۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
تجارت دنیا در تله کرونا گیر کرد
سه ماه کاهش متوالی قیمت کالاهای اساسی در جهان

تجارت دنیا در تله کرونا گیر کرد

همه‌گیری ویروس کرونا، شیوع دوباره آن در شهرهای شمالی چین و تعطیلی دوباره فعالیتهای اقتصادی در این منطقه، کاهش حجم و ارزش تجارت در جهان و عدم اطمینان در مورد زمان پایان این بحران سلامتی- اقتصادی، باعث شده است تا دنیا با روزهای سختی مواجه و چالش‌های زیادی دامن‌گیر اقتصاد راکد دنیا شود.

بازار؛ گروه بین المللتجارت، کلید رشد اقتصادی در یک کشور است  ولی در نتیجه همه گیری کرونا و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی در کنار بسته شدن مرزهای کشورهای دنیا، ما شاهد کاهش  ارزش تجارت در دنیا بودیم. طبق گزارش منتشر شده توسط آنکتاد انتظار می رود در فصل دوم سال جاری ارزش تجارت در دنیا نسبت به فصل اول ۲۷ درصد کاهش یابد که دلیل آن را می توان در کاهش صادرات انواع خودرو، قطعات و ماشین آلات صنعتی و نفت مشاهده کرد.

آنکتاد در این گزارش نوشت: «همه گیری کرونا روی تجارت تمامی کالاها تاثیر منفی داشته است و این بحران در ماه های آتی هم ادامه پیدا می کند. چین اولین کشوری بود که خبر از کاهش میزان تجارت خود داد. این خبر در ماه فوریه سال جاری و به دنبال بسته شدن مرزهای این کشور و مرزهای کشورهای خارجی به روی هواپیماهای چینی منتشر شد. افت تجارت در کشورهای صنعتی دنیا از ماه مارس سال جاری شروع شد یعنی همزمان با همه گیری ویروس در کشورهای صنعتی و توسعه یافته. در نتیجه این مساله در فصل اول سال جاری تجارت در دنیا تنها ۳ درصد کاهش پیدا کرد در حالیکه انتظار می رود در فصل دوم  امسال ما افت ۲۷ درصدی تجارت را تجربه کنیم.»

تداوم بحران در چین
با وجود اینکه در اغلب رسانهها در مورد از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در چین صحبت می شود ولی روزنامه چاینا دیلی در گزارش اخیر خود از وضعیت تازه ای حکایت دارد. طبق گزارش این روزنامه در خوش بینانهترین حالت کارخانه های صنعتی در چین با ۶۰ تا ۸۰ درصد پتانسیل خود کار می کنند که دلیل این مساله هم تعطیلی های گذشته به دلیل همه گیری کرونا بود. از طرف دیگر شیوع دوباره ویروس رد شهرهای شمالی چین که زمینه را برای تعطیلی دوباره مدارس و کسب و کارها در این منطقه فراهم کرد، نشان داد دنیا  نمی تواند به این سادگیها به وضعیت قبل باز گردد.

بر مبنای این گزارش دومین اقتصاد بزرگ دنیا که یکی از بزرگترین صادر کنندگان کالاهای مختلف در دنیا بوده است، نمی تواند به موتور رشد اقتصاد دنیا و عامل خروج اقتصاد جهان از رکود تبدیل شود. نقشی که این کشور در جریان بحران اقتصادی یک دهه قبل اجرا کرد.

از طرف دیگر تهدیدهای پی در پی امریکا علیه چین هم مشکل دیگری است که اقتصاد چین و اقتصاد دنیا با آن روبرو است. امریکا تهدید کرده است که تعرفه های وارداتی کالاهای چینی را افزایش می دهد و محدودیتهایی برای واردات کالاهای این کشور وضع می کند. دلیل اجرای این سیاست توسط ترامپ، اتهام امریکا علیه چین در مورد بی توجهی به اطلاع رسانی در مورد شیوع ویروس  و در نتیجه ایجاد بستر مناسب برای همه گیری این ویروس است.

این موضوع می تواند آتش جنگ تجاری دیگری را در دنیا روشن کند. جنگی که به زعم رییس صندوق بین المللی پول می تواند  زمینه را برای تشدید تنشهای اقتصادی حتی بعد از غلبه دنیا بر ویروس کرونا را فراهم کند.

همه گیری کرونا روی تجارت تمامی کالاها تاثیر منفی داشته است و این بحران در ماه های آتی هم ادامه پیدا می کند

کاهش قیمت کالاهای اساسی 
بانک جهانی هم در گزارش دیگری به وضعیت اقتصادی دنیای امروز در نتیجه همه گیری کرونا و افت تجارت در جهان اشاره کرد و نوشت: «کاهش تجارت جهانی با کاهش زیاد قیمت کالاهای اساسی در جهان همراه است. روند کاهش قیمت کالاهای اساسی از دسامبر سال قبل شروع شد ولی به تدریج شدت گرفت. یکی از این کالاها نفت است و کالای دیگر هم فلزات پر مصرف صنعتی است.»

طبق گزارش این بانک شاخص قیمت کالاهای اساسی در بازار آزاد که معیاری برای ارزیابی تغییرات قیمت کالاهای اولیه صادر شده توسط اقتصادهای در حال توسعه دنیا است، در اولین ماه سال جاری میلادی ۱.۲ درصد کاهش پیدا کرد در حالیکه میزان کاهش ارزش آن در ماه فوریه همین سال نسبت به ماه قبل برابر با ۸.۵ درصد و در ماه مارس برابر با ۲۰.۴ درصد بود.

 اصلیترین و مهم ترین دلیل افت این شاخص را می توان در کاهش قیمت سوخت و فراورده های نفتی دید. محصولی که در ماه  مارس به تنهایی افت ۳۳.۲ درصدی قیمت آن مشاهده شده است. در این ماه شاخص قیمت  مواد معدنی، سنگ های معدنی، غذا و محصولات کشاورزی تنها ۴ درصد کاهش پیدا کرد.

بانک جهانی در مقایسه وضعیت کنونی با بحران سال ۲۰۰۸ میلادی نوشت: «زمانی می توانیم بزرگی بحران را مشاهده کنیم که شرایط کنونی را با وضعیت سال ۲۰۰۸ مقایسه کنیم. بررسی های ما نشان داده است در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی بالاترین میزان افت شاخص قیمت کالاهای اساسی  برابر با ۱۸.۶ درصد بود در حالیکه افت شاخص  در ماه مارس سال جاری بیش از این رقم بود و بدون شک با تداوم بحران در دنیا و ناتوانی جهان برای مقابله با آن، کاهش بیشتری  را تجربه خواهیم کرد.»

مساله مهم دیگر به زعم ۱۱ پژوهشگر ارشد بانک جهانی، عدم اطمینان در مورد زمان پایان یافتن این بحران است. در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی افت ارزش شاخص های کالاهای اساسی برای دوره ای شش ماهه ادامه پیدا کرد ولی در وضعیت کنونی نمی توان برآوردی در مورد زمان بازگشت شرایط به حالت عادی داشت و همین مساله بر عمق فاجعه می افزاید.

کد خبر: ۱۹٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha