت دیرهنگام مطالبات داروخانه ها به همراه بودجه ای که برای دارو در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده، آینده طرح دارویار را مبهم کرده است.

بازار؛ گروه صنعت: شش ماه از آغاز طرح دارویار می گذرد؛ طرحی که قرار بود بر مبنای آن یارانه دارو از ابتدای زنجیره تولید با حذف ارز ترجیحی به انتهای آن یعنی مردم که مصرف کننده اند تخصیص یابد؛ طرح به ظاهر خوبی که قرار بود کمکی در راستای توسعه صنعت دارو و داروسازی باشد و در مقابل فشاری به مردم از جهت افزایش هزینه های دارو وارد نکند.

با این حال مردم هم گرانی دارو و هم کمبود دارویی را با اجرای این طرح دیدند. کمبودی که به دنبال واقعی نشدن قیمت دارو و عدم تخصیص تسهیلات وعده به شرکت های داروسازی بروز کرد و هنوز هم زخم ناسور ترکش های آن بر بدن بیمار صنعت دارو باقی مانده و شرایط بهتر نشده است.

افزایش مشکلات طرح دارویار بعد از شش ماه

در رابطه با مشکلات فعلی صنعت دارو و طرح دارویار حسن کربکندی عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان به بازار گفت: به نظر بنده هنوز بزرگترین چالش صنعت دارو همین طرح دارویاری است؛ طرحی که نه تنها چالش های قبلی آن به قوت خود باقی مانده است بلکه از این پس بیشتر از قبل هم خود را نشان می دهد. به خصوص که برنامه ریزی برای این طرح در یک جزیره که همان وزارت بهداشت است با حضور کارشناسانی از این وزارت که چندان هم تجربه ندارند به همراه بیمه ها انجام شده است. البته طرح دارویار طرح خوبی است اما از این دست طرح های خوب در گذشته هم داشتیم که به نتیجه نرسید؛ یکی از این طرح ها، طرح تحول سلامت بود که علت شکست آن بی توجهی به منابع مالی بود که باید برای تامین بودجه آن فراهم می شد و الان طرح دارویار هم به همین مشکل خورده است. در نهایت نیز یک منبعی باید برای پرداخت پیدا می شد.

بیمه ها تعهدی نسبت به پرداخت به موقع مطالبات داروخانه ها که قسمت اصلی طرح دارویار است ندارند

وی اضافه کرد: همانطور که اشاره کردم طرح دارویار طرح خوبی است اما به چند علت دچار مشکل شده است؛ نخست با دو نهاد غیر دولتی داروسازان از جمله انجمن داروسازان ایران و نمایندگان نظام پزشکی که نمایندگان داروسازان هستند و مشکلات داروخانه ها و تامین دارو و تحویل آن ها را می دادند و با صاحبان صنایع دارویی مشورتی نشده است. بنابراین در تامین منابع مالی این طرح تعهدات لازم دیده نشده بود. از این رو بار اصلی اجرای این طرح بر روی دوش داروخانه ها افتاده است که قسمت آخر زنجیره تحویل دارو است. در حقیقت اتفاقی که در این طرح افتاده پرداختی از جیب بیمار کاهش یافته که برای بیمارها خوب است منتهی به شرطی که بتواند استمرار داشته باشد. همچنین به این علت که پرداختی بیمار کاهش یافته فروش نقدی داروخانه ها هم کم شده است. دومین مشکل، از طرفی پولی که بیمارها به داروخانه ها می پرداختند بر اثر گران شدن داروها بالا رفته است و بیمه ها هم به تعهدی که باید برای پرداخت آن می داشتند به درستی عمل نکرده اند.

این داروساز ادامه داد: بنابراین منابع مالی طرح که مربوط به بودجه کشور است به درستی دیده نشده است. از این رو انتقال این منابع مادی از طریق بیمه ها هم دچار مشکل است؛ یعنی بیمه ها تعهدی بخاطر پرداخت به موقع این مبالغ به داروخانه ها که قسمت اصلی بار این طرح بر دوش شان است نه به طور کتبی و نه در عمل ندارند. در نهایت این موضوع باعث شده الان که به آخر سال رسیده ایم داروخانه ها نمی توانند چک هایی که به شرکت های پخش دارویی داده اند را وصول کنند؛ چرا که بیمه ها به خصوص بیمه تامین اجتماعی و ارتش به تعهدات خود عمل نکرده اند. البته بیمه سلامت به تعهدات خود عمل کرده است.

داروخانه ها زیر بار کمبود نقدینگی بدعهدی بیمه ها

کربکندی بیان کرد: تمام مسائلی که قبل تر گفته شد باعث شده که داروخانه ها سرمایه در گردشی که باید افزایش می دادند را نداشته باشند و از تسهیلات بانکی هم به علت محدودیت هایی که بوده نتوانسته اند برخوردار شوند. بنابراین اکنون داروخانه ها قدرت خرید دارو را ندارند. پس این طرح وابسته به بودجه ای بوده که بودجه آن تامین نشده است. همچنین تعهدات کتبی برای شرکت ها در نظر گرفته نشده است. همچنین این مسائل باعث شده یک انسدادی در این طرح به وجود بیاید که اثرات آن به زودی خود را نشان می دهد.

بودجه ای که سال آینده برای دارو تخصیص پیدا کرده نصف نیازی است که پیش بینی شده است

وی افزود: همچنین منبع تامین هزینه های این طرح بر اساس بودجه در نظر گرفته شده است؛ بودجه ای که سال آینده برای دارو تخصیص پیدا کرده نصف نیازی است که پیش بینی شده است. این درحالی است که تورم سال آینده نیز در این بودجه لحاظ نشده است. بنابراین به نظر می رسد اگر تمهیداتی برای تامین بودجه این طرح از همین الان اندیشیده نشود با مشکل جدی در این زمینه مواجه خواهیم شد.

این داروساز تاکید کرد: وقتی بودجه تامین نشود و به موقع این پرداخت صورت نگیرد قسمت آخر تحویل دارو که داروخانه ها هستند توان خرید دارو را ندارند و این زنجیره از هر کجایی مسدود شود دچار مشکل می شود. بنابراین با یک بحران دیگری اگر تدابیر لازم برای بودجه اندیشیده نشود در قسمت داروها مواجه خواهیم شد.

بودجه سال ۱۴۰۲ طرح دارویار نیازمند بازنگری

عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان بیان کرد: برای اینکه این طرح ادامه یابد و از بحران به خوبی خارج شویم نیاز است که بودجه لازم برای سال آینده آن اندیشیده شود. همچنین یک سری تعهدات کتبی از بیمه ها گرفته شود و بیمه ها موظف به عمل به آن ها شوند و به موقع مطالبات داروخانه ها را بپردازند؛ چرا که متاسفانه داروخانه ها قسمتی از پولی که به بیمه تامین اجتماعی پرداخت شده در حقیقت به موقع به داروخانه ها نداده اند. بنابراین به نظر می رسد با مدتی که این پول به دام افتاده، بیمه ها به دنبال کسب سود برای خودشان هستند و در مقابل داروخانه ها متضرر شده اند و توان خریدشان را از دست داده اند.

تامین بودجه کافی و دریافت تعهدات کتبی از بیمه ها و نظارت کامل ستاد دارویار بر پرداخت به موقع مطالبات داروخانه ها تنها راهکار برای موفقیت طرح دارویار است

کربکندی افزود: همین الان که انتهای سال ۱۴۰۱ است طرح دارویار دچار مشکلات بسیاری شده است و اگر سال آینده نیز بودجه آن تامین نشود نمی توان چشم انداز خوبی برای آن دید. بنابراین راه حل ها هم همانطور که اشاره کردم تامین بودجه کافی و دریافت تعهدات کتبی از بیمه ها و نظارت کامل ستاد دارویار بر پرداخت به موقع مطالبات داروخانه ها است.

این داروساز در پاسخ به آخرین پرداختی بیمه ها به داروخانه ها که قرار بود در دوره های کوتاه تری نسبت به گذشته انجام شود تصریح کرد: آخرین پرداختی بیمه ها به داروخانه ها در استان های مختلف متفاوت است اما بیشتر استان ها همان مهرماه آخرین پرداختی را دریافت کرده اند و از آن زمان تاکنون پرداختی جدیدی نداشته اند.

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که مبلغی که داروخانه ها قبل از طرح دارویار طلبکار می شدند درحال حاضر دو الی سه برابر افزایش یافته است. بنابراین اگر شش تا هفت ماه داروخانه ها می توانستند تاخیر در پرداخت معوقات را تحمل کنند الان کمتر می توانند تحمل کنند چون رقم ها سنگین شده است و از طرفی دریافتی نقدی شان نیز از بیماران کمتر شده است. بنابراین توان خرید و تامین دارو را نخواهند داشت.

کد خبر: ۲۰۱٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
      1 0
      بااینکه بیمه ،پول بیمه رو از بینه گر سروقت میگیره،اما موقع بازپرداخت چه در غرامت وچه به قراردادبا عوامل سلامت بد عهدی میکنه!!! پیداکنین پرتقال فروش رو