۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
کاهش فعالان عرصه فرش دستبافت اصفهان|خودتحریمی مانع اصلی صادرات است
معاون بازرگانی اداره کل صمت اصفهان مطرح کرد؛

کاهش فعالان عرصه فرش دستبافت اصفهان|خودتحریمی مانع اصلی صادرات است

اصفهان -نادری؛معاون بازرگانی صمت اصفهان گفت: فعالان عرصه فرش دستبافت به کمتر از ۲۰ هزار بیمه شده رسیده و این یعنی سازمان تامین اجتماعی و دولت وقفه‌های ایجاد شده را مستمسکی برای کاهش حمایت‌ها کرده اند.

به گزارش خبرنگار بازار، فرش ایرانی از دیرباز در تمام جهان معروف بوده است به نوعی که در بسیاری از کتابهای داستانی معروف جهان از جمله آگاتا کریستی، فرش ایرانی به عنوان یک شیی گرانقیمت، زیبا و نفیس برای دکوراسیون و تزیین خانه‌ها مطرح شده است.

فرش ایران دارای طرفداران بسیاری در آمریکا است؛ کشورهای آلمان و امارات و دیگر کشورهای مطرح از دیگر مقصدهای صادراتی فرش ایران است اما در سال‌های اخیر با نفوذ موج جنسهای چینی به بازارهای جهانی، فرش ایرانی نیز در معرض خطر قرار گرفت و برخی کشورهای همسایه نیز سعی کردند از ایران در عرصه صادرات فرش سبقت بگیرند، در این راستا از چند سال پیش روند حمایت از فرش ایرانی در میان مسئولان با برگزاری نمایشگاه های مختلف، تشکیل سازمان فرش و دنیبال کردن رویکردهای نوین مانند بافت فرش مطابق سلیقه مشتری جهانی به شکل جدی تری دنبال شده است.

حضور بیش از ۱۱ استان در نمایشگاه فرش دستبافت اصفهان

در این ارتباط احمدرضا طحانیان در نشست خبری بیست‌وپنجمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان با بیان اینکه فرش نه تنها یک هنر بلکه فرهنگ و صنعتی فراگیر به عنوان روح زندگی ایرانی است، اظهار کرد: سعی شده این نمایشگاه در شان اصفهان و فرش ایران برنامه‌ریزی شود؛ در این راستا بیش از ۱۱ استان که بهترین‌های ایران هستند در آن حضور دارند.

وی افزود: بیش از شش هزار متر فضا به فرش دستبافت اختصاص یافته و در کنار آن تور مجازی و نمایشگاه مجازی به مدت سه ماه نیز برگزار می‌شود؛ این فضای مجازی یک ویترین با چهار زبان برای صنعت فرش است و امیدواریم به‌وسیله آن دستاوردها نمایش داده شده و ارتباطی بین تولیدکنندگان و خریداران ایجاد شود زیرا تمام هدف این است که به عنوان یک رویداد نمایشگاهی تاثیرگذار باشد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان با اشاره به هماهنگی حوزه بین‌الملل با سه گروه در ماههای اخیر از روسیه تاجیکستان و بلاروس برای ارتقای سطح نمایشگاه، تصریح کرد: با سفرا و رایزنان اقتصادی کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌ها از سه ماه پیش نامه‌نگاری شده است؛ کشورهای منطقه علاقه‌مند به حضور در این دسته نمایشگاه‌ها هستند و وزارت خارجه نیز برای هماهنگی شایسته‌تر کمک خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه امید است بیست‌وپنجمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان دستاوردهای خوبی برای این هنرصنعت کشور داشته باشد، گفت: از ارگان‌های مختلف برای برگزاری بهتر این رویداد کمک خواستیم لذا در این خصوص همکاری همه‌جانبه نیاز است و همه باید آن را از خود بدانند.

۱۱۰ مشارکت‌کننده و شش رویداد جانبی

طحانیان با اشاره به بیش از ۱۱۰ مشارکت‌کننده و شش رویداد جانبی در این نمایشگاه ادامه داد: مهم‌ترین اتفاقی که پیش‌روی نمایشگاه است، تاثیرگذاری هرچه بیشتر روی فرهنگ مردم بوده و فارغ از بحث صادرات باید مردم را با هنر و روح فرش آشنا کنیم چراکه اکنون بیشتر فرش ماشینی درخانه‌های ایرانی جاری شده و اهمیت فرش دستبافت کمرنگ است.

همچنین اسماعیل نادری، معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه تحریم فرش اهمیت این کالا را در اقتصاد کشور نشان می‌دهد، گفت: آنقدر باید تضعیف صنعت ما را نگران کرده و کامل این زنجیره دیده می‌شد مورد توجه قرار نگرفت بدین سبب تلاش داریم با رایزنی و نامه‌نگاری‌ها و برگزاری رویدادها دغدغه حفظ این میراث بزرگ را در مسئولان و مردم ایجاد کنیم.

وی افزود: یکی از درخواست‌هایی که چند سال است از شهرداری داشته‌ایم اجرای المان‌های شهری با موضوع فرش دستباف بوده است هرچند که یک چهارراه به نام فرش نامگذاری شده اما قانع‌کننده نیست.

نادری اضافه کرد: فعالان عرصه فرش دستبافت به کمتر از ۲۰ هزار بیمه شده رسیده است و این یعنی سازمان تامین اجتماعی و دولت که باید بودجه و یارانه به این موضوع اختصاص دهند، وقفه‌های ایجاد شده را مستمسکی برای کاهش حمایت‌ها کرده‌اند. امیدواریم این موضوع حداقل در استان اصفهان حل شده و به ازای هر تعدادی که از جمع بیمه شدگان خارج می‌شوند، جایگزین شود زیرا برای اشتغال روستایی و زنان شاغل بسیار اهمیت دارد و به سبد خانوار، اقتصاد روستا و رونق مناطق محروم کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به وجود تعدادی هنرستان و دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد نجف‌آباد در اصفهان برای آموزش علاقه‌مندان به رشته تحصیلی فرش، اظهار کرد: علاوه بر این سازمان فنی حرفه‌ای نیز آموزش این هنر را به عهده داشته و مشاغل خانگی نیز باید دوره‌های آن را بگذرانند. آموزش فعالان زنجیره تولید نیز با توجه به شرایط موجود با کمک تشکل‌ها درنظر گرفته می‌شود هرچند که در فراگیری آن نقص و ضعف زیادی احساس می‌شود.

نادری با اشاره به تسهیلات بانک آینده برای بازدیدکنندگان بیست‌وپنجمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان گفت: تشکل‌ها نیز پرداخت اقساطی هزینه خرید فرش دستباف برای بازدیدکنندگان نیز در نظر گرفته‌اند تا بتوانیم چرخه بازاریابی رونق کافی را پیدا کند.

علی‌محمد آقاجان، مدیر خدمات به اعضا و تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: فرش کالایی است که به خوبی می‌تواند گذشته پرافتخار ایران را به آینده روشن آن گره بزند البته اگر در جایگاه حقیقی خود قرار گیرد. سعی کرده‌ایم این نگرش را حول محور نمایشگاه برنامه‌ریزی کنیم تا گام در راشتای تداوم و ایستایی صنعت فرش باشد.

وی با اشاره به کاهش تعداد بافندگان فرش دستبافت استان از ۴۲۰ هزار بافنده به ۲۷۰ هزار نفر ادامه داد: صادرات فرش کشور از دو میلیارد دلار سال ۷۲ به ۶۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است که براساس آمار گمرک حدود ۱۲ درصد آن به اصفهان اختصاص یافته است هرچند که سهم اصفهان بیش از این خواهد بود زیرا بخشی از این سهم به نام تهران اعلام می‌شود.

تبلیغات شهری و فرهنگسازی برای تقویت فرهنگ استفاده از فرش

آقاجان افزود: باید به تبلیغات شهری و فرهنگسازی برای تقویت فرهنگ استفاده از فرش بیشتر توجه شود که شهرداری برای اکران این مهم در سطح شهر قول مساعد داده است. باید از المان‌های فرش در دکوراسیون داخلی و معماری نیز استفاده شود زیرا خیلی از المان‌های فرش در معماری و المان‌های معماری در نقشه‌های فرش وجود دارد. در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای با انجمن معماران برای برگزاری دوره‌های آموزشی منعقد شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم برای عموم این هنرصنعت به نحوه مناسبی معرفی شود، خاطرنشان کرد: صادرات به عنوان موتور محرک صنعت فرش کشور است و تا انگیزه و توجیه اقتصادی برای فعالان این حوزه نباشد، تاثیرات اجتماعی نیز کاهش می‌یابد ولی اگر صادرات تقویت شود خود به خود چرخه تولید نیز ایجاد می‌شود بنابراین باید این زیست بوم اصلاح شود تا تکه‌های دیگر پازل نیز رونق پیدا کند.

همایش تجلیل از پیشکسوتات هنرصنعت فرش، رونمایی از شناسنامه فرش با همکاری انجمن صادرات کنندگان و تولیدکنندگان فرش، رونمایی از نمایشگاه مجازی و دائمی شدن دبیرخانه جشنواره فرش فاخر بخشی از برنامه‌هایی بود که آقاجان به عنوان رویدادهای همزمان برگزاری بیست‌وپنجمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان از آن نام برد.

همچنین علی شهبازی، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی استان اصفهان در این نشست نمایشگاه یاد شده را یک رویداد بزرگ و مهم در حوزه تجارت و اقتصاد فرش دستباف ایران قلمداد کرد و افزود: فرش علی رغم فشارها و تحریم‌های کشورهای خارجی همچنان یک محصول صادراتی است که میراث فرهنگی و سنت کهن ایران نام داشته و از بیش از شش هزار سال پیش تاکنون اصالت خود را حفظ کرده است.

حدود ۹۰ درصد مواد اولیه فرش اصفهان وارداتی است

وی با بیان اینکه فرایند تولید فرش از ابتدا تا انتها بستری برای کسانی است که به فرهنگ و هنر ایران علاقه‌مند هستند، ادامه داد: مواد اولیه بسته به نوع و سبک فرش بوده و حدود ۹۰ درصد مواد اولیه فرش اصفهان وارداتی است. اصفهان بیش از ۱۲ مدل و سبک فرش دارد که مواد اولیه بخشی از آن ۱۰۰ درصد داخلی است اما عمدتا به غیر از رنگ گیاهی مابقی وارداتی است هرچند که با پیگیری‌ها شده وزارت صمت جلوی خام‌فروشی فرش گرفته تا بتوانیم مواد اولیه بیشتری را در کشور تامین کنیم.

شهبازی گفت: مواد اولیه مانند پشم ابریشم و پنبه در داخل وجود دارد اما کافی نیست و به دلیل مشکلات ارزی گران تمام می‌شود. در یک سال گذشته کار بزرگی که شد حذف مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه بود که اثر این کار به خط پایانی تولید فرش بازمی‌گردد.

وی تصریح کرد: فرش منشور چندوجهی از سیاست، اقتصاد و فرهنگ است و وقتی آمریکا آن را تحریم می‌کند، یعنی یک تحریم هدفمند است که منجر به بیکار شدن بخش بزرگی از جامعه می‌شود؛ البته خودتحریمی‌ها نیز با ایجاد موانع در حوزه صادرات یکی از مشکلات صنعت فرش محسوب می‌شود.

شهبازی ادامه داد: فرش پرچم دوم صادرات کشور بوده و فعالیت اقتصادی یک دهم جامعه را دربرمی‌گرفته است بنابراین باید واکاوی شود که چرا به سمت فراموشی رفته است. ساختار مدیریتی فرش کشور ضعیف است چون جایگاه و ساختار فعلی آن در دولت به حدی نیست که مستحق آن باشد.

کد خبر: ۲۰۰٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha