۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
ارزش ۲۱۷ میلیارد دلاری بازار جهانی روغن پخت و پز؛ آسیا و اقیانوسیه پرسودترین بازارها
بازار گزارش می دهد؛

ارزش ۲۱۷ میلیارد دلاری بازار جهانی روغن پخت و پز؛ آسیا و اقیانوسیه پرسودترین بازارها

در حالی بازار جهانی روغن های آشپزی رو به رشد است که پیش بینی می شود ارزش این بازار تا ده سال آینده از ۳۶۴ میلیارد دلار عبور کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار جهانی روغن پخت و پز که شامل روغن سویا، روغن آفتابگردان و روغن ذرت می شود از جمله پویاترین بازارها است که بر اساس آنچه کارشناسان ارزیابی کرده اند روند رشد این بازار طی دهه آینده نیز تداوم خواهد داشت. در واقع بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه آماری تحلیلی Fact.Mr بازار به ارزش ۲۱۷.۵ میلیارد دلار برای فروش جهانی روغن پخت و پز تا پایان سال جاری میلادی پیش بینی می شود.

رشد ۵.۳ درصدی ارزش بازار جهانی روغن پخت و پز تا ۲۰۳۳

از سوی دیگر در این گزارش آمده است که بر اساس برآوردهای صورت گرفته پیش بینی می شود که بازار جهانی روغن آشپزی در ده سال آینده به طور میانگین رشدی به میزان ۵.۳ درصد داشته باشد. به این ترتیب ارزش جهانی بازار روغن پخت پز تا سال ۲۰۳۳ به بیش از ۳۶۴.۹ میلیارد دلار خواهد رسید.

بر اساس این گزارش تعداد فزاینده ای از افرادی که در خانه غذا می خورند منجر به افزایش مصرف روغن پخت و پز در سالهای اخیر شده است و انتظار می رود این روند به طور چشمگیری بر توسعه بازار در آینده تأثیر بگذارد. علاوه بر این، انتظار می‌ رود تغییر ترجیحات مصرف‌ کننده و تقاضای بالا برای غذاهای فرآوری ‌شده نیز تقاضای روغن پخت و پز را در طول دوره پیش‌ بینی افزایش دهد. این در حالی است که به گفته کارشناسان امر، پیش بینی می شود که غنی سازی روغن آشپزخانه با مواد مغذی برای پاسخگویی به تقاضاهای در حال تغییر مصرف کنندگان و رفع نیازهای بازار منجر به تقاضای بالا روغن آووکادو، روغن کلزا، روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی، روغن کانولا و غیره شود. از سوی دیگر، حضور فزاینده روغن خوراکی تقلبی در صنعت و وجود محصولات تقلبی روغن پخت و پز عوامل دیگری هستند که پیش بینی می شود در سال های آینده تأثیری بر رشد کلی بازار داشته باشند. به طوری که در آگوست ۲۰۲۲ انجمن استانداردها و ایمنی غذای هندوستان (FSSAI) اعلام کرد که حدود ۲۷۵۰۰ لیتر روغن آشپزی از چندین ایالت این کشور کشف کرده است.

حضور فعال استارت آپ ها در حوزه روغن های خوراکی

نکته جالب توجه اینکه در حوزه تولید روغن های پخت و پز برخی استارت آپها نیز ظهور کرده اند که کارکردهای متفاوتی در این زمینه دارند و سعی دارند پتانسیل تجاری خود و حضور در بازار جهانی را افزایش دهند. به طوری که بر اساس این گزارش، اورانوس اویل، یک استارت آپ مستقر در هند، انقلابی در نحوه استفاده از روغن پخت و پز استفاده شده و استفاده از آن در تولید بیودیزل ایجاد کرده است. این شرکت، روغن پخت و پز مستعمل را از فروشندگان خیابانی و خانوارها با قیمتی متوسط ‌خریداری می کند و سپس آن را به شرکت های تولید کننده بیودیزل می فروشد و به جلوگیری از مشکلات ناشی از دفع نادرست روغن پخت و پز کمک می کند.

همچنین گروه غذای پاک، یک استارت آپ بریتانیایی در حال توسعه جایگزینی معادل زیستی تازه کشت شده برای روغن پالم است و انتظار می رود مسائل جنگل زدایی و تغییرات آب و هوایی مرتبط با روش متعارف تولید روغن پالم را حل کند. گفتنی است این استارت آپ در آگوست ۲۰۲۲ به بازار جهانی معرفی شده است.

آسیا و اقیانوسیه؛ بازاری پرسود برای تولیدکنندگان و تامین کنندگان روغن های پخت و پز

نکته جالب توجه اینکه روغن پخت و پز به عنوان یک ماده اولیه با بازده بالا برای بیودیزل در سال های اخیر ظهور کرده است و پیش بینی می شود که این روند در آینده محموله انواع مختلف روغن نباتی را افزایش دهد. به این ترتیب پیش‌ بینی می‌ شود که عامل فوق‌ الذکر فرصت ‌های جدیدی را برای تامین ‌کنندگان تثبیت ‌شده و همچنین عرضه‌ کنندگان روغن آشپزی جدید در سراسر جهان باز کند.

گفتنی است برخی از کشورهای آسیایی تولیدکنندگان پیشرو در انواع مختلف روغن نباتی و برخی از وارد کنندگان پیشرو روغن خوراکی هستند که منطقه آسیا و اقیانوسیه را به بازاری بسیار پرسود برای تولیدکنندگان و تامین کنندگان روغن های پخت و پز تبدیل می کند.

کد خبر: ۲۰۰٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha