۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
تخلیه ۹۰۰ هزار تومانی حباب قیمت سکه با عرضه در بورس| کوچ سرمایه گذاران سکه از بازار طلا به بورس کالا
«بازار» گزارش می دهد؛

تخلیه ۹۰۰ هزار تومانی حباب قیمت سکه با عرضه در بورس| کوچ سرمایه گذاران سکه از بازار طلا به بورس کالا

رویکرد عرضه ربع سکه به بورس قیمت این کالا را تا بیش از  ۹۰۰ هزار تومان کاهشی کرد اقدامی که چنانچه از هفته های پیش به آن توجه می شد نرخ سکه با حباب قیمتی به این شکل در بازار آزاد افزایش نمی یافت.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از آشفتگی قیمت ها در بازار ارز و افزایش بی منطق نرخ این کالا در بازار، سکه و طلا نیز متاثر از رشد قیمت ارز روند صعودی به خود گرفتند تا جایی که سکه تمام بهار آزادی طی هفته های گذشته برای ورود به کانال ۲۲ میلیون تومان خیز برداشته بود. اما با افت نرخ ارز در بازار و بازگشت دلار آزاد از ۴۳ هزار به حدود ۴۰ هزار تومان طی هفته های گذشته همچنین ثبات قیمتی نرخ این کالا در کانال ۴۰ هزارتومان، قیمت سکه و طلا نیز سیری نزولی را طی کرده آنگونه که هم اکنون نرخ سکه تمام بهارآزادی در کانال ۲۰ میلیون تومان قرار گرفته است.

کاهش التهاب در بازار طلا و ارز که تا حدی ناشی از تغییر مدیریت رئیس کل بانک مرکزی و اجرای سیاست های جدید این بانک برای تعدیل قیمت هاست موجب شد تا رشد جهشی قیمت این کالاها در بازار متوقف شود و نرخ ها برمدار نزول قرار گیرند. البته در دوران مدیریت صالح آبادی در بانک مرکزی اقداماتی برای انتشار اوراق ارزی و سکه صورت گرفت اما این اقدام خیلی نتوانست بر کاهش قیمت ها در بازار موثر شود.

در این نوع معاملات روش کشف قیمت ربع سکه طلا در بورس کالا به صورت ثبت سفارش دفتری و بر مبنای بیشترین حجم تقاضا و قیمت اعلامی توسط خریداران بوده و متقاضیان خرید هم از ساعت ۹ الی ۱۳ اقدام به سفارش‌گذاری می‌کنند. اشخاص بالای ۱۸ سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه سکه خریداری کنند

چگونه می توان سکه بورسی خرید؟

حال با تعیین قیمت ارز نیمایی ۲۸ هزار ۵۰۰ تومانی از سوی رئیس کل جدید بانک مرکزی و نیز مهیا شدن بازار سرمایه برای ورود سکه به بورس کالا قیمت ارز تا حدودی کاهش و قیمت سکه ربع بهار آزادی نیز که طی هفته گذشته وارد این بازار شد روندی کاهشی را در پی گرفته است. اقدامی که به گفته سخنگوی بانک مرکزی عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا به منظور از بین بردن حباب و تعدیل انتظارات تورمی غیر واقعی است که ادامه دار خواهد بود.

در این نوع معاملات که از هفته گذشته کلید خورده است روش کشف قیمت ربع سکه طلا در بورس کالا به صورت ثبت سفارش دفتری و بر مبنای بیشترین حجم تقاضا و قیمت اعلامی توسط خریداران بوده و متقاضیان خرید هم از ساعت ۹ الی ۱۳ اقدام به سفارش‌گذاری می‌کنند. فرآیند تطابق قیمت خرید در ساعت ۱۳ بر اساس روش مذکور انجام می‌شود. در ابتدا تعداد ربع‌سکه‌های قابل عرضه در بورس کالا ۵۰۰ هزار قطعه است و مدت عرضه سکه‌ها سه روز کاری است که در صورت وجود تقاضا توسط خریداران، این مدت تمدید می‌شود.

در نخستین معامله، ربع سکه در بورس ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد. شیوه معاملات به این گونه است که متقاضیان خرید ربع سکه از بورس، باید تا ساعت ۱۳ نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند. این درحالی است که ربع سکه در بازار آزاد هم اکنون بیش از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله می‌شود با این وجود تمامی اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی را خریداری کنند.

شیوه معاملات به این صورت است که تمامی متقاضیان خرید ربع سکه در مکانیزم حراج ناپیوسته شرکت می‌کنند و قیمت سکه عرضه‌شده بر این اساس، کشف می‌شود. البته خرید سکه در بورس کالا محدود بوده و هر شخص می تواند حداقل ۱ قطعه و حداکثر ۵ قطعه خریداری کند. از طرفی خریداران ربع سکه در بورس حتماً باید آن را به صورت فیزیکی تحویل بگیرند و بعداً نمی‌توانند در بازار بورس بفروشند. برای تحویل گرفتن ربع سکه از خزانه، مالک یا نماینده قانونی خریدار باید از تاریخ اول بهمن ۱۴۰۱ و پس از هماهنگی با خزانه و دریافت نوبت دریافت کالا، در زمان نوبت مشخص شده، همراه با مدارک احراز هویت به محلی که هنگام اخذ نوبت توسط بانک اعلام خواهد شد، مراجعه کند.

هم اکنون فقط ربع سکه به بورس کالا راه یافته است اما گویا قرار است فرآیند عرضه‌های بعدی همه سکه ها به صورت منظم و پیوسته از سوی بانک مرکزی اعلام شود. چنین رویکردی حباب قیمت سکه را خالی کرده به شرط اینکه قیمت های تعینی در بورس کالا خیلی با نرخ آن در بازار آزاد فاصله نداشته باشند

تخلیه حباب قیمتی کاذب سکه در بورس کالا

هر چند هم اکنون فقط ربع سکه به بورس کالا راه یافته است اما گویا قرار است فرآیند عرضه‌های بعدی سکه‌های طلای تمام، نیم، ربع بهار آزادی و سکه گرمی به صورت منظم و پیوسته از سوی بانک مرکزی اعلام شود. اقدامی که نادر بذر افشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران طی گفتگویی با خبرگزاری «بازار» می گوید: چنین رویکردی حباب قیمت سکه را خالی کرده به شرط اینکه قیمت های تعینی در بورس کالا خیلی با نرخ آن در بازار آزاد فاصله نداشته باشند.

وی با بیان اینکه عرضه ربع سکه به بورس کالا ۷۰۰ تا بیش از ۹۰۰ هزارتومان حباب قیمت این کالا را خالی کرده است، اظهارداشت: هرچند رویکرد دولت و دست اندرکاران برای تعدیل قیمت سکه با ورود آن به بورس کالا شیوه ای درست و قابل توجه در راستای تعدیل قیمت هاست اما به نظر می رسد چنین خبری باید از هفته های پیش اعلام می شد چرا که حتی اعلام خبر ورود سکه به بورس خیلی سریع تاثیرخود را بر افت قیمت این کالا در بازار آزاد به خوبی برجای گذاشت و موجب شد تا بخشی از حباب قیمت کاذب آن تخلیه شود.

از طرفی قیمت ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سکه در بورس کالا و در نخستین روز معاملات در حالی کشف شد که نرخ آن در بازار آزاد به بیش از ۷ میلیون ۸۰۰ تومان رسیده بود و همچنان با نوسان قیمت البته با شیبی رو به بالا همراه بود ولی بورسی شدن معامله ربع سکه بهارآزادی، قیمت آن را به شکل قابل توجهی شکست.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه افزود: در روز نخست معاملات عرضه سکه به بورس قیمت ها بالا در نظر گرفته شد و چنانچه قیمت آن در عرضه پایین تر تعیین شود بی تردید کاهش قیمت سکه در بازار آزاد و تخلیه حباب آن ادامه دار خواهد بود و نرخ این کالا که در هفته های گذشته هیجانی و به صورت حباب گونه در حال رشد بود هم اکنون سیر نزولی را در پیش گرفته است.

تداوم رویکرد حراج سکه در بورس کالا بی تردید سطح تقاضای کاذب را برای تهیه سکه در بازار کاهشی می کند آنطور که هم اکنون بخش عمده ای از سرمایه گذاران سکه از بازار آزاد به بورس کالا کوچ کرده اند چرا که قیمت ها برای خرید در این بازار رسمی و کمتر از بازار آزاد است

کوچ سرمایه گذاران سکه به بورس کالا

بذرافشان با بیان اینکه بهتر است در قیمت گذاری عرضه سکه به بورس کالا طی روزهای آینده قیمت ها تا حدودی پایین تر در نظر گرفته شود، گفت: تداوم چنین رویکردی بی تردید سطح تقاضای کاذب را برای تهیه سکه در بازار کاهشی می کند، آنطور که هم اکنون بخش عمده ای از سرمایه گذاران سکه از بازار آزاد به بورس کالا کوچ کرده اند چرا که قیمت ها برای خرید در این بازار رسمی کمتر از بازار آزاد و سودآوری آن بیشتر است.

این مقام مسئول در بازار طلا خاطرنشان کرد: همانطور که بانک مرکزی وعده عرضه سایر سکه ها را در بورس کالا داده است بنابراین چنانچه در حراج سکه ربع بهارآزادی و هم سایر سکه ها قیمت ها با فاصله زیاد با نرخ بازار آزاد صورت گیرد و اعلام عرضه نیز سریع و در زمان کوتاهی اعلام نشود بی تردید قیمت ها در بازار سکه متعادل و واقعی خواهد شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به این سئوال «بازار» که وضعیت فروش طلا و سکه در بازار با توجه به نوسان قیمت ارز همچنین سیاست حراج سکه در بورس این روزها چگونه است؟ گفت: تقاضا برای خرید مصنوعات طلا در بازار نسبت به سنوات گذشته به دلیل کاهش قدرت خرید مردم کم شده است.

در سالهای پیشین و در آستانه اعیاد و مراسماتی چون روز مادر فروش سکه و طلا بالا بود اما اکنون این چنین نیست چرا که قیمتها افزایش و توان مردم برای تهیه این کالا نسبت به گذشته بسیار کم شده است. امید است با فروکش التهاب بازار ارز و ثبات قیمتها بازار به روال عادی خود برگردد.

بنا به این گزارش، در پی افزایش شدید حباب قیمت ربع‌سکه بهار آزادی در بازار، بانک مرکزی اقدام به عرضه گسترده این قطعه سکه در بورس کالا کرد. اقدامی که از ابتدای هفته جاری کلید خورد و فروش مجدد آن از صبح امروز در بورس آغاز شد. در نخستین روز عرضه ربع سکه در بورس از ۵۰۰ هزار قطعه سکه در نظر گرفته شده توسط بانک مرکزی، ۲۸۰۰ سکه فروش رفت. به گفته کارشناسان اقدام بانک مرکزی در حراج سکه در بورس کالا مانع از رشد غیر واقعی قیمت این کالا دربازار آزاد می شود، از طرفی نیز سرمایه گذاران در این بازار رسمی اقدام به سرمایه گذاری با سود منطقی خواهند کرد.

کد خبر: ۲۰۰٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha