۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
رفع کمبود دارو دائمی نیست؛ آرام بخشی و تب بری فقط تا کاهش مجدد فشار ارز نیمایی
بازار گزارش می دهد

رفع کمبود دارو دائمی نیست؛ آرام بخشی و تب بری فقط تا کاهش مجدد فشار ارز نیمایی

هر چند همچون اوایل فصل پاییز خبر چندانی از کمبودهای دارویی شنیده نمی شود اما کارشناسان در نبود ارز نیمایی برای تامین مواد اولیه، نسبت به احتمال بروز دوباره کمبودها با شروع ۱۴۰۲ هشدار می دهند.

بازار؛ گروه صنعت: هر چند این روزها کمتر خبری از کمبودهای دارویی شنیده می شود و شاید از بحران اوایل پاییز که انواع آنتی بیوتیک و شربت های استامینوفن کودکان دچار کمبود شدید شده بود خارج شده باشیم اما هنوز که هنوز است مشکلات داروسازان برطرف نشده است.

البته معضل قیمت گذاری تا که باعث توقف برخی از خطوط تولید شده بود تا حدودی برطرف شده است اما ارز نیمایی که به جای ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قرار گرفته بود نیز اکنون به سختی تامین می شود. از طرفی هنوز بانک مرکزی نیز نتوانسته است نسبت به وعده تسهیلات ۱۵ هزار میلیارد تومانی که قرار بود به داروسازان تخصیص داده شود عمل کند.

سایه مشکلات بر سر تولیدکنندگان دارو

در این رابطه نیز چندی پیش سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفته بود که مشکلات دارویی شرکت های داروسازی برطرف نشده و از تسهیلات ۱۵ هزار میلیارد تومانی وعده شده از سوی بانک مرکزی تنها بخش ناچیزی تخصیص داده شده است. از این اگر بر فرض حتی قیمت گذاری داروها اصولی باشد که به اعتقاد کارشناسان این بخش نیست، با تغییر نرخ ارز از ترجیحی به نیمایی نیاز به نقدینگی شرکت های داروسازی چندین برابر افزایش یافته که دولت باید برای جبران آن تسهیلات ارائه می داد که هنوز این نقدینگی به دست داروسازان نرسیده است.

از ۱۳ بانک عاملی که قرار بود نقدینگی لازم برای ارائه تسهیلات دارو را تامین کنند هنوز ۱۱ بانک زیر بار چنین تعهداتی نرفته اند

همین عدم تحقق تسهیلات نشان دهنده این است که هنوز زیرساخت های اجرای طرح دارویار به طور کامل فراهم نشده است و به گفته برخی از منابع از ۱۳ بانک عاملی که قرار بود نقدینگی لازم را در قالب تسهیلات تامین کنند ۱۱ بانک هنوز زیر بار چنین تعهداتی نرفته اند. البته برخی از دلیل عدم همکاری بانک ها را نبود منابع مالی در این مجموعه های مالی می دانند.

در کنار این مساله هنوز که هنوز است در انتهای زنجیره دارو، داروخانه ها هم نمی توانند معوقات خود از شرکت های بیمه گر به استثنای بیمه سلامت را دریافت کنند که این موضوع نیز پروسه بازگشت نقدینگی از طریق شرکت های پخش به شرکت های داروسازی را طولانی تر کرده است.

پایه های لغزان صنعت داروسازی با نوسان ارز نیمایی

در رابطه با وضعیت تامین دارو در شرایط فعلی وحید محلاتی، عضو هیئت مدیره انجمن های شرکت های پخش ایران به بازار گفت: اگر خبر در خصوص کمبودهای دارویی کمتر مخابره می شود؛ یعنی تعداد کمبودها هم کمتر است. اما نکته ای که هست این است که یک ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای دارو اعلام کرده اند اما واقعا به این قیمت ارز در دسترس نیست و در عمل قیمتی که شرکت ها می گیرند بالای ۳۰ هزار تومان است. البته باز این ارز نسبت به ارز آزاد ۴۰ هزار تومانی فاصله زیادی دارد.

وی اضافه کرد: همین ارز نیمایی یک زمانی به اندازه کافی با همان ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در دسترس بود اما الان چون اختلاف قیمت نیمایی با آزاد زیاد شده است در دسترس با همان قیمت نیست. بنابراین شاید با سختی بتوان ارز نیمایی را با ۳۱ هزار تومان و ۳۲ هزار تومان تامین کرد.

تغییر نرخ ارز نیمایی یک افزایش هزینه ای را برای شرکت ها به دنبال دارد که دسترسی به مواد اولیه را سخت تر می کند

محلاتی با اشاره به اینکه هزینه تولید دارو دوباره افزایش یافته است تاکید کرد: تغییر نرخ ارز نیمایی یک افزایش هزینه ای را برای شرکت ها به دنبال دارد که دسترسی به مواد اولیه را سخت تر می کند. بنابراین همانطور که در تیرماه یک تغییر نرخ ارز را تجربه کردیم و برخلاف درخواست شرکت ها برای اصلاح نرخ دلار و دسترسی به مواد اولیه و ادامه تولید قیمت ها با تاخیر به روز رسانی شد و با کمبود دارو مواجه شدیم. اکنون نیز یا باید ارز نیمایی به نرخ مصوب تامین شود یا دوباره قیمت ها به روز رسانی شود.

این کارشناس صنعت دارو ادامه داد: بعد از کمبود دارو در مهر و آبان و پس از اصلاح قیمت ها، شرکت ها تازه توانستند برای تامین مواد بروند و یکسری از مواد اولیه مورد نیازشان را تامین کنند و اکنون نیز در حال تولید هستند. بنابراین درس مهمی که می توان در این حوزه گرفت این است که اگر به موقع قیمت گذاری انجام شده بود کمبودها هم کمتر می شد.

احتمال برگشت بحران کمبود دارو در سال پیش رو

شریفیان داروساز نیز با تاکید بر این موضوع که نرخ ارز نیمایی چالشی برای تامین آینده دارو است به بازار گفت: تامین ارز نیمایی می تواند دوباره آینده بازار دارو را دچار چالش کند؛ یعنی اگر قرار است مبنا همین ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای قیمت گذاری باشد باید تامین شود. در غیر این صورت همانطور دکتر محلاتی گفت اگر قرار است ارز به بهای ۳۲ هزار تومان و بیشتر به دست شرکت ها برسد باید قیمت دارو هم دوباره به روز رسانی شود.

اگر برنامه ریزی اصولی انجام شود مشکلی نخواهیم داشت اما اگر به همین روال پیش رویم از بعد از سال دوباره کمبودها را شاهد خواهیم بود

وی در پاسخ به این سوال که کمبودهای دارویی اوایل سال پیش رو بر می گردد یا نه؟ اضافه کرد: اگر برنامه ریزی اصولی انجام شود مشکلی نخواهیم داشت اما اگر چاره ای برای این مساله اندیشیده نشود از بعد از سال دوباره کمبودها را شاهد خواهیم بود. همچنین بعد از سال هزینه دستمزد و سایر هزینه های تولید هم افزایش می یابد و چالش های داروسازان به طور حتم زیادتر می شود.

این داروساز تاکید کرد: خوشبختانه اکنون کمی از حالت بحران کمبود دارو خارج شده ایم و اما کماکان هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که همه خیالشان راحت باشد. اما با توجه به مشکلاتی همچون نرخ ارز و بدهی بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی به شرکت های پخش اگر این مشکلات برطرف شود چالش ها کمتر می شود اما اگر چاره اندیشی نشود کمبود دارو شاید شدیدتر بر گردد.

کد خبر: ۲۰۰٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha