۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
اما و اگرهای توزیع بذر گندم نامرغوب در گلستان؛ ورود دادستان به ماجرا
بدسبزی صدای گندمکاران را درآورد؛

اما و اگرهای توزیع بذر گندم نامرغوب در گلستان؛ ورود دادستان به ماجرا

گرگان- ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان در سال زراعی جاری دچار بدسبزی شدند؛ کشاورزان توزیع بذر نامناسب را عامل اصلی خسارت وارده می‌دانند و حالا در پایان فصل کشت دادستان بندرگز به ماجرا ورود کرده است.

زهرا بهرامی؛ بازار- گلستان با تولید بیش از یک میلیون تن گندم یکی از قطب‌های اصلی تولید کشور است و سالانه حدود ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی استان به کشت این محصول اختصاص می‌یابد.

سال زراعی جاری؛ با بدسبزی محصول شروع شد و بسیاری از گندمکاران گلستان با این چالش دست و پنجه نرم کردند.

کشاورزان توزیع بذر نامناسب را عامل اصلی بدسبزی مزارع می‌دانند و مسئولان جهادکشاورزی گلستان معتقدند کاهش بارندگی‌ها در آغاز فصل کشت عامل اصلی موضوع بوده اما پای توزیع بذر نامناسب هم در میان بوده است.

یک کشاورز بندرگزی به خبرنگار بازار گفت: توزیع بذر نامناسب به کشاورزان کردکوی و بندرگز خسارت سنگینی وارد کرده است و مسئولان نمی‌خواهند بپذیرند که عامل اصلی خسارت وارده بذر نامرغوب بوده است.

سیدعلی حسینی افزود: رقم «مروارید» از ارقام پرمحصول در منطقه بوده و سال‌ها این رقم را کشت کردیم و با چنین معضلی (بدسبزی) مواجه نبودیم اما امسال بیشترین بدسبزی مربوط به همین رقم بوده است.

وی ادامه داد: مسئولان در ابتدای فصل کشت پذیرفتند بذر توزیع شده در شهرستان‌های کردکوی و بندرگز بذر نامرغوبی بوده و دو شرکت توزیع کننده را به پرداخت بذر بلاعوض و جلب نظر کشاورزان ملزم کردند اما حالا می‌خواهند توپ خسارت وارده را در زمین بدی آب و هوا بیندازند.

این گندمکار گلستانی اضافه کرد: هرچند بذر بلاعوض توزیع شد و بعضی از مزارع سبز شدند اما چالش‌ها همچنان ادامه دارد؛ هرچه به فصل برداشت نزدیک‌تر می‌شویم مشکلات بیشتر نمایان می‌شود و کسی هم پاسخگوی خسارت وارده به کشاورزان نیست.

ورود دادستان بندرگز به ماجرا

بر اساس اعلام دادگستری گلستان، دادستان عمومی و انقلاب بندرگز به موضوع توزیع بذر نامرغوب در غرب استان ورود کرده و دستور بررسی این موضوع را داده است.

محمد طالبی چاری در بازدید از مزارع خسارت‌دیده این شهرستان اظهار کرد: براساس اظهارات کشاورزان بندرگزی به علت نامرغوب بودن بذرهای توزیع شده، مزارع گندم خوب سبز نشده و حدود ۷۰ درصد گندمزارهای این شهرستان دچار خسارت شده‌اند.

مسئولان در ابتدای فصل کشت پذیرفتند بذر توزیع شده در شهرستان‌های کردکوی و بندرگز بذر نامرغوبی بوده اما حالا می‌خواهند توپ خسارت وارده را در زمین بدی آب و هوا بیندازند

دادستان عمومی و انقلاب بندرگز افزود: پس از شنیدن مشکلات کشاورزان و بازدید میدانی از مزارع خسارت دیده دستور بررسی علت وارد آمدن خسارت به گندم‌زارها داده شد.

وی با بیان اینکه پیگیر حقوق کشاورزان هستیم، تصریح کرد: پس از اعلام نتیجه در صورت قصور برای متولیان امر پرونده کیفری تشکیل می‌شود.

می‌خواهند از آب گِل‌آلود ماهی بگیرند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان نداشتن بارندگی موثر در آغاز فصل کشت را عامل اصلی بدسبزی مزارع گندم دانست و به خبرنگار بازار گفت: در ابتدای فصل کشت ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان دچار بدسبزی شدند؛ چراکه باران و رطوبت کافی نداشتیم تا جایی که مجبور شدیم برای نخستین بار از آب منطقه‌ای برای روشن شدن چاه‌های آب کشاورزی در فصل پائیز مجوز بگیریم.

محمدرضا عباسی توضیح داد: هر سال در فصل پائیز بیش از ۶۰ میلیمتر بارندگی موثر داشتیم اما در سال گذشته (ابتدای فصل کشت) حدود دو ماه فقط ۱۶ میلیمتر بارندگی غیرموثر را شاهد بودیم که فقط سطح خاک را خیس کرده و به ریشه گیاه نمی‌رسید.

وی ادامه داد: دو شرکت در سال زراعی جاری بین ۴۰ تا ۵۰ تن بذر تائید نشده که اجازه توزیع آن را نداده بودیم در بین کشاورزان کردکوی و بندرگز توزیع کرده‌اند؛ لذا آن‌ها را ملزم کردیم بذر بلاعوض تحویل داده و رضایت کشاورزان را جلب کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان بیان کرد: عدم بارندگی و خشکسالی در ابتدای فصل کشت عامل اصلی بدسبزی مزارع بوده است اما عده‌ای می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

بخش خصوصی باید جبران خسارت کند

وی با بیان اینکه حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هکتار از اراضی کردکوی و بندرگز دچار بدسبزی شدند، تصریح کرد: به دنبال خروج رقم مروارید از گردونه بودیم اما کشاورزان بسیار متقاضی بودند و اعلام می‌کردند در سال‌های گذشته این رقم عملکرد مناسبی داشته است.

کشاورزان بذر را از شرکت‌های معتبر تهیه کرده و بذرها دارای مارک و کاغذ گواهی شده بودند اما بسیاری از مزارع دچار بدسبزی شدند


عباسی با اشاره به اینکه از ۲۸ آبانماه (ابتدای فصل کشت) بدسبزی از مزارع استان گزارش شد و دو روز بعد بازدیدها را شروع کردیم، خاطرنشان کرد: جهادکشاورزی و مرکز تحقیقات نظارت عالیه دارند؛ از نظر ما تنها ۴۰ تا ۵۰ تن بذر نامرغوب در غرب استان توزیع شده و بخش خصوصی باید خسارت کشاورزان را جبران کند؛ نه دولت می‌تواند کاری کند و نه ارتباطی به سازمان دارد.

وی متذکر شد: ما می‌پذیریم درصد کمی بذر، عامل بدسبزی بوده اما با وجود توصیه‌های کارشناسی تعدادی از کشاورزان به توصیه‌ها عمل نمی‌کنند و دچار خسارت می‌شوند؛ به عنوان مثال ما توصیه می‌کنیم به طور میانگین ۱۲۰ کلیوگرم بذر در هر هکتار مصرف شود اما کشاورزان بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ کلیوگرم بذر مصرف می‌کنند و همین امر عملکرد را کاهش می‌دهد.

خشکسالی داشتیم اما بذر نامناسب خسارت زد

یک دکترای کشاورزی در خصوص مشکلات ایجاد شده، به خبرنگار بازار اظهار کرد: درست است کشاورزان ما هنوز کشت سنتی را دنبال می‌کنند؛ زهکشی، مصرف بذر استاندارد در هکتار، عملیات خاک‌ورزی زمین قبل از کاشت، خشک بودن بستر قبل از کشت و ... را رعایت نمی‌کنند اما خسارت وارده در سال زراعی جاری ارتباطی به این مسائل ندارد و به بذر نامرغوب مربوط می‌شود.

حسن کیانی افزود: درست از از اواسط آبان تا اواخر آذر اصلاً بارندگی نداشتیم و این موضوع بی‌سابقه بوده است اما کشاورزانی که قبل و بعد از آن هم کشت کرده‌اند، خسارت دیده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه بذر مرغوب فاکتور مهمی برای عملکرد مناسب مزارع است، اضافه کرد: سال زراعی جاری، سال خوبی از نظر توزیع بذر نبود هرچند کشاورزان منطقه بذر را از شرکت‌های معتبر تهیه کرده و بذرها دارای مارک و کاغذ گواهی شده بودند اما بسیاری از مزارع دچار بدسبزی شدند یا میزان علف هرز در بذرهای بوجاری زیاد بود و به نظر می‌رسد ایراد در مرحله بوجاری بذرهاست.

اما و اگرها در خصوص توزیع بذر نامناسب گندم در استان همچنان ادامه دارد و حالا چشم امید کشاورزان برای جبران خسارت وارده به دادستانی است اما این موضوع زنگ خطری است برای نظارت بیشتر بر توزیع بذر باکیفیت در گلستان.

کد خبر: ۲۰٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha