۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
حقوق گمرکی کالاهای اساسی و دارو یک درصد شد
در لایحه بودجه ۱۴۰۲؛

حقوق گمرکی کالاهای اساسی و دارو یک درصد شد

بر اساس لایحه بودجه در سال ۱۴۰۲ نرخ ۴ درصد حقوق گمرکی در صدر در بند ۲ ماده ۱ قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی و دارو به یک درصد تقلیل می‌یابد.

به گزارش بازار، در سال جاری، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در حقوق ورودی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ سامانه معاملات الکترونیک (ETS) افزایش یافت. اما برای جبران این موضوع نرخ چهار درصد حقوق گمرکی، برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد کاهش یافت. بر اساس لایحه بودجه این قانون برای سال بعد نیز تداوم خواهد داشت.

اوایل تیرماه امسال وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی نامه‌ای به رئیس جمهوری با بیان اینکه افزایش نرخ مبنای محاسبه تعرفه، افزایش مضاعف مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی را در پی داشته که در مجموع باعث افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قاچاق، افزایش نیاز به نقدینگی، کاهش تولید و افزایش تورم خواهد شد، خواستار این شد که حقوق گمرکی برای مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا، قطعات، ماشین آلات و تجهیزات که با احتساب سود بازرگانی، حقوق ورودی آنها حداکثر ۱۰ درصد بوده نیز به یک درصد کاهش یابد. در نهایت اواخر مهرماه لایحه کاهش «نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزاء و قطعات و ماشین آلات و تجهیزات» به یک درصد به تایید شورای نگهبان رسید و در آذر ماه اجرا شد. اما در قانون بودجه سال بعد اشاره‌ای به این موضوع نشده است.

کد خبر: ۱۹۹٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha