۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
تولید گاز در کشور بی‌نظیر است| به‌ هیچ‌ عنوان غافلگیر نشدیم
وزیر نفت:‌

تولید گاز در کشور بی‌نظیر است| به‌ هیچ‌ عنوان غافلگیر نشدیم

اوجی، وزیر نفت با بیان اینکه تولید گاز در کشور بی‌نظیر است، گفت: شدت مصرف انرژی در ایران ۲.۵ برابر نرم جهانی است و اگر قرار باشد هرچه تولید می‌کنیم را به مصرف رسانیم، مشکلات کنونی ادامه خواهد یافت.

به گزارش بازار، جواد اوجی شامگاه دوشنبه (۲۶ دی ماه) در گفتگو با رسانه ملی افزود: بحث بهینه‌سازی از موارد بسیار مهم است. در مورد تولید و عرضه گفتم بحث توسعه میادین، فازهای پارس جنوبی، توسعه میادین مستقل و مشترک گازی را مورد اشاره قرار دادم. باید به این طرف قضیه، یعنی بحث مصرف هم توجه کنیم. دولت در این مورد برنامه‌های خوبی دارد و پیشنهادهای خوبی از طرف وزارت نفت، هم در دولت و هم در مجلس، هم در بودجه ۱۴۰۲ و هم در برنامه هفتم توسعه ارائه شده است.

وی ادامه داد: با راهکارها و برنامه‌های خوب دولت هم در حوزه خانگی، هم در حوزه صنعت و حمل و نقل و همچنین با کمک مردم مصرف را کنترل خواهیم کرد.

وزیر نفت ضمن تشکر و قدردانی از همه همکاران و فعالان حوزه صنعت نفت که به گفته وی نزدیک ۲ ماه است در حال آماده باش به سر می‌برند و پیوسته تلاش کرده‌اند، گفت: به خاطر این تلاش‌ها، هیچ وقفه‌ای در تولید نداشته‌ایم، بلکه حداکثر تولید را انجام دادیم.

وی افزود: تولید بی‌نظیری بود و برای اولین بار است که رکورد ۷۰۵ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌شود.

وزیر نفت گفت: امروز تولید گاز خام به عدد ۹۸۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است. تولید گاز خروجی از ۲۱ پالایشگاه گازی کشور نیز عدد ۸۴۸ میلیون متر مکعب است.

اوجی ضمن تشکر از رییس جمهور اظهار داشت: آیت الله رئیسی قبل از ورود من به استودیو گزارشی داشتند از آخرین وضعیت گازرسانی، بخصوص در مورد منطقه شمال شرق نگران بودند.

وزیر نفت همچنین از همراهی و کمک معاون اول رییس جمهور و همه استانداران و هلال احمر که در بخش توزیع سوخت مایع و وسایل گرمایش کمک کردند تشکر و قدردانی می کنم.

اوجی افزود: از همین جا به مردم عزیز ایران می‌گویم که با تدابیر خوبی که دیده شده، هم در بحث اقدامات کوتاه مدت و هم در مورد اقدامات بلند مدت در آینده شاهد این اتفاقات نخواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی شبکه گازرسانی که به حدود ۴۸۰ هزار کیلومتر می‌رسد و در دنیا بی نظیر است، این شبکه را تقویت می‌کنیم طوری که همه شهروندان و همه مشترکان از این نعمت گاز بهره مند بشوند.

اوجی گفت: ۲۳ میلیون مشترک در بخش خانگی و تجاری داریم که در اتفاق اخیر فقط گاز ۱۷ هزار مشترک آن هم در بخش تربت جام قطع شد که در آنجا هم بحث توزیع سوخت مایع و وسایل گرمایشی را داشتیم.

وزیر نفت اظهار داشت: اعلام کردم که در هر شهرستان یا هر جایی که قطعی گاز دارد سوخت مایع و وسایل گرمایشی توزیع شود، به علاوه اینکه پرداخت قبض برق همان ماه را هم کاملاً قبول کردیم. یعنی وزارت نفت قبول کرد که این قبض پرداخت شود.

وی گفت: از ملت شریف و مردم عزیز کشور اگر به زحمت افتادند عذرخواهی می کنم اما به شما می‌گویم با تدابیری که دولت اندیشیده در سال آتی شاهد این اتفاقات هم نخواهیم بود.

وزیر نفت ادامه داد: فقط ۱۷ هزار از ۹۷ هزار مشترک گاز در شهرستان تربت‌جام با مشکل افت فشار گاز روبرو هستند. با توجه به تمهیداتی که از دو ماه قبل از سوی وزارت نفت انجام شده، به‌ هیچ‌ عنوان در این زمینه غافلگیر نشده‌ایم و تلاش کرده‌ایم با تغییر آرایش در شبکه گازی، استفاده از لوپ‌های خطوط لوله در سراسر کشور و مصرف بهینه از سوی مردم از قطع بیشتر گاز در کشور جلوگیری کنیم.

اوجی افزود: همکاران من در شرکت‌های گاز استانی از دو ماه پیش با تشکیل جلسه در ستاد بحران و همچنین ستاد تأمین سوخت با حضور مسئولان استانی تلاش کرده‌اند مدیریت بهتری در زمینه گازرسانی در کشور داشته باشند.

وزیر نفت گفت: سرمای کم‌سابقه مدت اخیر هم همه‌گیر بود و هم مستمر و پایدار و این موضوع باعث شد مصرف گازی رقم بخورد که تابه‌حال نداشتیم.

وی افزود: قطع واردات گاز از ترکمنستان به دلیل سرما نیز باعث ایجاد مشکلاتی برای ما شد.

کد خبر: ۲۰۰٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سالار IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
      1 0
      وضع مردم خوب نیست مشکل اقتصادی دارن مردم بیکارند جوان‌ها شغل ندارند هزینه ها بالا رفته نمی‌توانند تشکیل خانواده بدن سه فرزند دارم مستاجر یک بخاری روشن میکنم 500000 هزار تومان پول گاز برام آمده بیکا رم