۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
جهش قیمت بیت کوین به بالای ۲۱ هزار دلار| آیا روند صعودی جدید آغاز شده است؟
بازار گزارش می دهد؛

جهش قیمت بیت کوین به بالای ۲۱ هزار دلار| آیا روند صعودی جدید آغاز شده است؟

قیمت بیت کوین اوایل صبح روز شنبه به وقت تهران به بالای ۲۱ هزار دلار افزایش یافته و اکنون این سوال مهم مطرح است که آیا این جهش سرآغاز یک روند صعودی قدرتمند است و یا آماده شدن برای ادامه روند نزولی؟

بازار؛ وحید پورتجریشی: قیمت بیت کوین اوایل صبح روز شنبه به وقت تهران به بالای ۲۱ هزار دلار افزایش یافته و نور امید را در دل بسیاری از سرمایه گذارانی که به ویژه در سال ۲۰۲۲ متحمل ضررهای گسترده از ریزش های سنگین و نزدیک شدن بازار رمزارزها به مرز ورشکستگی، زنده کرد.

اما اکنون این سوال مطرح است که جهش ناگهانی قیمت طی روزهای گذشته، آغازی برای یک روند صعودی دلچسب و بلندمدت خواهد بود و یا بر عکس، تنها جهشی برای ادامه روند نزولی ماه های گذشته و ریزش بیشتر؟

چرا قیمت بیت کوین افزایش یافت؟

قیمت بیت کوین به ویژه پس از انتشار داده های اقتصادی مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در روز پنجشنبه، با شیبی نسبتا تند دچار افزایش ناگهانی شد. البته این افزایش قیمت نه تنها به بیت کوین، بلکه آلتکوین های بازار نیز سرایت کرده و برخی از آنها مانند کامپاند با جهشی ۴۰ درصدی مواجه شدند.

انتشار گزارش های آماری مربوط به شاخص CPI در آمریکا البته برای سایر بازارهای مالی نیز مثبت بوده و تقریبا شاخص تمامی آنها نیز همین جهش را تجربه کردند. به عنوان مثال، شاخص S&P ۵۰۰ به تنهایی حدود ۱۶ درصد در روز بکشنبه افزایش یافت؛ امری که اگرچه برای سرمایه گذاران دلچسب تلقی شد.

اما حقیقت امر این است که چمین جهش های ناگهانی برای بازار رمزارزها امری نسبتا متداول تلقی می شود، اما در خصوص شاخص های مربوط به بازارهای مربوط به کامودیتی های مختلف، بسیار عجیب بوده و معمولا این بازارها بدون وارد آوردن شوک بزرگی به آنها، دچار چنین تغییرات ناگهانی شاخص نمی شوند.

جهش قیمت بیت کوین به بالای ۲۱ هزار دلار| آیا روند صعودی جدید آغاز شده است؟

آنچه در سخنرانی جروم پاول، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده دیده می شد، نشان از کنترل نسبی تورم در این کشور و احتمال افزایش نرخ بهره بانکی ۰.۲۵ درصدی برای ماه فوریه بود. این بدان معناست که بانک مرکزی آمریکا در آستانه ورود به فاز کاهش نرخ بهره های بانکی به دلیل کاهش نرخ تورم است.

همچنین در صورت تصویب عدد ۰.۲۵ درصد، این کمترین میزان افزایش نرخ بهره بانکی از ابتدای اجرایی شدن طرح آن در سال ۲۰۲۲ بوده و همین امر منجر به شکل گیری قدرتمند فرضیه تغییر فاز فدرال رزرو است.

بدیهی است که قیمت بیت کوین و سایر دارایی های پر ریسک همچون سهام شرکت های بین المللی و حتی طلا از کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا منتفع خواهند شد. چراکه در صورت کاهش نرخ بهره، «دلار امن» که طی یک سال گذشته به بهترین و کم ریسک ترین ابزار سرمایه گذاری در جهان تبدیل شده، دیگر جذابیت خود را برای سرمایه گذاران از دست داده و آنها رو به بازارهای دیگر خواهند آورد؛ کاری که طی یک سال گذشته تقریبا بی سابقه بوده و هیچ سرمایه گذاری حاضر به هدایت دارایی های خود به سمت بازارهای پر ریسک نمی کرد.

آیا بیت کوین وارد فاز صعودی شده است؟

اکنون بزرگترین سوال پیش رو این است که با توجه به تحولات مذکور در اقتصاد آمریکا، آیا می توان به آغازی فاز صعودی جدید برای بیت کوین امیدوار بود و یا نه، این تنها یک پامپ قیمت پیش از آغاز فاز جدید روندی نزولی؟

پیش از هر چیز باید بدانیم که افزایش اخیر در بیت کوین باعث افزایش سطح حجم و تعامل اجتماعی بالاتر در مورد اینکه آیا قیمت در حالت خروج از حالت جعلی قرار دارد یا خیر، ایجاد می کند.

در حالیکه بازار رمزارزها همچنان از حیث تکنیکال، در فضای خرسی و نزولی به سر می برد، شاخص احساسات سرمایه گذاران در بازار پیشرفت داشته و نزدیک به منطقه سبز شده است. شاخص احساسات همچنین به شکلی چشمگیر نسبت به هفته گذشته بهبود یافته که نشانه مثبتی برای بازار تلقی می شود.

جهش قیمت بیت کوین به بالای ۲۱ هزار دلار| آیا روند صعودی جدید آغاز شده است؟

قیمت نیز همچنان در محدوده مقاومت مهم روانی ۲۱ هزار دلار به سر برده که منجر به شکل گیری ابراز نظرهای تریدرهای بزرگ بیت کوین در بازار شده است. آنچه بین همه آنها مشترک است اینکه حرکت بعدی بیت کوین به کدام سمت و سو خواهد بود؟

اگرچه بیت کوین به لحاظ فنی در محدوده نزولی به سر می برد، اما حقیقت امر این است که پس از ۸ نوامبر سال ۲۰۲۲، در روز ۱۳ ژانویه (جمعه) با بالای ۲۱۰۹۵ دلار افزایش یافت. اما بر خلاف این روند قدرتمند آغاز شده طی روزهای اخیر، برخی از مشهورترین تریدرها معتقدند که قیمت برای آغاز یک روند صعودی احتمالی، باید حتما بالای ۲۱ هزار دلار به تثبیت رسیده و دچار ریزش نشود.

موسسه تحقیقات بلاک چین «گلسنود» با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: بازگشت صعودی بازار که از اول ژانویه روند خود را آغاز نموده منجر به افزایش قیمت بیت کوین به محدوده ۱۸.۶ تا ۱۸.۹ هزار دلار شد. در صورتی که قیمت به کانال ۱۹ الی ۲۱ هزار دلار بازار گردد، بیت کوین وارد یک مقاومت مهم در این محدوده شده است؛ چراکه بیت کوین هنوز در یک روند نزولی میان مدت به سر می برد. اگر قیمت نتواند از این محدوده به سمت بالا عبور کند، می توان انتظار بازگشت به محدوده ۱۶ الی ۱۷ هزار دلار را داشت.

جهش قیمت بیت کوین به بالای ۲۱ هزار دلار| آیا روند صعودی جدید آغاز شده است؟

اما آنچه ما را نسبت به این رالی قیمت ایجاد شده کمی مردد می سازد، قرار گرفتن حجم بسیاری از معاملات در کانال ۱۸ هزار دلار و تخصیص بخش عمده ای از آنها در چنج متمرکز (CEX) است. یعنی علیرغم خوشبینی ایجاد شده طی روزهای اخیر، هنوز اعتماد آنها به پرداختی برای ارقام بالاتر از این کانال برای بیت کوین ایجاد نشده است. به همین روی، بیشترین حجم معاملات بیت کوین در کانال ۱۶ هزار دلار بوده و با حرکت قیمت به بالای ۲۱ هزار دلار، از حجم معاملات کاسته می شود.

باید بدانیم که بیت کوین همچنان در گیر و دار روند نزولی و وضعیت بحرانی اقتصاد جهانی به سر برده و همچنان از بی اعتمادی ایجاد شده نسبت به بازار رمزارزها که در پی فروپاشی پروژه های بزرگ همچون لونا یا صرافی FTX رنج می برد.

جهش قیمت بیت کوین به بالای ۲۱ هزار دلار| آیا روند صعودی جدید آغاز شده است؟

علاوه بر این، شاخص RSI نشان دهنده قرار گرفتن بیت کوین در محدوده خرید بیش از حد قرار دارد که بخش عمده ای از این افزایش قیمت به همین دلیل است. پس با قرار گرفتن شاخص در این حالت، هر لحظه امکان ریزش و اصلاح آن وجود خواهد داشت.

قرار گرفتن شاخص دلار و نقطه حمایت مهم

نکته دیگر در خصوص روند پیش روی قیمت بیت کوین اینکه شاخص دلار (DXY) که طی روزهای گذشته از هفته قبل در روندی کاملا نزولی به سر می برده، اکنون درست در نقطه حمایت قرار داشته و این خطر وجود دارد که در صورت بازگشت شاخص دلار از این نقطه باید منتظر ریزش سنگین بیت کوین باشیم.

تمام شاخص های تکنیکال بیت کوین مثبت نیست

اگرچه برخی شاخص های تحلیل تکنیکال بیت کوین مانند RSI روند مثبتی برای بیت کوین ارزیابی می کنند، اما قیمت بیت کوین همچنان در زیر خط ۲۰۰ هفته ای خود به سر می برد که می تواند حاکی از آغاز احتمالی یک روند کلان نزولی دیگر برای قیمت باشد. به لحاظ تاریخی، صلیب مرگ بیت کوین نشان دهنده قیمت ۲۳۵۰۰ دلار برای این رمزارز است.

تمام تحلیل ها را دور بریزید!

علیرغم آنچه انواع تحلیل های تکنیکال به ما می گویند، تجربه و سیر تاریخی قیمت بیت کوین و کل بازار رمزارزها به ما ثابت می کنند که همه تحلیل ها نیز الزاما در خصوص این بازار درست از آب در نمی آید. چراکه اساسا بازار رمزارزها که از جمله پیچیده ترین بازارهای مربوط به «وب ۳» به دلیل ساختار به شدت چند وجهی، وابسته به احساسات بازار و استقبال عمومی، نوپا بودن این نوع اقتصاد و مشخص نشدن چارچوب ساختاری در قیاس با بازارهای مالی کلاسیک، تعریف نشدن شاخص هایی ویژه برای تحلیل قیمت آنها و استفاده از شاخص های بازار بورس برای رمزارزها و ... کاملا غیر قابل پیش بینی هستند.

ممکن است علیرغم تمامی بدبینی های موجود در میان تریدرها و حتی ابراز خوشبینی های برخی از آنها، هر اتفاق غیر منتظره ای در بازار رخ داده و همه را غافلگیر کند. تنها فرمول مشخص و واضح در این بازار، مدیریت سرمایه و تقسیم خرید ها و فروش ها به چند مرحله و نه یک است که می تواند چراغ مناسبی پیش روی فعالان بازار رمزارزها به حساب آید.

کد خبر: ۱۹۹٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha