۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
ضربه سنگین آلودگی هوا به اقتصاد | دولت در مدیریت مصرف پیش‌قدم باشد
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

ضربه سنگین آلودگی هوا به اقتصاد | دولت در مدیریت مصرف پیش‌قدم باشد

قم- تعطیلی این روزهای مدارس و ادارات به دلیل آلودگی هوا و همچنین برای صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی به ویژه گاز ضربه‌های سنگینی را به اقتصاد کشور وارد کرده است.

هیفاء پردل؛ بازار: آلودگی هوای این روزهای کلانشهرها که شامل قم هم می‌شود به قدری در حال افزایش است که به تعطیلی دستگاه‌های اجرایی و مدارس کشور منجر شده است. این امر می‌تواند به اقتصاد کشور ضربه‌های سنگینی وارد کند اقتصادی که از گذشته به دلیل بی‌تدبیری و همچنین تحریم‌های ظالمانه کشورهای استکباری اکنون بیمار و تعطیلات کنونی ناشی از آلاینده‌های زیست محیطی هم این بیماری را دو چندان کرده است.

در هفته دوم زمستان امسال هوای سرد سراسر کشور را در بر گرفته است، هرچند نباید از بارش‌های پربرکت الهی هم غافل بود ولی این برودت هوا منجر به افزایش مصرف انرژی به ویژه گاز شده است آن هم مصارف خانگی و اداری که این امر هم منجر شد تا هیئت دولت طی ابلاغیه‌ای به استانداران کشور بر تغییر ساعات فعالیت ادارات و دستگاه‌های اجرایی تأکید کند و هدف این امر کاهش مصرف گاز و انرژی در ادارات است.

تعطیلی ناشی از آلودگی

به نظر می رسد تعطیلی ناشی از آلودگی‌ها از سویی و تغییر ساعات ادارات و همچنین لایحه تعطیلی پنج‌شنبه‌ها برای کارمندان جدای از برخی کارکردهای مطلوب آن می‌تواند بر اقتصاد کشور تأثیر منفی داشته باشد. در ایران بخشی از آلودگی هوا به صنایع فرسوده‌ای بازمی‌گردد که مدیریت ناصحیح دولت آنها را به سمت استفاده از سوخت آلوده کشانده است.

اما طبق آمارها به نظر می‌رسد طی همین پنج‌شنبه گذشته با توجه به برآوردهای کارشناسان غلظت ناشی از سوخت گازوئیل و مازوت که به دلیل کمبود گاز طبیعی است باعث شده غلظت این گاز به قدری افزایش یابد که حتی به بالاترین حد تا ۹۰ درصد هم برسد.

آلودگی هوای این روزهای کلانشهرها که شامل قم هم می‌شود به قدری در حال افزایش است که به تعطیلی دستگاه‌های اجرایی و مدارس کشور منجر شده است

به نظر گاز مصرفی نیروگاه حرارتی قم افزایش یافته و برخی مواقع از گاز مازوت استفاده می‌کند که بر آلودگی‌ها می‌تواند دامن بزند. استانداری قم طی اطلاعیه‌ای پنج‌شنبه ۲۲ دی‌ماه را برای همه دستگاه‌های دولتی و اجرایی و حتی مدارس و مراکز آموزشی تعطیل اعلام کرد تا در زمینه مصرف بهینه گاز و مدیریت آن تأثیر مثبتی داشته باشد اما آیا بهتر نیست به جای پذیرش خسارت‌های ناشی این تعطیلات قانون هوای پاک را همه دستگاه‌های اجرایی جامع و کامل اجرا و به آن ملزم باشند تا شاهد این خسارت‌ها نباشیم؟

اما در حالی که باید مدیریت صرف حامل‌های انرژی از جمله گاز توسط مسئولان و مدیران اجرایی شود و وقتی چرایی و دلایل مهم آلاینده‌ها و آلودگی‌ها در رسانه‌ها مطرح می‌شود مسئولان فوری نبود بودجه کافی برای اجرا شدن قوانین هوای پاک را مطرح می‌کنند و این سریال آلودگی‌ها هرساله تکرار می‌شود.

ضربه سنگین آلودگی هوا به اقتصاد | ضرورت مدیریت مصرف از مدیران اجرایی قم

تعطیلی اصناف قم

حمید خرمی رئیس اتاق اصناف قم نیز اعلام کرد: فعالیت اصناف و مجتمع‌های تجاری این استان برای صرفه جویی در مصرف انرژی به مدت ۱۰ شب و از بیست‌ویکم دی تا اول بهمن‌ماه تا ساعت ۲۱ است همچنین این تصمیم بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و برودت هوا و کاهش مصرف انرژی گرفته شده است. گچ پزی‌ها، کوره پزی‌ها و آهک پزی‌ها نیز از پنج‌شنبه به مدت ۱۰ روز تعطیل هستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: این روزها در کنار آلودگی‌های زیست محیطی تعطیلاتی را در کشور شاهد بودیم و هر روز تعطیلی توانسته بیش از دو هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به اقتصاد کشور ضربه بزند کمبود سوخت‌های طبیعی مانند گاز منجر به سوخت مازوت خواهد شد و آلایندگی را به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور می‌افزاید: حال که بحث مدیریت مصرف گاز و عمل به ابلاغیه هیئت دولت از سوی ادارات برای کاهش مصرف گاز و تغییر ساعات فعالیت ادارات مطرح است باید صرفه‌جویی و فرهنگ‌سازی آن توسط خود مدیران و دستگاه‌های اجرایی شروع شود.

این روزها در کنار آلودگی‌های زیست محیطی تعطیلاتی را در کشور شاهد بودیم و هر روز تعطیلی توانسته بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به اقتصاد کشور ضربه بزند

با گذشت بیش از پنج سال از اجرای قانون هوای پاک هنوز دستگاه‌های دولتی در اجرای آن کوتاهی می‌کنند؛ اما آیا تعطیل شدن ادارات و دستگاه‌های اجرایی و هم‌چنین کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی آن هم در شرایط کنونی کشور چاره‌ساز است؟ با یک تخمین ساده می‌توان درک کرد که خسارت‌های ناشی از آلودگی‌های هوا در بخش‌های مختلف بیشتر از بودجه‌ای است که می‌تواند برای اجرای قانون هوای پاک صرف شود.

ضربه سنگین آلودگی هوا به اقتصاد | ضرورت مدیریت مصرف از مدیران اجرایی قم

مصرف گاز کشور ۷ برابر سرانه جهانی

با اقداماتی هم چون نوسازی و نصب فیلتر برای آلاینده‌ها؛ نوسازی حمل ونقل و هم‌چنین بهسازی فعالیت نیروگاه‌ها ... می‌توان این خسارت‌ها را کاهش داد اما آن چه که باید بیشتر به آن توجه کرد بحث مدیریت مصرف گاز در شرایط کنونی کشور است که اگر خوب به آن توجه نشود به اجبار نیروگاه‌های ما به ویژه در قم باید از سوخت‌های آلوده مانند مازوت استفاده کند لذا باید این فرهنگ‌سازی از خود مسئولان شروع شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم نیز به خبرنگار بازار می‌گوید: در حوزه مصرف گاز وقتی به آمارها نگاه می‌کنیم، مصرف گاز در کشور ما حدود ۶ تا ۷ برابر سرانه جهانی است و ۳ برابر کل اتحادیه اروپا مصرف گاز داریم، در سایر حوزه‌های انرژی هم همین وضعیت وجود دارد. متأسفانه در حوزه‌های مختلف شاهد آن هستیم که منابع طبیعی خدادادی به هدر می‌رود و به درستی از آن بهره نمی‌بریم که نیاز است در این حوزه اقداماتی اساسی صورت پذیرد.

مصرف گاز در کشور ما حدود ۶ تا ۷ برابر سرانه جهانی است و ۳ برابر کل اتحادیه اروپا مصرف گاز داریم

سید مهدی قریشی می‌افزاید: وقتی از مصارف بالای گاز صحبت می‌کنیم، یعنی اینکه قاعدتاً نزدیک به ۸۵ درصد مصارف گاز را باید کاهش دهیم تا به سرانه جهانی برسیم، امسال هدف‌گذاری این بود که درنهایت بتوانیم ۱۰ درصد مصرف گاز را نسبت به سال گذشته در کشور کاهش دهیم که امیدواریم با برنامه‌ریزی انجام شده شاهد صرفه‌جویی در مصرف گاز باشیم. با توجه به کاهش دما در فصل زمستان، ادارات، مکان‌های تجاری و خانواده‌ها باید نسبت به صرفه‌جویی و مدیریت مصرف انرژی به خصوص گاز توجه جدی داشته باشند.

گفتنی است؛ استانداری قم با توجه به برودت هوا و به منظور کاهش مصرف انرژی، همه دستگاه‌های اجرایی، مراکز دانشگاهی (بخش آموزشی و اداری) مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش، سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌ها و مؤسسات به استثناء مراکز امدادی، خدماتی، بهداشتی و درمانی و بانک‌ها را در روز پنج‌شنبه ۲۲ دی‌ماه در قم تعطیل و فعالیت آن‌ها به‌صورت دور کاری اعلام شد.

کد خبر: ۱۹۹٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha