دردسرهای تازه تامین ارز نیمایی برای بخش خصوصی | صنعت دیگر رمق تحمل  شوک‌های جدید بانکی را ندارد  
عضو اتاق بازرگانی تهران:

دردسرهای تازه تامین ارز نیمایی برای بخش خصوصی | صنعت دیگر رمق تحمل شوک‌های جدید بانکی را ندارد  

یاریجانیان عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه اعتبار فیش تخصیص ارز از ۶۰ روز به ۳۰ روزه کاهش یافته، گفت: بعد از تک‌نرخی شدن دلار نیما توسط بانک مرکزی، امکان خرید ارز نیمایی با نرخ اعلامی صفر شده است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: هرویک یاریجانیان عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نشست چهل‌ودوم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گزارشی از پیامدهای بخشنامه جدید بانک مرکزی ارائه کرد و آن را مخل تولید و زمینه‌ساز افزایش قیمت ماشین‌آلات صنعتی دانست. او گفت: بر اساس سیاست‌های بانک مرکزی، در صورت واردات هر نوع کالا، پس از ثبت‌سفارش در سامانه جامع تجارت و اخذ تاییدیه‌های لازم از این سامانه، برای کالاهایی که به آن ارز نیمایی تعلق می‌گیرد، باید صدور فیش تخصیص ارز (در اصطلاح گواهی ثبت آماری) از طریق بانک ذینفع خریدار به بانک‌ مرکزی ارائه شود.

او گفت: برای ثبت‌سفارش‌هایی که تا قبل از سال ۱۴۰۱ صادر شده بودند، درخواست فیش تخصیص ارز به صورت کتبی از طریق بانک ذینفع به بانک مرکزی اعلام ‌می‌شد. اما در سیاست جدیدی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ اجرایی شد، درخواست تخصیص ارز (صدور فیش) از طریق سامانه جامع تجارت و تاییدیه الکترونیکی بانک ذینفع ارائه می‌شود که پس از ارائه درخواست بعد از ۳۰ روز فیش تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی تایید می‌شود و خریدار می‌تواند اقدام به خرید ارز نیمایی کند.

اعتبار فیش تخصیص ارز از ۶۰ روز به ۳۰ روزه کاهش یافته است. به عبارتی خریدار باید طی یک ماه اقدام به خرید ارز نیمایی از سامانه نیما کند. در غیر این صورت فیش مربوطه باطل می‌شود

یاریجانیان با بیان اینکه فیش تخصیص ارز که قبلا دارای اعتباری ۶۰ روزه بود اکنون دارای اعتباری ۳۰ روزه است، افزود: این بدان معناست که خریدار باید طی یک ماه اقدام به خرید ارز نیمایی از سامانه نیما کند. در غیر این صورت فیش مربوطه باطل می‌شود. همچنین برای تمدید فیش تخصیص ارز که تا یک ماه قبل طی ۳ الی ۴ روز صورت می‌گرفت، از اوایل دی ماه این زمان انتظار به ۱۰ الی ۱۵ روز افزایش یافته است.

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، مقرر شده که در زمان درخواست برای صدور فیش تخصیص ارز، معادل ریالی ۵ درصد از مبلغ کل پروفرمای ثبت سفارش از سوی بانک ذینع در حساب خریدار بلوکه شود و در صورتی که درخواست تمدید فیش را داشته باشند، این رقم به ۱۰ درصد از معادل ریالی از مبلغ کل پروفرمای ثبت‌سفارش می‌رسد. به بیان دیگر در صورت نیاز به صدور فیش ۵ درصد از مبلغ پروفرما به مدت یک ماه و در صورت درخواست تمدید فیش ۱۰ درصد از مبلغ پروفرما به مدت دو هفته در حساب خریدار بلوکه می‌شود. با فرض اینکه بعد صدور فیش، بلافاصله برای خرید ارز نیمایی اقدام شود، تا زمان صدور حواله و مختومه شدن پرونده خرید ارز در سامانه نیما حدود ۴۰ روز، ۵ درصد مبلغ پروفرما در حساب خریدار بلوکه می‌شود و در صورت تمدید فیش این زمان حدود ۲۰ روز است.

ارز تک‌نرخی شده، به هیچ وجه در اختیار صرافی‌های مجاز قرار نمی‌گیرد و فقط در اختیار صرافی‌های بانک‌ها قرار دارد و البته صرافی‌های بانک‌ها هم به هیچ وجه ارز نیمایی با نرخ اعلام شده را در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند

یاریجانیان با اشاره به اینکه بعد از تک‌نرخی شدن دلار نیما از سوی ریس بانک مرکزی، امکان خرید ارز نیمایی با نرخ اعلامی تقریبا به صفر رسیده است، توضیح داد: به دلیل آنکه این ارز تک‌نرخی شده، به هیچ وجه در اختیار صرافی‌های مجاز قرار نمی‌گیرد و فقط در اختیار صرافی‌های بانک‌ها قرار دارد و البته صرافی‌های بانک‌ها هم به هیچ وجه ارز نیمایی با نرخ اعلام شده را در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند. یعنی باید علاوه بر آن ۳۰ روز که فیش تخصیص ارز تایید می‌شود، ۳۰ روز هم باید منتظر باشید که صرافی بانک‌ها ارز نیمایی در اختیارتان قرار دهند که اگر شانس داشته باشید، و این ارز در اختیار شما قرار گیرد و فیش تخصیص ارز باطل نشده باشد، ۵ درصد مبلغ کل پروفرما حدود ۶۰ روز در حسابتان بلوکه می‌شود.

او گفت: بانک مرکزی با هدف جلوگیری از ایجاد تقاضاهای غیرواقعی، تخصیص ارز و مدیریت بازار، این بخشنامه را صادر کرده است. در حالی که صنعت و تولید، دیگر رمق و جان تحمل این شوک‌ها را ندارد و به دلیل کم‌کاری یک عده نباید همه را مجازات کرد.

کد خبر: ۲۰۰٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha