۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
آیا نیسان با رنو همچنان شراکت خواهد داشت؟ | جیلی یا آرامکو شریک جدید فرانسوی ها
بازار گزارش می دهد

آیا نیسان با رنو همچنان شراکت خواهد داشت؟ | جیلی یا آرامکو شریک جدید فرانسوی ها

امروز هیات مدیره گروه خودروسازی نیسان اعلام کرده است که به زودی هیاتی از فرانسه برای مذاکره وارد ژاپن می شوند، بنابراین جمعه گفت و گو میان مدیران عامل رنو و نیسان برای ادامه همکاری آغاز می شود.

بازار؛ گروه خودرو: چندی پیش گروه خودروسازی نیسان و شرکت رنو اعلام کردند که برای محافظت از فناوری یا مالکیت معنوی دستاوردهای رنو، مذاکراتی را آغاز کردند. به نظر می رسد گروه خودروسازی نیسان تمایل چندانی به بحث ادامه همکاری با رنو نداشته و رنو نیز به دنبال مذاکره با یکی از خودروسازان چینی است.

اواخر هفته گذشته هر دو خودروساز توافق داشتند که تا زمان نهایی شدن مذاکرات، نتایج آن به رسانه ها اعلام نشود. بر همین اساس قرار بود برای از سرگیری مذاکرات لوکا دی میو، مدیرعامل رنو به ژاپن سفر کند. به نظر می رسد که نیسان قصد دارد سهام ۴۳ درصدی رنو را بفروشد و پس از ۲۳ سال به شراکت خود با فرانسوی ها پایان دهد.

امروز هیات مدیره گروه خودروسازی نیسان اعلام کرده است که بزودی هیاتی از فرانسه برای مذاکره وارد ژاپن می شوند. بنابراین باید انتظار گفت و گو میان ماکوتو اوچیدا مدیرعامل گروه خودروسازی نیسان و لوکا دی میو مدیرعامل رنو را داشت. فرانسوی ها امیدوار به بازسازی روابط تجاری و صنعتی خود با ژاپنی ها هستند، اما ژاپنی ها ظاهرا تمایل به ادامه همکاری ندارند.

رنو از نیسان چه می خواهد؟

ابتدا باید اشاره داشت که از سال ۱۹۹۹ با هدف دست یابی نیسان به بازارهای اروپایی وارد همکاری و شراکت با رنو مشروط بر خرید سهام شد، طی سه ماه گذشته هیات مدیره نیسان عزم خود را برای پایان این شراکت جزم کرده است.

رنو با در نظر گرفتن قطع همکاری نگران از دستاوردهای فنی و صنعتی خود که در اختیار نیسان قرار داشته است

امروز ماکوتو اوچیدا مدیرعامل گروه خودروسازی نیسان در خصوص درخواست رنو برای حفظ مالکیت معنوی محصولاتش به رسانه های ژاپنی گفته است: «رنو با در نظر گرفتن قطع همکاری نگران از دستاوردهای فنی و صنعتی خود که در اختیار نیسان قرار داشته است. بنابراین ژاپنی ها باید در حفظ فناوری سیستم های هیبریدی و ایمنی که فرانسوی ها آن را در زمان تولید محصول مشترک در اختیار ژاپنی ها قرار دادند باید با حفظ منافع مالی رنو مورد استفاده قرار گیرد.»

هیات مدیره گروه خودروسازی نیسان از اقدامات مثبت برای دست یابی طرفین به توافق برد-برد خبر داد، این درحالی است که فرانسوی ها به این مذاکره خوش بین نیستند.

آیا نیسان با رنو همچنان شراکت خواهد داشت؟ | جیلی یا آرامکو شریک جدید فرانسوی ها

هرچند که نیسان از اظهار نظر در خصوص چگونگی توافق خود داری کرده است، اما رنو نسبت به اظهار نظر رنو واکنشی نشان نداده است. به نظر می رسد روز جمعه هفته جاری هیات مدیره شرکت خودروسازی رنو با هیات مدیره گروه خودروسازی نیسان ملاقات خواهد داشت. پیشرفت این ملاقات مشروط بر توافق مالی در معاملات طرفین است.

نیسان در رنو باقی خواهد ماند؟

به نظر می رسد که گروه خودروسازی نیسان تمایلی به فروش کل سهام خود ندارد، بنابراین این شرکت سهام ۴۳ درصدی خود را به ۱۵ درصد کاهش خواهد داد. شنیده ها حاکی از آن است که ۲۸ درصد از سهام نیسان به یک شرکت خرید و فروش رنو واگذار می شود. گروه خودروسازی نیسان قصد سرمایه گذاری در یک شرکت تولید کننده خودروهای الکتریکی دارد، بنابراین احتمالا این خودروساز ژاپنی شرکتی به نام آمپر برای تولید محصولات الکتریکی جدید احداث کند.

کارشناسان معتقد هستند که گروه خودروسازی نیسان نسبت به مالکیت معنوی محصولات الکتریکی خود در آینده نگرانی دارد، از همین رو به دنبال توسعه زیرساخت های لازم برای تولید محصولات الکتریکی است.

رنو پیشنهادهایی برای رفع نگرانی های خود در خصوص مالکیت معنوی تکنولوژی هایش ارائه کرده است

رنو پیشنهادهای برای رفع نگرانی های خود در خصوص مالکیت معنوی تکنولوژی هایش ارائه کرده است. بنابراین پیشنهاد مذکور ابتدا باید توسط هیات مدیره نیسان سپس به وسیله ماکوتو اوچیدا مدیرعامل گروه خودروسازی نیسان بررسی شود. به نظر می رسد که شخص سومی نیز در خصوص پیشنهادات این شرکت مطلع است، اما هر دو خودروساز حاضر به معرفی شخص سوم نیستند. گفتنی است که پس از نیسان، دولت فرانسه با مالکیت ۱۵ درصدی سهام در شرکت خودروسازی رنو، یکی از بزرگترین سهام داران این تولید کننده است.

آیا نیسان با رنو همچنان شراکت خواهد داشت؟ | جیلی یا آرامکو شریک جدید فرانسوی ها

رنو به کجا خواهد رفت؟

شرکت خودروسازی رنو حدود شش ماه هست که با گروه خودروسازی جیلی در حال مذاکره است، فرانسوی ها علاقه به همکاری با خودروسازان چینی دارند. از همین رو شرکت های نفتی دولتی مانند آرامکو عربستان نیز اعلام آمادگی برای خرید سهام نیسان از رنو کرده است. این شرکت نفتی تمایل به توسعه خودروهای هیبریدی و بنزینی در رنو دارد، احتمالا مذاکرات جدی میان آرامکو و رنو ماه آینده میلادی آغاز شود.

در شرایطی رنو قصد دارد با خودروسازی جیلی دست به همکاری بزند که نیسان شریک اقتصادی گذشته این خودروسازی نسبت به درز اطلاعات و دانش فنی خود اظهار نگرانی می کند

برخی از کارشناسان معتقد هستند که نیسان نسبت به فناوری های که در اختیار رنو قرار داده، نگران است. چرا که این خودروساز از درز اطلاعات و دانش فنی خود توسط رنو به چینی ها نگران است.

گفتنی است گروه جیلی، یک شرکت خودروسازی چینی است که پس از بی ‌وای ‌دی، چری و گریت وال، چهارمین شرکت بزرگ خصوصی چینی معرفی می شود. مالک شرکت جیلی، گروه هلدینگ جیلی است که ساخت خودرو را از سال ۱۹۸۶ در شهر تایژو استان چجیانگ آغاز کرده است و در حال حاضر به عنوان هفتمین خودروسازی بزرگ معرفی می شود. این خودروساز توانسته فقط در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱.۳۰۰ میلیون خودرو بفروشد که این رقم در سطح جهانی در حدود ۲.۲ میلیون دستگاه خودرو است. همچنین این خودروساز در سال ۲۰۲۲ نیز توانسته ۱۷ هزار ۹۲۶ دستگاه خودرو برقی تا ژانویه همین سال به فروش برساند.

بنابراین عجیب نیست که شرکت خودروسازی نیسان نسبت به همکاری رنو با این خودروساز چینی اظهار نگرانی کند؛ خودروسازی که به نظر می رسد آینده درخشانی در تولید به خصوص خودروهای الکتریکی پیشرفته در پیش دارد.

کد خبر: ۲۰۰٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha