۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
صنعت گردشگری خراسان شمالی در آستانه ورشکستگی
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت گردشگری خراسان شمالی در آستانه ورشکستگی

بجنورد- ویروس کرونا تاکنون تبعات اقتصادی منفی زیادی برای اقتصاد جهان داشته و بنا بر اعلام شورای جهانی سفر و جهانگردی، این ویروس ۵۰ میلیون شغل را در صنعت گردشگری در معرض نابودی قرار داده و صنعت گردشگری ایران نیز از این بحران لطمات زیادی دیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها- در پی شیوع این ویروس، بسیاری از آژانس‌های مسافرتی تورهای خارجی‌ و تورهای داخلی‌شان لغو شد چراکه افراد ترجیح می‌دهند خودشان را قرنطینه کنند تا اینکه به شهر دیگری بروند و در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار بگیرند.

هتل‌ها و مراکز اقامتی و پذیرایی و راهنمایان گردشگری هم از این امر تأثیر پذیرفته و در معرض تعطیلی و ورشکستگی قرارگرفته‌اند.

۳۳ اقامتگاه بومگردی
رئیس هیئت‌مدیره انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی خراسان شمالی می‌گوید: اکنون ۳۳ اقامتگاه بوم گردی در استان وجود دارد که با شیوع ویروس کرونا در کشور از اسفندماه سال گذشته، این اقامتگاه‌ها تعطیل‌شده‌اند که بر اساس برآورد صورت گرفته بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خسارت واردشده است.

علی وصالی اظهار می‌دارد: همه رزروی‌های نوروزی بومگردی های خراسان شمالی لغو شد که این زیان بزرگی برای فعالان این بخش در استان است.

وی می‌افزاید: اوج کار این اقامتگاه‌ها همه‌ساله از فروردین‌ماه تا آذرماه است و در فصل زمستان به علت کمبود میهمان به بازسازی و نوسازی و خریدهای ایام عید خود می‌پردازیم و رزروها برای ایام سال جدید انجام می‌شود که در ایام نوروز هرسال جای سوزن انداختن در اقامتگاه‌های بومگردی استان نبود که هم‌اکنون میزان مسافر در اقامتگاه‌های استان به صفر رسیده است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی خراسان شمالی ادامه می‌دهد: فعالیت‌های بومگردی موجب شده تا حتی برخی از بومگردی های ما برای مسافران خارجی رزرو شود اما این روزها اقامتگاه‌ها خالی از گردشگران شده است.

تعدیل نیرو
یکی از هتلداران مرکز استان خراسان شمالی نیز می‌گوید: متأسفانه ویروس کرونا و آنچه اتفاق افتاده، بیشترین صدمات را به بخش گردشگری و البته صنف هتلداران وارد کرده است و امسال سال سختی برای جامعه هتلداری استان رقم خورد و ایام تابستان نیز جبران خسارت را نخواهد کرد.

وی که نخواست نامش فاش شود، اظهار می‌دارد: هتل‌ها از قبل از سال، برای خرید مواد اولیه، تجهیزات داخل هتل‌ها، رستوران‌ها، تعمیرات و… هزینه‌های زیادی کرده‌اند و انبارهایشان مملو از لوازم موردنیاز پذیرایی است که تاریخش گذشته و یا می‌گذرد.

وی می‌افزاید: اکثر هتلداران به بانک‌ها بدهی دارند و از طرف دیگر هزینه‌های مانند آب، برق، تلفن، گاز، حقوق کارکنان و..که باید این هزینه‌ها را تأمین کنند و با شیوع ویروس کرونا و به دلیل ناتوان بودن در پرداخت‌های کارکنان مجبور به تعدیل نیرو شدیم که امیدواریم با حمایت‌های دولتی این افراد مجدداً به کار گرفته شوند.

خسارت ۱۳۹ میلیارد ریالی به بخش گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در این زمینه می‌گوید: این استان با برخورداری بیش از ۱۱۵ جاذبه گردشگری، دو منطقه نمونه ملی و ۲۲ منطقه نمونه استانی، در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها، ظرفیت‌های بسیار خوبی برای جذب گردشگر دارد.

حبیب یزدان پناه اظهار می‌دارد: شیوع کرونا به بخش گردشگری و مشاغل وابسته به آن تا پایان فروردین‌ماه امسال ۱۳۹ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال خسارت وارد کرد.

وی می‌گوید: این خسارت‌ها مربوط به هتل‌ها، متل‌ها مهمان‌پذیرها و اقامتگاه‌های بومگردی، واحدهای پذیرایی بین‌راهی و سفره‌خانه‌های سنتی و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، راهنمایان گردشگری و مؤسسات آموزش گردشگری بوده است.

فعالیت ۱۵۵ مرکز اقامتی و رفاهی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی تعداد مراکز اقامتی و رفاهی استان را ۱۵۵ مرکز عنوان می‌کند و می‌گوید: این مراکز شامل هفت واحد هتل، یک آپارتمان، ۱۱ واحد مهمان‌پذیر، ۶۵ واحد پذیرایی، ۳۳ اقامتگاه بوم‌گردی و ۳۸ خانه مسافر است.

یزدان پناه می‌افزاید: واحدهای اقامتی استان با شیوع کرونا و متوقف شدن چرخه اقتصادی خود مجبور به تعدیل ۷۵درصد نیروهای خود شده‌اند که این رقم در مراکز اقامتی مانند هتل‌ها ۳۰۶ و در بومگردی‌ها ۱۵۰ نیرو است.

وی اظهار می‌دارد: در مراکز پذیرایی و سفره‌خانه‌های سنتی نیز ۷۵درصد نیروها که شامل ۳۰۶ نیرو می‌شود تعدیل‌شده‌اند و در دیگر بخش‌ها مانند دفاتر مسافرتی، راهنمایان گردشگری و مؤسسات و مراکز آموزشی استان نیز ۷۷ نفر تعدیل و بیکار شده‌اند.

۷۰ درصد دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در معرض ورشکستگی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی همچنین می‌افزاید: این خسارت‌ها بخش گردشگری استان را با مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی مواجه کرده اما امیدواریم به‌زودی شرایط بهتر و با تدابیری مانند پرداخت کمک دولتی و تسهیلات مشکلات کاهش یابد.

یزدان پناه ادامه می‌دهد: ماه‌های اسفند و فروردین معمولاً اوقات پیک فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان است و با خسارت‌های صورت گرفته و تعدیل نیرو در این ایام و عدم‌حمایت لازم از آنان اگر این روند ادامه یابد، بعد از اردیبهشت‌ماه بیش از ۷۰ درصد آنان ورشکسته و تعطیل خواهند شد.

کد خبر: ۲۰٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha