۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
نفع مشتریان و سود خودروسازان در بورس است| 30 درصد محصولات تولیدی خودروسازان به بورس می رود
بازار گزارش می دهد

نفع مشتریان و سود خودروسازان در بورس است| 30 درصد محصولات تولیدی خودروسازان به بورس می رود

نعمت بخش دبیرانجمن خودروسازان کشور به «بازار» گفت: بورس درحال ایجاد تعادل عرضه و تقاضا به نفع مشتریان و سود خودروسازان است، این مکانیزم تنها مسیر دست یابی مشتریان حقیقی به خودرو است.

بازار؛ گروه خودرو: قیمت خودرو این روزها مورد توجه بسیاری از سیاستگذاران و البته سودجویان در بازار قرار گرفته است. سیاست های اشتباه صنعتی و اقتصادی که طی پنج سال گذشته حجم فراوانی از سرمایه های سرگردان را به بازار خودرو سرازیر کرد، خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل کرد. شیوه های آزمون و خطا مکانیزم عرضه با هدف کاهش قیمت در بازار خودرو اجرا شد که تماما نتیجه عکس داشت. در شرایطی که دولت حاضر به آزادسازی قیمت خودرو نیست و مرتبا با دخالت در برنامه تولید و فروش خودروسازان تنش قیمتی در بازار ایجاد می کند، ظاهرا بورس تنها راه حل مفید برای کاهش زیان این بنگاه های اقتصادی است.

بورس بهترین راه حل به جای قرعه کشی

احمد نعمت بخش دبیرانجمن خودروسازان کشور با اشاره به موضوع عرضه خودرو طی هفته جاری در بورس کالا به «بازار» گفت: «طی چند روز گذشته موضوع عرضه خودرو شاهین در بورس مورد توجه قرار گرفته است، در اینجا باید اعلام کرد بورس درحال ایجاد تعادل عرضه و تقاضا برای مشتریان حقیقی خودرو در بازار است.»

در شرایط فعلی فقط بورس مسیری برای دسترسی مشتریان حقیقی به خودرو است. چراکه شاهد هستیم مشتریان در این مکانیزم محصول را ارزان تر از بازار خریداری می کنند

دبیرانجمن خودروسازان کشور با بیان اینکه وزارت صمت با انتخاب مکانیز عرضه خودرو در بورس انتخاب خوبی انجام داده است، اظهارداشت: «در شرایط فعلی فقط بورس مسیری برای دسترسی مشتریان حقیقی به خودرو است. چراکه شاهد هستیم مشتریان در این مکانیزم محصول را ارزان تر از بازار خریداری می کنند. این موضوع نه تنها به سود مشتریان بلکه به نفع خودروسازان نیز است.»

نعمت بخش با اشاره به بحث بازگشت مجدد شورای رقابت با درخواست مجلس شورای اسلامی به «بازار» توضیخ داد: «تجربه گذشته نشان داده که شورای رقابت در دستیابی به اهداف خود موفق نبوده است. چرا که فقط تهیه فرمول و تعیین قیمت گذاری مشکلی را حل نمی کند. از این شورا باید سوال کرد که برای رفع انحصار در بازار چه اقدامی انجام داده است؟ از همین رو معتقدم شورای رقابت نباید به قیمت گذاری در شرایط فعلی ورود کند.»

نفع مشتریان و سود خودروسازان در بورس است| 30 درصد محصولات تولیدی خودروسازان به بورس می رود

دبیر انجمن خودروسازان کشور در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه بازار خودرو انحصاری است، بیان کرد: «معتقدم بازار خودرو در کشور انحصاری نیست، زیرا ۳۳ واحد خودروساز عضور انجمن خودروسازان هستند. تا کنون هیچ رفتار انحصارگرایانه توسط خودروسازان انجام نشده است، رفتار انحصار گرایانه یعنی تولیدکننده ای محصولی را با قیمت بسیار کم جهت حذف رقبا به بازار عرضه کند، چنین موردی در کشور رخ نداده است. از سوی اگر انحصار در بازار خودرو وجود داشت، مجوز تاسیس خودروسازی به کسی داده نمی شد.»

وی، افزود: ذات صنعت خودرو در دنیا اینگونه است که تعدادی خودروساز بیشترین سهم بازار را دارند، به عنوان مثال گروه خودروسازی هیوندای و شرکت کیا در کره جنوبی ۷۰ درصد بازار را در اختیار دارند، شرکت های فورد موتور و جنرال موتورز نیز در آمریکا حدود ۷۰ درصد بازار را در اختیار دارند. در کشور ما نیز ایران خودرو و سایپا این چنین هستند.

دبیر انجمن خودروسازان کشور در خصوص آزادسازی قیمت خودرو در کشور به «بازار» گفت: «تعیین قیمت خودرو باید توسط مدیران خودروساز انجام شود، شرکت های خودروساز هیات مدیره داشه و آنان باید تصمیم به تولید محصول و فروش آن با رعایت قوانین سازمان حمایت از مصرف کننده، کنند. همانطور که پیشتر اشاره کردم در شرایط فعلی که امکان آزادسازی قیمت خودروها وجود ندارد، بورس بهترین راه حل به جای قرعه کشی است.»

راهور ناجا اعلام کرده است که طی یکسال گذشته ۷۰ درصد از محصولات سایپا تغییر سند داشته است. این درحالی است که اختلاف قیمت میان محصولات سایپا از کارخانه تا بازار بسیار کمتر از ایران خودرو است

نعمت بخش با بیان اینکه فقط ۱۵ درصد از مشتریان در بازار نیاز اصلی به خودرو دارند، به خبرنگار «بازار» توضیح داد: «۸۵ درصد از مشتریان محصولاتی که در بازار تقاضا بالا دارند، به دنبال کسب سود و رانت هستند. مدیر فروش گروه خودروسازی سایپا چندی پیش در جلسه ای، بیان کرد؛ راهور ناجا به این خودروساز اعلام کرده است که طی یکسال گذشته ۷۰ درصد از محصولات سایپا تغییر سند داشته است. این درحالی است که اختلاف قیمت میان محصولات سایپا از کارخانه تا بازار بسیار کمتر از ایران خودرو است.»

کاهش قیمت با عرضه ۳۰ درصد از کل محصولات خودروسازان به بورس

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در خصوص مکانیزم عرضه خودرو در بورس به «بازار» گفت: «زمانی که مکانیزم عرضه خودرو در بورس را نقد می کنند، باید آن را با راه حل های جایگزین با در نظر گرفتن تنش اقتصادی و افزایش تورم کشور قیاس کنند.»

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» در خصوص اینکه در دنیا این مکانیزم فروش استفاده نمی شود، بیان کرد: «در دنیا دو روش برای عرضه خودرو وجود دارد، نخست اینکه عرضه محصول درحاشیه بازار است. شیوه دوم قیمت گذاری دستوری است که در هیچ جای دنیا به جز کشور ما اجرا نمی شود. برخی از سیاستمداران معتقد بودند که قیمت گذاری دستوری صنعت را رقابت پذیر می کند، اما طی ۵ سال گذشته شاهد بودیم که صنعت رقابت پذیر نشد، چرا که تصور می شد خودروسازان با قیمت گذاری دستوری به دنبال کاهش هزینه خواهند رفت.»

هیچ جای دنیا این شیوه عرضه وجود ندارد، چرا که هیچ کشوری شرایط اقتصادی ایران را ندارد، در حال حاضر بورس فقط شفافیت کالا ایجاد و مانع از یان دهی خودروسازان می شود

وی، افزود: با تغییرات متعدد مدیرعامل دو واحد بزرگ خودروسازی در کشور فرصت های توسعه طی ۵ سال گذشته به دلیل کمبود نقدینگی از دست رفت و فقط زیان ایجاد شد. اگر گفته می شود که عرضه خودرو در کجای دنیا وجود دارد، باید پاسخ داد هیچ جای دنیا این شیوه عرضه وجود ندارد. چرا که هیچ کشوری شرایط اقتصادی ایران را ندارد، در حال حاضر بورس فقط شفافیت کالا ایجاد و مانع از یان دهی خودروسازان می شود.

نفع مشتریان و سود خودروسازان در بورس است| 30 درصد محصولات تولیدی خودروسازان به بورس می رود

کاکایی، در خصوص آثار مثبت بورس در بازار خودرو به «بازار» توضیح داد: طی مدت اخیر با منظم تر شدن عرضه خودرو در بورش شاهد روند کاهش قیمت برای برخی از محصولات بودیم. بورس کالا فقط ابزار مکانیزم بازار برای شفافیت است، اگر خودروسازان در بورس سود کنند، نباید آن را سود معرفی کرد. زیرا طی ۵ سال گذشته صنعت خودرو ۱۲۰ هزار میلیاردتومان به دلیل سیاست های اشتباه زیان کردند.

این فعال صنعت خودرو با اشاره به نیاز خودروسازان به نقدینگی، اظهار داشت: طی یکسال گذشته ۴۰ درصد تورم صنعت افزایش یافت، این مورد بیانگر کاهش ۴۰ درصدی نقدینگی در خودروسازان است. در این شرایط فقط بورس می تواند راه حلی برای جبران کمبود نقدینگی خودروسازان باشد.

مزید اطلاع مسئولان سیاستگذار باید گفت فقط ۳۰ درصد از تولیدات خودروسازان به بورس کالا عرضه می شود

کاکایی با اشاره به بحث بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو، توضیح داد: «مزید اطلاع مسئولان سیاستگذار باید گفت فقط ۳۰ درصد از تولیدات خودروسازان به بورس کالا عرضه می شود. اگر با این شرایط مجدد قیمت گذاری دستوری به واسطه شورای رقابت انجام شود، شاهد شکست مجدد برنامه قیمت گذاری دستوری خواهیم بود.»

کد خبر: ۱۹۹٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha