۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۸
ادامه رشد بازار سرمایه برای کاهش حباب سایر بازارها
بازار گزارش می دهد؛

ادامه رشد بازار سرمایه برای کاهش حباب سایر بازارها

به گفته کارشناسان اقتصادی در مقطع کنونی رشد شاخص به حفظ نقدینگی در بورس و جلوگیری از التهاب سایر بازارهای موازی کمک می کند.

بازار؛ گروه بورس: بسیاری از فعالان بازار سرمایه در مقطع کنونی تلاش می کنند که با پیش بینی اقتصاد ایران روند حرکت شاخص کل بورس را تشخیص دهند اما همچنان پیش بینی ناپذیر است، زیرا دو سیاستی تثبیت قیمت ارز نیمایی و همزمان افزایش نرخ بهره که اخیر اجرا کرده اند دو کارکرد کاملا متفاوت در اقتصاد ایران دارند، در دنیا تسهیلات بر پایه مصرف بوده و برای رونق اقتصاد و حمایت از تولید به مصرف کننده نهایی اعتبار پرداخت می شود و سیاست افزایش نرخ بهره منجر به افزایش هزینه مصرف کننده و در نتیجه کاهش تقاضا در انتهای زنجیره مصرف می شود که کارکرد آن کنترل و کاهش تورم است.

سیاست های کلان اقتصادی ایران کارکرد موثری ندارند، چراکه در زمان رکود و تورم بخش عمده تسهیلات به تولید کننده پرداخت می شود، به همین دلیل سیاست افزایش نرخ بهره تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده کالاها دارد و بر تورم می افزاید

در اقتصاد ایران در زمان رکود و تورم بخش عمده تسهیلات به تولید کننده پرداخت می شود، به همین دلیل سیاست افزایش نرخ بهره تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده کالاها دارد و بر تورم می افزاید. از طرف دیگر ساختار معیوب بانک های با تراز منفی و نیز عدم امکان تسویه وام های معوق هر گونه افزایش نرخ بهره صرفا منجر به افزایش هزینه معوقات بانک ها شده و خود منجر به تصاعدی شدن ناترازی بانک‌ها خواهد شد.

مشکل اساسی تر اینکه وقتی ۷۰ درصد سپرده ها متعلق به بخش ۴ درصدی جامعه است و سالانه ۲۳ درصد سود بدون ریسک دریافت می کنند و همزمان ارزش پول را در برابر مثلا دلار ثابت نگه داریم عملا به سپرده گذار که جزو دهک برخوردار جامعه هستند فرصت می‌دهیم تا در پایان دوران تثبیت ارز با تبدیل ریال به دلار چندین برابر بازده جهانی سود دلاری کسب کرده و مجددا تورم را به طبقات متوسط و ضعیف تحمیل کنند.

علاوه بر آن افزایش نرخ بهره منجر به افزایش هزینه های مالی دولت بواسطه استقراض شده و در چرخه کسری بودجه و تورم خود فشار مضاعفی ایجاد خواهد کرد.

سیگنال تراز منفی صادرات نسبت به واردات

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه به نسبت واردات و صادرات حدود یک و نیم میلیارد دلار ماهانه درآمد ارزی داریم وبیش از دو میلیارد دلار هزینه برای واردات کالاهای اساسی و ... داریم گفت: این مساله نشانه کسری ارزی است و در شرایطی که با ناترازی ارزی مواجه هستیم و دولت منابع ارزی را صرف کالاهای اساسی می کند، عملا یک تورم در نظام ارزی کشور وجود دارد.

در حال حاضر عمده توجه ها به شرکت های ارز آور است، اما شرکت های که ارزبر هستند به دلیل اینکه قیمت کالاهای خود را بالا می برند قطعا از این حیث مورد توجه قرار خواهند گرفت و این مساله روی بازدهی شاخص اثر می گذارد

او با نگاهی به سیاست های ارزی کشورهای مختلف نوسانات ارزی افزود: چین با تضعیف ارز ملی صادرات را توسعه داد و کشوری مانند امارات که بیشتر نقش واسطه ای دارد نسبت درهم و دلار را ثابت نگهداشته تا بتواند اقتصاد ترانزیتی خود را توسعه دهد اما در ایران سیاست های سرکوب ارز را دنبال کرده به نوعی به تولید و صادرات آسیب زده است تا جایی که براساس آمار در 4 سال گذشته 100 میلیارد دلار، سرمایه از کشور خارج شده و نتیجه این سیاست ها بار تورمی بوده و دولت همچنان تکذیب می کند، زیرا خودش بزرگترین مصرف کننده ارز است.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه حکمرانی غلط دولت در اقتصاد همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: احتمال دارد که دولت نرخ ارز نیمایی را سرکوب کند تا مانع از انتظارات تورمی دلار شود تا هزینه های تامین کالاهای اساسی را کنترل کنند همانطوری که بارها روسای کل بانک مرکزی اعلام کرده اند که نرخ ارز بازار آزاد را نمی پذیرم اما اقتصاد این منطق را نمی پذیرد و اثر ارز آزاد در اقتصاد نمایان بوده، به همین دلیل است که شاهد رشد بورس هستیم.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده توجه ها به شرکت های ارز آور است اظهار کرد: اما شرکت های که ارزبر هستند به دلیل اینکه قیمت کالاهای خود را بالا می برند قطعا از این حیث مورد توجه قرار خواهند گرفت و این مساله روی بازدهی شاخص اثر می گذارد.

واکنش بازار به حجم بالای معاملات بازار سهام
در هفته اخیر حجم معاملات بازار سهام در محدود ۷ هزار میلیارد تومان حفظ شده و این موضوع نشانه تاثیر روانی مقاومت بر سهامداران است و اگر حقوقی ها عرضه ها رو جمع کنند در اواسط هفته بازار می تواند با دیگر شاهد ورود سرمایه گذاران محتاط باشد.

در مقطع کنونی بازار سرمایه در یک موقعیت قرار دارد که می تواند به روند صعودی خود ادامه دهد یا اینکه وارد فاز اصلاح شود به روند معاملات بازار و سیگنال های دولت برمی گردد، از طرف دیگر برخی از گروه های بازار نسبت به شاخص کل رشد کمتری کرده اند، به همین دلیل به روند صعودی خود ادامه می دهند

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه تمام فاکتورهای تورمی در اقتصاد کشور نمایان است، اظهار کرد: در مقطع کنونی بازار سرمایه در یک موقعیت قرار دارد که می تواند به روند صعودی خود ادامه دهد یا اینکه وارد فاز اصلاح شود به روند معاملات بازار و سیگنال های دولت برمی گردد.
او با تاکید بر اینکه بازار سرمایه ریسک یکپارچه ای نداشته است، افزود: برخی از گروه های بازار نسبت به شاخص کل رشد کمتری کرده اند، به همین دلیل به روند صعودی خود ادامه می دهند و نمادهای که خیلی رشد کرده اند اصلاح خواهند داشت.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فعلا بازار تغییر روند نداده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه سایر بازارهای موازی رشد بالایی را تجربه کرده اند عملا سرمایه گذاری در بورس ریسک پایین تری دارد به همین دلیل خروج نقدینگی از بورس فعلا اتفاق نمی افتد، به همین دلیل شرایط بازار فعلا پایدار است.

براساس این گزارش بازار سهام هفته اثرگذاری را پیش رو خواهد داشت، در صورتی که حقوقی ها از بازار حمایت نکنند احتمالا خروج سرمایه از بازار تشدید می شود و از آنجایی که التهاب سایر بازارها هنوز برطرف نشده می تواند به چالش جدی دولت تبدیل شود.

کد خبر: ۱۹۹٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کارشناس بازار سرمایه IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
      0 0
      شاخص بورس با درنظر گرفتن ارز نیمایی۴/۲۰۰ به ۳۸/۵۰۰و قیمت ارز آزاد به بالای ۴۰/۰۰۰ تومان وقیمت طلا وسکه .... ازشیر مرغ تا جون آدمیزاد ده برابر شده بدون شک وشبه ای شاخص تا آخرسال مرز۲/۵ میلیون را براحتی رد خواهد کرد