۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
وعده تسهیلات ۱۵ میلیارد تومانی محقق نشد| سایه کمبود نقدینگی و قیمت دستوری بر سر تولید داروی داخلی
رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی:

وعده تسهیلات ۱۵ میلیارد تومانی محقق نشد| سایه کمبود نقدینگی و قیمت دستوری بر سر تولید داروی داخلی

اختراعی رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی به بازار گفت: مسئولان به جای چاره اندیشی برای رفع موانع تولید دارو و تخصیص تسهیلات وعده شده ۱۵ میلیارد تومانی، فقط به فکر واردات دارو هستند.

بازار؛ گروه صنعت: سایه کمبود نقدینگی بعد از اجرای طرح دارویار و حذف ارز ترجیحی از سر صنعت دارو کنار نرفته و هنوز که هنوز است شرکت های تولیدکننده ماده موثره دارو تا محصول نهایی این زنجیره یعنی دارویی که به دست مردم می رسد با چالش های بسیاری رو به رو هستند؛ چالش هایی از جنس نبود منابع کافی و سیاست گذاری های نه چندان کارشناسی که عرصه را بیش از گذشته بر این صنعت تنگ کرده است.

کمبود شدید نقدینگی در زنجیره تولید دارو

در رابطه با مشکلات اولین حلقه زنجیره تولید دارو یعنی چالش های پیش روی تولیدکنندگان ماده موثره، فرامرز اختراعی رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی به بازار گفت: دو مشکل اساسی در حوزه تولید دارو از جمله مواد موثره دارویی وجود دارد؛ نخست بانک ها قرار بود تامین نقدینگی لازم را بعد از تغییر نرخ ارز انجام دهند. بنابراین به طور طبیعی ۲ میلیارد دلاری که در گذشته به این صنعت با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تخصیص می دادند باید بیشتر می شد؛ چرا که نرخ ارز اکنون در حدود ۳۰ هزار تومان تعیین می شود و نزدیک به ۲۵ هزار تومان تفاوت با نرخ ترجیحی دارد. بنابراین رقم ۲ میلیارد تومانی نیاز ارزی صنعت دارو با ارز ترجیحی، اکنون به نزدیک ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

با حذف ارز ترجیحی از صنعت دارو رقم ۲ میلیارد تومانی نیاز ارزی به نزدیک ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است

وی اضافه کرد: این ۵۰ هزار میلیارد تومان به طور گریز ناپذیری باید به نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت های تولیدی و وارداتی دارو اضافه شود که اگر یک میلیارد آن نیز برای تولیدی ها ببینیم باز ۲۵ هزار میلیارد تومان باید وام دهند. این درحالی است که حتی وعده پرداخت چنین وامی داده نشده است و فقط وعده ۱۵ هزار میلیارد تومانی تسهیلات داده اند که حتی آن هم پرداخت نکرده اند. همچنین تاکنون هیچ خبری از هیچ کدام از شرکت های تولیدکننده ماده موثره دارویی مبنی بر افزایش نرخ تسهیلات نسبت به قبل از طرح دارویار نداشته ایم. بنابراین هیچ شرکتی نتوانسته وام بیشتری بگیرند.

این فعال صنعت ماده موثره دارو تاکید کرد: البته به تازگی یکی از مسئولان اعلام کرد که بانک ها هرچه سریع تر باید منابع مورد نیاز را تامین کنند تا بتوانند به شرکت ها وام بدهند. اما اینکه چه زمانی این اتفاق رخ می دهد مساله ای است که مشخص نیست و نگرانی های ما را بیشتر می کند؛ چرا که بانک ها منابع کافی ندارند یا سخت می گیرند. در هر شکل وامی پرداخت نکرده اند و وقتی وام پرداخت نکنند ظرفیت های تولیدی به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و کاهش می یابد.

فرسایش صنعت ماده موثره زیربار قیمت های غیراصولی

رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی در خصوص دیگر مشکلات صنعت دارو بیان کرد: مساله دوم، قیمت گذاری است. قیمت گذاری کماکان در پرده ای از ابهام قرار دارد. همچنین توافقاتی بر اساس جلسات و نشست هایی که با مدیرکل دارو داشتیم که تعرفه گمرکی منطقی که در گذشته ۲۶ درصد بود را منظور کنند که برداشتند و قیمت را آزاد کنند تا وقتی قیمت ها را آزاد کردند شرکت ها خودشان در بستر رقابتی با تامین کننده خارجی ظرفیت های تولیدی شان را تنظیم کنند.

وی اضافه کرد: هیچ کسی بهتر از تامین کننده نمی داند که قیمت خارجی چقدر است و محصول خودش را باید با چه عددی تنظیم کند. بنابراین اگر واقعا قیمت محصولاتش بالاتر است کنار می رود و ریسک نمی کند. اگر هم پایین تر است با قدرت تولید را ادامه می دهد و مطمئن است که مصرف کنندگان آن که شرکت های دارویی هستند با اطمینان کامل از آن خرید انجام می دهند. بنابراین این بهترین روش منطبق با قانون است.

هیچ کجای قانون اشاره نشده که برای مواد موثره دارویی هم باید قیمت گذاری دستوری انجام شود

اختراعی تاکید کرد: هیچ کجای قانون اشاره نشده که برای مواد موثره دارویی هم باید قیمت گذاری دستوری انجام شود. بنابراین آنچه که برخی از مسئولان به نوشته های بنده استناد می کنند در زمانی بود که ارز ترجیحی تخصیص داده می شد و آن زمان هم می گفتیم وقتی ارز ترجیحی می دهید به طور طبیعی باید قیمت گذاری هم انجام دهید که تعلل کردند. الان که ارز نیمایی شده چه دلیلی دارد قیمت بگذارند که آن هم غیر کارشناسانه و در جهت فشرده کردن و انقباض هرچه بیشتر قیمت گذاری دارویی باشد؟

این فعال صنعت ماده موثره دارو ادامه داد: الان به شیوه ای قیمت تعیین می کنند که انگیزه ای برای تولید وجود نداشته باشد. بنابراین با چنین شرایطی طبیعتا ظرفیت های تولیدی و تعداد اقلامی که قابل تولید هستند تقلیل پیدا می کند.

مخالف واردات ماده موثره و دارو نیستیم

اختراعی گفت: در شرایط فعلی صنعت دارو با دو چالشی که قبل تر به آن ها اشاره شد دست و پنجه نرم می کند که هم منابع و تسهیلات ضروری که بعد از تغییر نرخ ارز باید پرداخت می کردند را ندادند که خود این موضوع نشان دهنده کاهش ظرفیت تولید است. دوم اینکه بر روی قیمت گذاری چون غیر کارشناسانه قیمت گذاری می کنند دچار بحران جدی تری خواهیم شد.

وی اضافه کرد: بنابراین روش منطقی این است که هم واردات و هم قیمت تولید داخل را به همراه یک تعرفه منطقی وارداتی آزاد شود. بر این اساس هرکسی می تواند با تعرفه منطقی واردات با شرکت های خارجی رقابت کند و در میدان بماند و اگر نمی تواند کنار می رود. این روش منطقی است که متاسفانه اجرا نشده است.

مسئولان هر چقدر با سنگ اندازی در مسیر تولید می بینند تولید دارو کمتر می شود با افتخار می گویند واردات می کنیم تا جبران شود

رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی ادامه داد: در هر شکل نظام دارویی خارج از انتظار کارشناسی فعالان این بازار اداره می شود و این موضوع هم به کمبود دارو منتهی می شود و هم به خاطر شکست کمر تولیدکنندگان به نفع واردکنندگان نگران کننده است؛ چرا که هر چقدر تولید اقلام کمتر می شود با افتخار می گویند واردات می کنیم تا جبران شود. نمی دانم این موضوع با کدام سیاست ها و آرمان های کلان انقلاب اسلامی ایران سازگار است که با افتخار وارداتی را در مقابل تولید ملی قرار دهیم و انواع اقسام مشکلات را جلوی پای تولید کننده گذاشته اند؟

این فعال صنعت ماده موثره دارو تصریح کرد: این مساله خطرناکی است که اگر پشتیبانی و ظرفیت تولید داخلی را از دست دهیم؛ چرا که با ادامه این روند پیش بینی می شود که به طور کلی در تامین دارو در آینده دچار مشکلات اساسی خواهیم شد. البته این کمبودها در آینده شدیدتر از مهر و آبان سال جاری بروز خواهد کرد. همین الان هم اقلام دارویی زیادی دچار کمبود است که صدای آن به واسطه تبلیغاتی که می کنند در نیامده است.

وی افزود: هر یک قلم دارویی که کم می شود هزینه های دارو به شدت بالا می رود و جمع این مسائل هزینه هایی که به مردم تحمیل می شود آسیب زا و به جایی می رسد که برای نظام دارویی و سلامت کشور خطرساز است. به نظر بنده باید به سرعت شاهد اصلاح امور سیاست گذاری در حوزه دارو باشیم.

کد خبر: ۲۰۰٬۷۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha