۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
ذبح صنعت زیر تیغ انرژی| دولت علاوه بر گاز، برق صنایع را هم قطع کرد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

ذبح صنعت زیر تیغ انرژی| دولت علاوه بر گاز، برق صنایع را هم قطع کرد

مشهد- کمبود انرژی که با قطع گاز برای صنایع همراه شده حالا به قطع برق رسیده و لذا این موضوع نه‌تنها چراغ واحدهای تولید را به خاموشی کشانده بلکه موجی از نارضایتی در خراسان رضوی به همراه داشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بنا بر اعلام شرکت توزیع برق با توجه به شرایط فعلی هفته‌ای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در بازه زمانی ۳ هفته برق صنایع در شهرک های صنعتی قطع خواهد شد.

این اطلاعیه در حالی به صنعتگران واحدهای صنعتی ابلاغ‌شده است که بنا بر اظهارات کارشناسان احتمال تداوم قطع برق بیش از زمان عنوان‌شده است.

بااین‌حال شنیده‌ها حاکی از آن است که تمامی صنایع کشور با کمبود برق مواجه هستند؛در واقع نیروگاه‌ها با سردی هوا، افزایش میزان مصرف گاز واحدهای مسکونی و به‌تبع آن کاهش فشار گاز در شبکه نمی‌توانند با ظرفیت کافی فعالیت کنند و این مسئله، برق را تحت‌الشعاع قرار داده است به‌طوری‌که تمامی این مسائل ناشی از ضعف شبکه گازرسانی است.

ذبح صنایع

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی در این خصوص با گلایه از قطعی برق واحدهای تولیدی،گفت:مسئولان امر با توجه به بخشنامه‌های نانوشته‌ای که وجود دارد اولین جایی که برای قطعی برق و گاز زیر تیغ قرار می‌دهند بخش صنعت است.

رضا نوفرستی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: قطعی برق آسیب‌های فراوانی به واحدهای تولیدی و بخش تولید وارد می‌کند و تنها باعث تعطیلی یک روز کارخانه‌ها نمی‌شود بلکه در برخی از کارخانه‌ها با تعطیلی کوره‌ها خط تولید به‌کلی تعطیل خواهد شد و در تأمین مواد اولیه با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهند شد.

ذبح صنعت زیر تیغ انرژی| دولت علاوه بر گاز، برق صنایع را هم قطع کرد

وی با اشاره به اینکه با قطعی برق بسیاری از کارخانه‌ها ضرر و زیان‌های هنگفتی در بخش قراردادهای آن‌ها چه داخلی و چه صادرات محور متحمل خواهند شد،افزود: قطعی برق و تعطیلی کارخانه‌ها هزینه‌های هنگفتی را برای واحدهای تولیدی ایجاد می‌کند و در هیچ جای قانون برای اینکه اگر واحد تولیدی در بخش عدم تأمین قراردادهای فروش خود و یا حتی از بین رفتن مواد اولیه آن‌ها با مشکل مواجه شوند دستور العمل حمایتی دیده نشده است.

قطعی برق آسیب‌های فراوانی به واحدهای تولیدی و بخش تولید وارد می‌کند و تنها باعث تعطیلی یک روزه کارخانه‌ها نمی‌شود بلکه در برخی از کارخانه‌ها با تعطیلی کوره‌ها خط تولید به‌کلی تعطیل خواهد شد و در تأمین مواد اولیه آن ها را با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهند ساخت

وی افزود: وقتی واحد تولیدی می‌بیند تابستان‌ها با قطعی برنامه‌ریزی‌شده برق و زمستان‌ها با قطعی گاز مواجه می‌شود بدون شک موجی از دلسردی در بخش تولید و صنعت به وجود می‌آید که در نهایت دامن اقتصاد را می گیرد.

نوفرستی ابراز کرد: از طرفی عدم برنامه‌ریزی و وعده و وعیدها بابت رفع مشکلات موجب می شود تا سایر سرمایه گذاران و یا افرادی که قصد توسعه واحد های صنعتی را داشتند از ورود به شرایط جدید سرمایه گذاری خودداری کنند و لذا در نهایت این عوامل موجب کاهش سرمایه‌گذاری و از طرفی بیکاری در این بخش‌ها خواهد شد.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه باوجود مصارف بی‌رویه در بخش‌های تجاری و مجتمع‌های اداری، اما اولین جایی که کلید قطعی برق و گاز آن زده می‌شود بخش صنعت و تولید است، عنوان کرد: متأسفانه در نگاه اول هیچ شخصی متوجه قطعی انرژی در بخش خصوصی و تولید نمی‌شود و این کار را برای قطع کردن انرژی در این بخش راحت ترکرده است و این درحالی‌که است که قطعی برق در یک مجتمع تجاری و پاساژها که مردم با آن بیشتر سروکار دارند ناخودآگاه ذهنیت بدی را به وجود می‌آورد که چرا چنین موضوعی اتفاق افتاده است.

نوفرستی ادامه داد: چه اشکالی دارد در برخی اوقات این قطعی‌ها در بخش‌های غیر تولیدی هم اتفاق بیفتد مانند اقدامی که در تعطیلی روزهای اخیری که در ادارات و ارگان‌های دولتی رخ داد و مصرف انرژی تا حدودی کاهش پیدا کرد.

وی بر توجه دولت به توسعه زیرساخت‌ها در این بخش تأکید کرد و ادامه داد: تا مادامی‌که نخواهیم و نتوانیم زیرساخت‌های برق و گاز و انرژی را توسعه دهیم شرایط به همین‌گونه خواهد بود،اگر نخواهیم به‌تناسب رشد جمعیتی که در پیش داریم رشد در بخش زیرساختی و صنعتی نداشته باشیم هرسال شرایط به‌مراتب بدتری از سال قبل خواهیم داشت.

ذبح صنعت زیر تیغ انرژی| دولت علاوه بر گاز، برق صنایع را هم قطع کرد

وی با اشاره به اینکه میانگین فعالیت واحدهای تولیدی ۲۷۰تا ۳۰۰ روز کاری در سال است و برخی از واحدهای تولیدی در طول ۳۶۵ روز سال فعالیت می‌کنند و تعطیلی هم ندارند،افزود:با توجه به مصوبه جدید و تعطیلی برق واحدی‌های اگر به‌طور متوسط ۳۰روز قطعی داشته باشند ظرفیت واحدهای تولیدی بیشتر از ۱۰درصد دچار کاهش خواهد شد و۱۰درصد گردش مالی کشور با ضرر مواجه می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار داشت: با مشکلاتی که با قطعی‌های مکرر پیش می‌آید واحدهای تولید دیگر نمی‌توانند قراردادی با سرمایه‌گذاران منعقد کنند؛این درحالی‌که است که دارایی و تأمین اجتماعی و سایر نهادهایی که نگاه دریافتی دارند به این امور توجه چندانی ندارند و بستانکاری‌های خود را طلب می‌کنند.

با توجه به مصوبه جدید و تعطیلی برق واحدی‌های اگر به‌طور متوسط ۳۰روز قطعی داشته باشند ظرفیت واحدهای تولیدی بیشتر از ۱۰درصد دچار کاهش خواهد شد و۱۰درصد گردش مالی کشور با ضرر مواجه می‌شود

وی تأکید کرد:امیدواریم اگر توسعه زیرساختی قرار است اتفاق بیفتد یک فرمولی را برای قطعی برق در نظر بگیرند یا حداقل با یک برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی بهتری این قطعی‌ها انجام شود.

دولت باید ضرر صنایع را جبران کند

یکی دیگر از اعضای هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در خصوص قطع برق صنایع با تأکید بر اینکه قانون رفع موانع تولید اشاره دارد که تأمین انرژی صنایع باید در اولویت باشد،عنوان کرد: قطعی انرژی در بخش صنعت باید برنامه‌ریزی‌شده باشد و دوم آن‌که ضرر وزیان وارده ناشی از قطع انرژی را از سوی دولت باید جبران شود.

محمدعلی چمنیان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی، قطعی برق صنایع برنامه‌ریزی‌شده نبوده و هیچ‌گونه پیش‌بینی برای جبران خسارت‌دیده نشده است به بازار گفت: سال‌های گذشته ارزیابی خسارت ناشی از قطعی برق صنایع از طریق کارگروه انرژی انجمن مدیران صنایع و کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی صورت می‌گرفته اما تاکنون دولت هیچ‌گونه منابعی را برای جبران خسارت وارده به این واحدها در نظر نگرفته است.

ذبح صنعت زیر تیغ انرژی| دولت علاوه بر گاز، برق صنایع را هم قطع کرد

وی بابیان اینکه سیاست‌های اعمالی توسط دولت تشویقی نیست بلکه تنبیهی است،ادامه داد: صنایع آن‌قدر با مشکلات عدیده‌ای همچون تأمین سرمایه در گردش مواجه هستند که توان سرمایه‌گذاری در تولید برق را ندارند.

سال‌های گذشته ارزیابی خسارت ناشی از قطعی برق صنایع از طریق کارگروه انرژی انجمن مدیران صنایع و کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی صورت می‌گرفته اما تاکنون دولت هیچ‌گونه منابعی را برای جبران خسارت وارده به این واحدها در نظر نگرفته است

وی تصریح کرد: اگر دولت در تأمین برق ناتوان است باید تسهیلاتی را برای صنایع در نظر بگیرد تا آنان نسبت به احداث نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کنند؛ درواقع سایر دولت‌ها سیاست‌های تشویقی به‌منظور تولید انرژی برای واحدها در نظر می‌گیرند تا سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه ترغیب شوند.

محدودیت تولید برق

در همین حال سخنگوی صنعت برق اظهار کرد: با توجه به استمرار برودت کم‌سابقه هوا و ادامه بارش‌های جوی و یخبندان در برخی مناطق و محدودیت‌های سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های مناطق شمالی کشور صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق در کشور ضروری است.

مصطفی رجبی مشهدی گفت: میزان مصرف برق، به علت سرمای هوا هنوز از سقف‌های تعیین‌شده مصرف هر استان بالاتر است و اگر مصرف به همین منوال ادامه داشته باشد، تأمین انرژی مناطق سردسیر شمالی را دچار محدودیت خواهد کرد.

وی از هم‌وطنان درخواست کرد، با صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق از قطع شدن این دو انرژی گران‌بها در این روزها که سرمای بی‌سابقه‌ای را در کشور تجربه می‌کنیم، جلوگیری کنند.

رجبی مشهدی افزود: با توجه به برودت هوا و افزایش مصرف گاز و برق، از هم‌وطنان عزیز درخواست می‌کنیم با رعایت چند نکته ساده و کاربردی ازجمله تنظیم دمای وسایل گرمایشی منزل بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد، عایق‌بندی درب و پنجره‌های منازل خود و پوشیدن لباس گرم در منزل انرژی کمتری مصرف کرده و به تأمین برق و گاز پایدار کمک کنند.

تعطیلی ادامه دار صنایع تا پایان بحران انرژی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی نیز بابیان اینکه موضوع تعطیلی دو روز در هفته صنایع تا پایان مدیریت بحران ادامه خواهد داشت؛ درواقع، پس از بررسی‌های لازم و در صورت ضرورت، قطعی برق صنایع تداوم خواهد یافت.

ذبح صنعت زیر تیغ انرژی| دولت علاوه بر گاز، برق صنایع را هم قطع کرد

جعفر فرشچی طوسی اعلام کرد: اطلاع‌رسانی در خصوص قطعی برق برخی از صنایع هم در قالب پیامک و هم برگزاری نشست با حضور استاندار و مسئولان شرکت برق منطقه‌ای صورت گرفته است. در دو روز گذشته، برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی به‌طور کامل قطع نشده است؛ به‌طوری‌که برخی از واحدها ازجمله صنایع غذایی که بایستی فعال باشند، مشغول فعالیت بوده‌اند و صرفاً آن دسته از واحدها که فعالیت آن خللی در نیازهای ضروری مردم ایجاد نمی‌کند، دو روز در هفته تعطیل هستند.

موضوع تعطیلی دو روز در هفته صنایع خراسان رضوی تا پایان مدیریت بحران ادامه خواهد داشت

وی افزود: تأسیسات و مراکز ضروری شهرک‌های صنعتی همچنان فعال‌اند و مشکل قطعی برق ندارند، اما رویه تعطیلی دو روز در هفته صنایع تا پایان مدیریت بحران ادامه خواهد داشت. درواقع، پس از بررسی‌های لازم و در صورت ضرورت، قطعی برق صنایع تداوم خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اکثر واحدهای صنعتی که برق در تولیداتشان مؤثر بوده، مجهز به ژنراتور هستند. حال اگر واحدهای مجهز به ژنراتور با کمبود سوخت دوم مواجه هستند، می‌توانند مطالباتشان را به اداره کل صنعت، معدن و تجارت و فرمانداری منعکس کنند تا مشکلشان برطرف شود.

فرشچی طوسی تصریح کرد: تاکنون به‌منظور حل مشکلات صاحبان صنایعی که در حوزه تولید برق برای واحدهایشان با چالش‌هایی اعم از تسهیلات و زیرساخت مواجه هستند، جلساتی در شرکت شهرک‌های صنعتی برگزارشده و اگر صنایع خارج از شهرک‌ها باشند، پیگیری‌ها توسط اداره کل صمت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت توزیع برق در وهله نخست واحدهای صنعتی را بررسی و شناسایی کرده و آنان را نسبت به قطعی برق اولویت‌بندی می‌کند. در این میان، صنایع غذایی تقریباً از قاعده قطعی برق مستثنا هستند، بااین‌حال صاحبان این صنایع می‌توانند به‌منظور جلوگیری از بروز چالش احتمالی، واحد خود را به شرکت توزیع برق معرفی کنند تا محدودیت‌های اعمالی برای آنان حذف شود یا کاهش پیدا کند.

کد خبر: ۲۰۰٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha