۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
دوسوم ظرفیت صنایع پلیمری خالیست
مدیرکل دفتر صنایع پلیمری و شیمیایی وزارت صمت:

دوسوم ظرفیت صنایع پلیمری خالیست

مدیرکل دفتر صنایع پلیمری و شیمیایی وزارت صمت گفت: ظرفیت تولید در صنایع پلیمری ۲۵ میلیون تن است که سال گذشته یک سوم این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش بازار، محسن صفدری افزود: ظرفیت تولید ایجاد شده در صنایع پلیمری مربوط به واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و در سال ۱۴۰۰، ۸ میلیون و ۸۴ هزار تن محصولات پلیمری توسط مجتمع‌های پتروشیمی تولید شده است.

وی با اشاره به میزان نیاز کشور به محصولات پلیمری گفت: براساس سهمیه‌ای که برای ۴ هزار و ۸۷۰ واحد تولیدی صنایع پایین دستی در سامانه بهین یاب به ثبت رسیده است، نیاز واحدها ۷۲۰ هزار تن برآورد و مازاد آن صادر می‌شود.

صفدری افزود: در ۹ ماهه امسال، ۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۲۲۵ تن انواع محصولات پلیمری در بورس عرضه شده و با توجه به مازاد بر تولید، بخش عمده این تولیدات صادر می‌شود.

مدیرکل دفتر صنایع پلیمری و شیمیایی وزارت صمت با انتقاد از رقابت قیمت محصولات پلیمری در بورس گفت: با وجود آنکه تولید محصولات پلیمری بیشتر از مصرف کشور است، اما به دلیل رقابت قیمتی که در بورس کالا برای این محصولات وجود دارد، با قیمت بالا عرضه می‌شود و همین رقابت باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات پلاستیکی شده و در نهایت هزینه این رقابت را مردم می‌پردازند.

صفدری با اشاره به تخلف برخی از مجتمع‌های پتروشیمی در صادرات محصولات پلیمری، افزود: متاسفانه پتروشیمی ها، برخیپذیرش کالاهایی را که صادرات آن‌ها ممنوع شده، صادر می‌کنند و به همین دلیل اخیراٌ مصوبه‌ای در ستاد تنظیم بازار تدوین و ابلاغ شد با این مضمون که مجتمع‌های پتروشیمی و سایر تولیدکنندگانی که کالای آن‌ها در بورس عرضه می‌شود، در صورت رعایت حداقل عرضه، می‌توانند مجوز صادرات را از وزارت صمت دریافت نمایند.

وی افزود: با این دستورالعمل می‌توان صادرات محصولاتی که بازار آن‌ها ملتهب است یا در داخل با ارزش افزوده بیشتری قابلیت تولید دارد، مدیریت کرد و وزارت صمت به این موضوع به صورت جدی ورود کرده و حتما صادرات آن‌ها را محدود می‌کند.

کد خبر: ۲۰۰٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha