۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
دستگاه حضور و غیاب چیست؟

دستگاه حضور و غیاب چیست؟

چگونه بهترین دستگاه حضور و غیاب را انتخاب کنیم؟ مجموعه یا شرکتی را درنظر بگیرید که در آن، کارمندان ساعت مشخص ورود و خروج را رعایت نمی‌کنند.

دستگاه حضور و غیاب چیست؟
چگونه بهترین دستگاه حضور و غیاب را انتخاب کنیم؟ مجموعه یا شرکتی را درنظر بگیرید که در آن، کارمندان ساعت مشخص ورود و خروج را رعایت نمی‌کنند. مرخصی های ساعتی یا روزانه، بطور کامل ثبت و ضبط نمیگردد و در ثبت اضافه کاری ها هم بی نظمی هایی وجود دارد. حال به نظر شما این شرکت به سمت چه مسیر و آینده ای حرکت می‌کند؟ در مجموعه بی نظم مثال زده شده ، کارمندان بی مسئولیت، انواع و اقسام روش‌ها برای سرقت زمان و اتلاف وقت را بکار می‌گیرند که این امر لطمات جبران ناپذیری را به مجموعه وارد می‌سازد. و نکته تلخ تر اینکه کارمندان با مسئولیت هم با مشاهده این بی نظمی ها، از پتانسیل و انرژیشان کاسته و نسبت به مجموعه و اهداف کلی آن ناامید میگردند. لازم به توضیح نیست که امر ثبت و کنترل تردد کارمندان امری حیاتی و بسیار قابل توجه میباشد. بسیاری شرکت‌ها و مجموعه ها این مهم را دریافته و از روش‌های دقیق کنترل تردد استفاده میکنند. این روش‌ها بهره‌وری زمان کارمندان را به طرز قابل توجهی بالا برده و میزان اتلاف زمان را به حداقل می‌رساند. اما شرکت های زیادی هنوز از روش‌های قدیمی و ثبت دستی اطلاعات ورود و خروج و سایر اطلاعات کنترل تردد کارمندان استفاده می‌کنند. اگر شما هم مدیر یا صاحب کسب و کاری هستید، این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد. در این مقاله روش‌ها و دستگاه های کنترل تردد و حضور غیاب را بررسی و شما را برای انتخاب دستگاه مناسب راهنمایی میکنیم. با ما همراه باشید.


انواع دستگاه های حضور و غیاب 

_دستگاه حضور و غیاب کارتی
_دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی
_دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

سه دستگاه ذکر شده، از پر استفاده ترین دستگاه های حضور و غیاب در مجموعه و شرکت های مختلف هستند. این دستگاه ها برای سازمان‌ها، شرکت ها، فروشگاه ها، باشگاه ها، دانشگاه ها و... بسیاری دیگر از مجموعه ها قابل استفاده هستند. حال ممکن است این سوال ایجاد شود که کدام دستگاه برای شرکت شما مناسب است؟ در ادامه مزایا و معایب هر دستگاه را بررسی و مقایسه میکنیم تا در انتخاب بهترین دستگاه حضور و غیاب به شما کمک کنیم.

 دستگاه حضور و غیاب کارتی
 

images_1673761012.png


اساس کار این دستگاه استفاده از کارت‌های منحصر به فرد به ازای هر کارمند میباشد. هر کارت منقش به یک بارکد مغناطیسی است که دستگاه عمل شناسایی را با استفاده از این بارکد مغناطیسی انجام می‌دهد.
مزایا :
+ سرعت عملکرد بالا
+ قیمت مناسب
+ توانایی کنترل تعداد زیادی کارت در زمان کم
معایب :
_ وجود امکان جعل و تقلب با استفاده کردن کارت یک کارمند توسط کارمندان دیگر
_ احتمال گم کردن یا خرابی کارت وجود دارد
_ بابت صدور و تعویض هر کارت، هزینه ای متوجه سازمان یا شرکت می‌شود

 دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی
دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی را می‌توان محبوب ترین دستگاه حضور و غیاب در بین شرکت ها و مدیران دانست. این دستگاه ابتدا اثر انگشت هر کارمند را پردازش و ثبت و سپس عمل شناسایی و کنترل تردد را با استفاده از اثر انگشت کارمندان به انجام می‌رساند.
مزایا :
+ سرعت و دقت دستگاه بسیار بالاست
+ باتوجه به استفاده از اثر انگشت و عدم استفاده از کارت، مشکل گم با خرابی کارت وجود ندارد
+ هزینه ای بابت کارت و صدور و تعویض آن وجود ندارد
+ بعلت اینکه اثر انگشت هر فرد منحصر به فرد بوده و قابل استفاده توسط فرد دیگری نیست، امکان تقلب و جعل از بین می‌رود
معایب:
_ افرادی که اثر انگشت آنها تخریب و بافت پوستی سر انگشتان آنها دچار مشکل شده، قابل شناسایی نیستند
_ افراد کهنسالی که بافت پوست خود را از دست داده اند قابل شناسایی نیستند
_ باتوجه به اینکه هر فرد اثر انگشت خود را در قسمت مشخص شده دستگاه وارد می‌کند، احتمال انتقال آلودگی یا ویرووس وجود دارد

 دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

images_1673760517.png


همانطور که از اسم دستگاه مشخص است، اساس کار این دستگاه حضور و غیاب، تشخیص و پردازش چهره هر کارمند است. مزایا : + امکان تقلب و تخلف به صفر می‌رسد + عمل شناسایی در کمترین زمان ممکن انجام می‌پذیرد + این دستگاه ها برای شرکت های بزرگ که سطح امنیتی بالایی را خواستار هستند، گزینه مناسبی است.
معایب :
_ قیمت بالاتر به نسبت سایر دستگاه ها
_ باتوجه به اینکه عمل پردازش باتوجه به ویژگی بصری انجام می‌شود،نیاز به حافظه بالا برای این دستگاه وجود دارد دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه چشم این دستگاه ها را می‌توان پیشرفته و امنیتی ترین نوع دستگاه های حضور و غیاب دانست. از این دستگاه در شرکت‌های بین المللی و غول های تجاری دنیا استفاده می‌شود.
مزایا :
+ بالاترین دقت شناسایی
+ امکان تقلب و جعل بطور کامل از بین می‌رود

تا اینجا سه نوع دستگاه اصلی حضور و غیاب رایج را بررسی و مقایسه کردیم. اما موارد مهم دیگری نیز وجود دارد که در هنگام انتخاب و خرید دستگاه حضور و غیاب، باید به آن توجه کنید.
_ تعداد نیروی کار و پرسنل هر دستگاه حضور و غیابی دارای حافظه متفاوتی است. برای مثال یک نوع دستگاه برای تشخیص ۱۰۰ نفر و نوع دیگری برای تشخیص ۱۰۰۰ نفر حافظه دارد. باتوجه به تعداد پرسنل خود دستگاه حضور و غیاب مناسب را انتخاب کنید.
_ امکان یکپارچگی و اتصال به نرم افزارهای شرکت قبل از سفارش یا خرید دستگاه حضور و غیاب،حتما به امکان اتصال دستگاه به نرم افزارهای مختلف شرکت(مثل نرم افزار حقوق و دستمزد) اطمینان حاصل کنید. هر دستگاه حضور و غیابی ممکن است به نرم افزار های خاصی امکان اتصال داشته باشد.برای مثال دستگاه های عرضه شده توسط فراتکنو همراه با دو نرم افزار محاسبه کارکرد و محاسبه حقوق و دستمزد ( رایگان ) عرضه میگردد و امکان ارتباط با سایر نرم افزارها را دارد.
 

images_1673760864.jpg


_ خدمات پس از فروش و گارانتی دستگاه حوزه دستگاه های کنترل تردد و حضور و غیاب، یک حوزه تخصصی است. در نتیجه نقش خدمات پس از فروش و گارانتی در این حوزه بسیار پررنگ و حائز اهمیت است. قبل از خرید حتما از پشتیبانی پس از فروش محصول اطمینان حاصل کنید. در این مقاله سعی کردیم بطور کامل دستگاه های کنترل تردد و حضور و غیاب مختلف را بررسی، مقایسه و معرفی کنیم. همچنین نکاتی را که درهنگام خرید دستگاه حضور و غیاب باید به آن توجه کنید ذکر کردیم. دستگاه حضور و غیاب، لازمه هر کسب و کاریست که در مسیر رشد قرارداد و یک سرمایه گذاری بلند مدت در جهت پس انداز زمان و انرژی شرکت و کسب کارهاست. آن هم در عصر رقابتی امروز که ثانیه ها نیز دارای ارزش بالایی هستند و جنگ، جنگ زمان است. اما هنوز هم موارد دیگری وجود دارد که ممکن است باعث سردرگمی و دشواری انتخاب شما گردد.
به مانند:
_ برای هر مدل دستگاه حضور و غیاب، برندهای سازنده و قیمت‌های متخلفی وجود دارد
_ اطمینان از خرید دستگاه اورجینال و دارای اصالت
ما در فراتکنو، با ۱۹ سال سابقه در حوزه دستگاه های کنترل تردد و حضور و غیاب، در این مسیر همراه شما هستیم. فراتکنو با افتخار همکاری با بزرگترین برندهای دنیا در زمینه دستگاه های کنترل تردد و حضور و غیاب،پاسخگوی سوالات، ابهام ها، و مشاوره به تمامی مدیران، شرکت ها و ارگان هاست.

کد خبر: ۲۰۰٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha