۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
زنجیره تولید حلقه مفقوده کشاورزی؛ ضرورت حمایت از واحدهای بهره‌ور
بازار از استان مرکزی گزارش می‌دهد؛

زنجیره تولید حلقه مفقوده کشاورزی؛ ضرورت حمایت از واحدهای بهره‌ور

اراک- بخش کشاورزی همواره از اهمیت ویژه‌ای در تولید برخوردار بوده و کارشناسان معتقدند با حمایت از واحدهای بهره‌ور می‌توان به جهش در زمینهٔ تولیدات کشاورزی دست ‌یافت.

بازار؛ گروه استان‌ها- سال ۹۹ توسط مقام معظم رهبری به نام سال « جهش تولید» نام‌گذاری شده است، ایشان در پیام نوروزی نقش تولید را بی‌همتا و یگانه دانستند و خواستار رساندن تولید به‌جایی شدند، که در زندگی مردم مؤثر باشد.

تولیدات کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید در کشور است، که جهش در این زمینه می‌تواند، بخش اعظمی از « جهش تولید» را محقق سازد، میزان تولیدات کشاورزی استان مرکزی در طول دهه گذشته از حدود یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن به بالای سه میلیون تن رسیده و این استان جزو ۱۰ استان برتر کشور در بخش کشاورزی است.

حمایت از واحدهای بهره‌ور زمینه‌ساز جهش تولید
یک فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این سؤال که جهش تولید، چطور می‌تواند، در بخش کشاورزی نمود پیدا کند؟ اظهار داشت: بایستی برای سیاست‌ها، برنامه‌ها و رخدادهای سال ۹۹ به‌تناسب فعالیت خود، مبتنی برجهش تولید باشد، چراکه تا تولید در کشور شکل نگرفته و چرخه تولید به حرکت در نیاید، شاهد اشتغال، امنیت غذایی و رفاه نخواهیم بود.

علی محمدی بابیان این‌که با جهش تولید می‌توان، علاوه بر تأمین نیازهای داخل کشور، شاهد صادرات نیز باشیم، گفت: در بخش کشاورزی، می‌توان جهش ایجاد کرد و این جهش از طریق حمایت از بهره‌برداران پیشرو میسر می‌شود، چراکه بهره‌وری بهره‌برداران پیشرو نسبت به تولیدکنندگان عادی بسیار بالاتر است، به‌عنوان‌مثال بهره‌برداران پیشرو در باغبانی هفت الی هشت برابر بهره‌برداران معمولی تولید می‌کنند.

وی افزود: در زیر بخش زراعت بهره‌برداران پیشرو سه تا چهار برابری بهره‌برداران عادی و در بخش دام دو و نیم برابر بهره‌برداران عادی تولید توسط پیشروها را شاهد هستیم، این رقم در شیلات یک و نیم برابری است، یعنی ما با افزایش بهره‌وری و توجه به مباحث علمی و دانش‌بنیان کردن تولید می‌توان به جهش تولید رسید.

این فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کشاورزی گفت: از این منظر هم تولید افزایش پیداکرده و هم منفعت تولیدکنندگان چند برابر می‌شود و پیرو آن زمانی که چنین شاخص‌هایی را در بخش کشاورزی داریم، باید افزایش بهره‌وری را موردنظر قرار دهیم، باید افزایش دانش در واحدهای بهره‌بردار اعم از زراعی، باغی، دام و طیور، آبزیان و ... محور عملکرد ما قرار گیرد.

علی محمدی تأکید کرد: باید از ظرفیت حاصل از تلفیق دانش دانشگاهی و دانش بومی بهره جست، اگر بخواهیم شاهد بهره‌وری در بخش کشاورزی باشیم، می‌بایست، ابتدا خود ما به علم و دانش تجهیز شویم.

۷۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مرکزی زیر کشت محصولات بهاره
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی که با خبرنگار بازار گفتگو می‌کرد، در معرفی ظرفیت‌ها و تولیدات این استان اظهار داشت: در بهار سال جاری در نزدیک ۷۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی محصولاتی مانند، گوجه‌فرنگی، لوبیا، سیب‌زمینی، پیاز و چغندرقند کشت‌شده‌ است، که به‌طور دقیق سه هزار و ۱۸۲ هکتار زیر کشت سیب‌زمینی، ۴۴۹ هکتار محصول پیاز، ۸۰۰ هکتار گوجه‌فرنگی، یک هزار هکتار چغندرقند، هشت هزار و ۷۲۰ هکتار ذرت، ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار انواع لوبیا و ۲۰۰ هکتار پنبه در شهرستان ساوه ازجمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در اراضی کشاورزی استان است.

علیرضا کیشانی بابیان این‌که کشت محصولات بهاره در استان مرکزی بیش از یک‌میلیون و ۲۲۰ هزار تن هدف‌گذاری شده است، گفت: افزایش تولید محصول در واحد سطح با بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری، بذرهای اصلاح‌شده و کشت محصول در زمان مناسب ازجمله برنامه‌های اولویت‌دار این سازمان در سال جاری است، که از سال گذشته با تخصیص یک خط اعتباری از صندوق ذخیره ملی به بحث آبخیزداری پایه‌گذاری شده بود، که استان مرکزی نیز به‌تناسب از این خط اعتباری بهره‌مند شده و این امر توجه دولت به بحث آبخیزداری و فعالیت‌های این‌چنینی را نشان می‌دهد، با این بودجه باید بتوانیم، در تأمین آب اقداماتی را انجام دهیم، چراکه بیشترین استفاده ما نیز از منابع آب زیرزمینی است.

وی اضافه کرد: بحث بعدی نوع آبیاری و استفاده از آب در مزرعه و تولید محصول بیشتر به ازای واحد آب است، یکی از روش‌های افزایش بهره‌وری آبیاری تحت‌فشار است، که ما می‌توانیم، به‌جای آبیاری‌های سطحی از لوله یا آبیاری بارانی، موضعی، قطره‌ای و ... در اختیار گیاه قرار دهیم، با توجه به این‌که دولت حمایت‌های خوبی از آبیاری تحت‌فشار انجام داده است، ما ۸۵ درصد هزینه آبیاری تحت‌فشار را توسط وام بلاعوض پرداخت می‌کنیم و برای ۱۵ درصد باقیمانده نیز اگر کشاورز شرایط لازم را داشته باشد، می‌تواند، از تسهیلات بانکی استفاده کند.

بهره‌وری بالا در بخش کشاورزی نیازمند روش‌های آبیاری نوین
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی همچنین اضافه کرد: البته نوع آبیاری نوین و زمان آن نیازمند روش‌های علمی است و کشاورزان ما با روش‌های آبیاری نوین می‌توانند بهره‌وری لازم را داشته باشند، آبیاری نوین راندمان آبیاری را تا دو برابر و بهره‌وری را تا سه و نیم برابر افزایش می‌دهد و علت آن نیز این است، که وقتی آب را به‌طور موضعی در اختیار گیاه قرار می‌دهیم، علف هرز کم‌تری خواهیم داشت و نیز نیاز به کود کمتری وجود دارد.

کیشانی گفت: زمانی که علف کمتری در مزرعه باشد، استفاده کمتری نیز از سموم خواهد شد، بنابراین بهره‌وری سه و نیم برابر افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: اکنون ازنظر تأمین نهاده‌ها و بذرهای اصلاح‌شده موردنیاز کشاورزان درکشت بهاره مشکلی در استان مرکزی وجود ندارد و بذر موردنیاز به میزان کافی به استان وارد یا تولیدشده‌ است و هفت‌تا هشت نوع بذر مرغوب لوبیا در مرکز تحقیقات شهرستان خمین به‌عنوان قطب تولید بذر لوبیا در کشور تولیدشده و سالانه بذر موردنیاز کشاورزان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

اشتغال ۱۱ نفری برای هر هکتار گلخانه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز بابیان این‌که تولید بخش عمده‌ای از محصولات استراتژیک کشاورزی و امنیت غذایی کشور بر عهده کشاورزان استان مرکزی است، به خبرنگار بازار گفت: استان مرکزی در تولید گوشت قرمز سومین استان کشور بوده و در تولید مرغ،تخم‌مرغ و شیر جزء استان‌های برتر است، در تولید مرغ، تخم‌مرغ و شیر تولیدات استان ۵۰  درصد اضافه بر نیاز تولید داخل استان است.

مجید آنجفی در خصوص مدیریت منابع آبی و تولیدات کشاورزی افزود: ما با دوره‌های خشک و تر در بارش‌ها مواجه هستیم، به‌عنوان‌مثال سال قبل و امسال ترسالی داریم، اما برای سال‌های آینده مشخص نیست، که وضعیت بارش‌ها چطور باشد و قطعاً با این شرایط اقلیم ما باید خود را تطبیق دهیم، ابتدا مبحث تأمین آب اهمیت دارد، که باید آبخوان‌داری، آبخیزداری و بخش سیلاب در کشور توسعه یابد، تا از نزولات جوی بیشترین استفاده را داشته باشیم، که این امر باید گسترش یابد.

وی گفت: احداث گلخانه نیز از توصیه‌های ما برای صرفه‌جویی در مصرف آب و همچنین صیانت از گیاه در برابر سرمازدگی، تگرگ، آفات و ... است و گیاه از ریسک‌های اقلیمی به دور خواهد بود، تسهیلاتی برای احداث گلخانه و با بهره کم برای کشاورزان وجود دارد، که می‌توانند، با استفاده از آن به کشت گلخانه‌ای بپردازند، که با همان میزان آب، تولید چندین برابری را خواهد داشت.

گلخانه‌های مدرن به دنبال جهش تولید، بهره‌وری بالا و هزینه کمتر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مرکزی ادامه داد: مثلاً در مورد گوجه‌فرنگی اگر ۱۵۰ تن تولید در هکتار با نشاء ممکن باشد، در گلخانه امکان تولید ۶۰۰، ۷۰۰ و حتی در گلخانه‌های مدرن بالای یک هزار تُن گوجه‌فرنگی ایجاد می‌شود و این یعنی جهش تولید، بهره‌وری بالا و هزینه کمتر و به همین دلیل از کشاورزان می‌خواهم، که به کشت سبز صیفی‌جات در گلخانه بپردازند، تا از ریسک تولید کاسته شود.

آنجفی افزود: هر هکتار گلخانه سبب اشتغال پنج الی شش نفر به‌طور مستقیم و چهار الی پنج نفر به‌طور غیرمستقیم خواهد شد و استان مرکزی درزمینهٔ گلخانه‌های دولتی و بخش خصوصی یکی از برترین استان‌های کشور ازنظر تعداد گلخانه است.

استان مرکزی کم‌تر از دو در صد جمعیت و مساحت کشور را دارد، اما شاهد تولیدات بیش از سه‌درصدی محصولات کشاورزی در این استان هستیم که می‌تواند با ایجاد زمینه برای گسترش کشت‌های بهره‌ور و نیز اصلاحاتی در الگوی کشت، شاهد جهش تولید در این زمینه باشیم.

کد خبر: ۱۹٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha