۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۲
چشم‌اندازی برای احیای محدود برجام وجود ندارد| بایدن بیش از اوباما به منافع اسرائیل توجه دارد
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

چشم‌اندازی برای احیای محدود برجام وجود ندارد| بایدن بیش از اوباما به منافع اسرائیل توجه دارد

«شیرین هانتر» می گوید: همیشه نسبت به جدیت بایدن در احیای برجام بدبین بوده ام، به خصوص اینکه او همیشه نسبت به نگرانی های اسرائیل بیشتر از اوباما حساس بوده است.

بازار؛ گروه بین الملل: در ادامه خروج اعضای ارشد از تیم مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا، «جارت بلانک» معاون رابرت مالی نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران و از بازیگران اصلی در مذاکرات غیرمستقیم دولت بایدن با تیم مذاکره‌کننده ایران، قصد دارد به زودی از وزارت خارجه و تیم مالی جدا شده و به وزارت انرژی بپیوندد. پایگاه آمریکایی آکسیوس این تغییر را نشانه دیگری از این واقعیت می‌داند که دولت بایدن معتقد است در حال حاضر هیچ راهی برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران وجود ندارد. این چهارمین تغییر پس از خروج ریچارد نفیو، آرین طباطبایی و دان شاپیرو از تیم ویژه کاخ سفید درباره ایران به خصوص با تمرکز بر مذاکرات هسته‌ای در طول یکسال گذشته به حساب می‌آید.

پایگاه آکسیوس در گزارش روز چهارشنبه ۴ ژانویه- ۱۴ دی به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد جارت بلانک قرار است در وزارت انرژی روی موضوعات مرتبط با سیاست هسته‌ای کار کند. این رسانه با طرح این سوال که چرا این تغییر مهم است، می‌نویسد: خروج بلانک نشانه دیگری مبنی بر این است که دولت بایدن معتقد است در حال حاضر هیچ راهی برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران وجود ندارد. آکسیوس بلانک را یکی از بازیگران اصلی مذاکرات غیرمستقیم کاخ سفید با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور در دو سال گذشته ارزیابی کرده است.

همچنین روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» در گزارشی نوشت: دولت آمریکا در حال برقراری تماس‌های آرام با ایران در زمینه مسائل مختلف است و امکان بررسی احتمالات توافق محدود با ایران در زمینه هسته‌ای وجود دارد.

بر اساس گزارش این روزنامه، طبق آنچه که از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است، بازگشت به نسخه اصلی توافق هسته‌ای که سال ۲۰۱۵ به امضا رسید، در این مرحله موضوعیت ندارد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص به اسرائیل هیوم گفت: ما راه‌هایی را برای برقراری ارتباط با ایران در مورد چند موضوع نگران‌کننده از جمله موضوع آزادی شهروندان آمریکایی که در آنجا بازداشت شده‌اند، در اختیار داریم.

وی همچنین افزود: ماه‌هاست که توافق هسته‌ای در دستور کار واشنگتن قرار ندارد. ما بر این موضوع تمرکز نمی‌کنیم، بلکه تمرکز ما بر مشارکت نظامی رو به رشد تهران و مسکو و جنگ روسیه در اوکراین است.

«اسرائیل هیوم» همچنین اشاره کرد که «دولت آمریکا از پاسخ دادن به سؤالاتی مبنی بر اینکه آیا در حال انجام مذاکرات محرمانه با ایران درباره سایر فرمول‌های توافق یا فرمول‌های توافق جایگزین است، طفره رفته است».

گزارش این روزنامه در حالی است که کاخ سفید نیز اواخر ماه گذشته اعلام کرد که توافق هسته‌ای در حال حاضر کانون توجه واشنگتن نیست و در حال حاضر هیچ پیشرفتی در روند توافق هسته‌ای وجود ندارد و هیچ پیشرفتی نیز در آینده نزدیک تصور نمی‌شود.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور شیرین هانتر عضو شورای روابط خارجی آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

هانتر متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است. تا پیش از انقلاب ۵۷ ایران، هانتر عضو وزارت امور خارجه ایران بوده‌است و پس از آن به ایالات متحده مهاجرت نمود. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی مسلط است. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی امریکاست.کتاب «روابط ایرانی-عربی، فرایندهای تنش و سازگاری» از جمله کتابهای متأخر هانتر است. این کتاب تلاشی برای فهم و درک بهتر تاثیرات رقابت‌های فرهنگی، مدرنیزاسیون (نوگرایی)، اختلافات قومی و مذهبی، دولت‌سازی، نقش قدرت‌های بزرگ و سیستم سیاسی بین‌المللی بر روابط ایرانیان و اعراب طی هفت دهۀ گذشته است.

*جارت بلانک معاون رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و از بازیگران اصلی در مذاکرات غیرمستقیم با تیم مذاکره‌کننده ایران قصد دارد به زودی از وزارت خارجه و تیم مالی جدا شود و به وزارت انرژی بپیوندد. دلیل این تغییر چیست؟

به سختی می توان گفت که دلایل واقعی خروج آقای بلان از وزارت امور خارجه چیست. این ممکن است یک تغییر ساده باشد یا ممکن است نشان دهنده از دست دادن بیشتر علاقه دولت بایدن برای از سرگیری مذاکرات با تهران در مورد احیای برجام باشد.

*پایگاه آکسیوس این تغییر را نشانه دیگری از این می‌داند که دولت بایدن معتقد است در حال حاضر راهی برای بازگشت به توافق هسته‌ای وجود ندارد. نظر شما چیست؟

حدس و استدلال Axios ممکن است درست باشد. اما ممکن است در یک تغییر شغلی ساده بیش از حد خوانده شود.

*خروج جارت بلانک معاون رابرت مالی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا را می توان نشانه‌ای از عدم‌تمرکز دولت بایدن بر بازگشت به برجام و از دستور کار خارج شدن برجام از سوی ایالات متحده و پایتخت‌های اروپایی ارزیابی کرد. اگر چنین است انها چه زمانی حاضر به شروع مذاکرات هستند؟

من همیشه نسبت به جدیت بایدن در احیای برجام بدبین بوده ام، به خصوص اینکه او همیشه نسبت به نگرانی های اسرائیل بیشتر از اوباما حساس بوده است. اکنون پیچیدگی های دیگری ناشی از روابط نظامی ایران با روسیه به وجود آمده است که از سرگیری مذاکرات را دشوارتر می کند. به طور خلاصه، من هیچ تغییر سریعی در وضعیت فعلی در مورد مذاکرات برجام نمی بینم.

*روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» در گزارشی نوشت: دولت آمریکا در حال برقراری تماس‌های آرام با ایران در زمینه مسائل مختلف است و امکان بررسی احتمالات توافق محدود با ایران در زمینه هسته‌ای وجود دارد. ارزیابی شما چیست؟

من فکر نمی‌کنم در این مقطع، واشنگتن مایل باشد با موافقت با یک توافق محدود به ایران مهلت دهد. واقعیت این است که تهدید هسته ای ایران، با وجود همه هیاهوها، در کوتاه مدت جدی نیست. بنابراین، آمریکا منتظر این است که ایران با تشدید مشکلات داخلی اقتصادی و سیاسی خود، به تغییر شدید سیاست ها و رفتار خود امتیاز بدهد.

*«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: ما راه‌هایی را برای برقراری ارتباط با ایران در مورد چند موضوع نگران‌کننده از جمله موضوع آزادی شهروندان آمریکایی که در آنجا بازداشت شده‌اند، در اختیار داریم. ماه‌هاست که توافق هسته‌ای در دستور کار واشنگتن قرار ندارد. ما بر این موضوع تمرکز نمی‌کنیم، بلکه تمرکز ما بر مشارکت نظامی رو به رشد تهران و مسکو و جنگ روسیه در اوکراین است. تصور می کنید اگر توافق محدود هم بخواهد صورت بگیرد، آمریکا موضوعات مشارکت نظامی ایران و روسیه را به آن مرتبط خواهد کرد؟

همانطور که قبلاً گفتم، من پیش بینی نمی کنم که توافق محدودی حاصل شود. اما اگر قرار بود چنین توافقی وجود داشته باشد، موضوع روابط نظامی تهران و مسکو باید توسط ایران مورد رسیدگی قرار گیرد.

کد خبر: ۲۰۰٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha