۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
اجرایی شدن استاندارد اجباری خدمات پس از فروش لوازم خانگی از سال آینده

اجرایی شدن استاندارد اجباری خدمات پس از فروش لوازم خانگی از سال آینده

معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: تدوین استاندارد خدمات پس از فروش لوازم خانگی در دستور کار است و پیش‌بینی می‌شود از سال آینده این استانداردهای اجباری اجرایی شود.

به گزارش بازار، صد و شانزدهمین نشست شورای عالی استاندارد که ۵ آذر ۱۴۰۱ با حضور رئیس جمهور و سایر اعضای این شورا برگزار شد، رئیس جمهور مصوبات این شورا را ابلاغ کرد.

براساس این مصوبه، استاندارد ملی برای کاهش آلاینده‌های منابع متحرک و خدمات پس از فروش لوازم خانگی اجباری شد.

معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه گفت: نخستین بار استاندارد خدمات پس از فروش لوازم خانگی در سال ۹۲ تدوین شد، هرچند اجباری نبود.

پرویز درویش افزود: آن زمان تعداد محدودی تولیدکنندگان مطرح در حوزه پکیج حرارتی، پروانه استاندارد تشویقی و داوطلبانه دریافت کردند که با عنوان "خدمات پس از فروش لوازم انرژی‌بر برقی و گازسوز" نامیده می‌شد.

وی اضافه کرد: شرایط خاص اقتصادی امروز، افزایش قیمت لوازم خانگی و به‌ویژه هزینه‌هایی که خانوارها در این زمینه متقبل می‌شوند، سبب شد تا سازمان ملی استاندارد ایران خود را مکلف به ورود استاندارد خدمات پس از فروش و اجباری کردن آن بداند و واحدها نیز مکلف شود که این استاندارد را رعایت کنند.

درویش تاکید کرد: این موضوع مستلزم ورود شورای عالی استاندارد به ریاست رئیس‌جمهوری و سایر مسئولان بود که در نهایت به اتفاق آرا به تصویب رسید.

وی ادامه‌داد: همچنین مستلزم آن بود که یک بازنگری اساسی در استاندارد خدمات پس از فروش داشته باشیم که این مهم از سه ماه پیش آغاز شد و انتظار می‌رود از ابتدای سال آینده اجرایی شود.

معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در تشریح برخی ابعاد این استاندارد، گفت: بر این اساس، همه تولیدکنندگان لوازم خانگی بدون استثنا باید سامانه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را ایجاد و راه‌اندازی کنند.

وی افزود: همچنین شبکه تامین قطعات باید راه اندازی شود تا قطعات استاندارد در این شبکه قرار بگیرد.

درویش همچنین با اشاره به مطرح بودن موضوع زمان در دریافت خدمات، گفت: در این زمینه رسیدگی به درخواست‌های مشتریان از لحظه‌ای که مصرف کننده نیازمند خدمات است مورد تاکید قرار دارد و حتی در موارد خاص پیش بینی شده که در صورت نیاز به زمان بیشتر برای تعمیر، لوازم خانگی به صورت امانی در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد تا رضایت مشتریان حاصل شود.

وی افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد عمده شکایت‌ها از تولیدات داخلی مربوط به خدمات پس از فروش آنهاست و در بعضی موارد به دلیل خدمات بدی که ارائه شده، استاندارد آن کالاها خدشه‌دار می‌شود.

این مقام مسئول سازمان ملی استاندارد اضافه‌کرد: ضمانتامه (تعویض قطعات و ارائه خدمات رایگان) و وارانتی (به معنای ضمانت و سرویس دهی)، از دیگر مسائلی بوده که در این استاندارد مورد تاکید قرار گرفته است و البته بسته به نوع لوازم خانگی مدت زمان آن‌ها متفاوت خواهد بود.

وی گفت: جلسات مربوط به تدوین این استاندارد به صورت دو جلسه در هفته با حضور مسئولان و اعضای انجمن لوازم‌خانگی ادامه دارد و این استانداردها اکنون از ۸۰ صفحه نیز عبور کرده است.

درویش افزود: برای اجرایی شدن این استانداردها، باید دو نوبت در روزنامه‌ها آگهی شود تا واحدها بتوانند خود را با شرایط جدید تطبیق داده و زمینه لازم را فراهم کنند و پیش‌بینی می‌شود از ابتدای سال آینده شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

کد خبر: ۱۹۹٬۸۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha