۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
سرمای شدید در استان سمنان| تعطیلی ادارات و هشدار سرمازدگی محصولات کشاورزی
گزارش خبری بازار؛

سرمای شدید در استان سمنان| تعطیلی ادارات و هشدار سرمازدگی محصولات کشاورزی

سمنان- هشدار نارنجی هواشناسی در استان سمنان علاوه بر تعطیلی ادارات، نگرانی‌هایی را بابت سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغی این استان پدید آورده است.

به گزارش خبرنگار بازار، هواشناسی استان سمنان شامگاه سه شنبه برای ۴۸ ساعت آتی هشدار نارنجی را صادر کرد که طبق آن فردا چهارشنبه برخی مدارس و پس فردا پنجشنبه تمام ادارات استان تعطیل خواهند بود.

حمیدی معاون استاندار سمنان نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: همه ادارات و سازمان‌های دولتی استان روز پنج‌شنبه هفته جاری تعطیل هستند همچنین این تصمیم به علت سرما و برودت شدید هوا در ستاد مدیریت بحران استانداری گرفته شده و از سوی دیگر باید تاکید کرد که ساعات کار ادارات و سازمان‌های دولتی، فردا چهارشنبه ۲۱ دیماه نیز تا ساعت ۱۲ خواهد بود.

برودت هوا تا ۱۰ درجه

معاون استاندار سمنان همچنین گفت: به‌ علت برودت هوا و شرایط نامساعد جوی و پیش بینی کاهش دما به میزان ۱۵ درجه زیر صفر و با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی و تامین گاز طبیعی برای مشترکان خانگی و کمک به بخش صنعت فعال استان، تمامی ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی به استثنای ادارات خدمات‌رسان و مراکز بهداشتی روز پنج شنبه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ تعطیل است.

هواشناسی اعلام کرده که دمای هوا در استان سمنان بین شش تا ۱۰ درجه سانتی گراد کاهش خواهد یافت و این نشان از سرمای شدید هوا در ۴۸ ساعت آتی دارد. گفته می‌شود سامانه کم فشار تا پایان چهارشنبه بر استان حکم فرما است.

آموزش و پرورش استان سمنان نیز اعلام کرد: با کاهش محسوس دمای هوا، مدارس ابتدایی شهرستان‌های شاهرود و میامی فردا چهارشنبه ۲۱ دی ماه تعطیل است. در این اطلاعیه همچنین می‌خوانیم: با توجه به برودت هوا و افت شدید دما در روزهای پایانی هفته، به منظور مدیریت مصرف سوخت و حفظ سلامت دانش آموزان، مدارس مقطع ابتدایی این دو شهرستان در روز چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه تعطیل است.

هشدار نارنجی و احتمال سرمازدگی

این در حالی است که هواشناسی استان سمنان نیز ضمن هشدار نارنجی، اعلام کرد: علاوه بر کاهش محسوس دمای هوا، بارش پراکنده برف و مه آلودگی در برخی نقاط به ویژه در نواحی شمالی پیش بینی می‌شود که نتیجه آن افزایش مصرف حامل‌های انرژی مه‌آلودگی و کاهش دید، لغزندگی، یخبندان، و اختلال در تردد محورهای شمالی و کوهستانی و گردنه‌های برف‌گیر، و احتمال خسارت در بخش کشاورزی است.

از سوی دیگر هشدار نارنجی سبب نگرانی درباره سرمازدگی محصولات کشاورزی و تولیدات این عرصه شده است. کشاورزان نگران از سرمازدگی و برودت هوا، به روش های سنتی مانند لاستیک آتش زدن، مه پاشی و حتی پلاستیک کشیدن روی درختان، مبادرت می روزند که البته کم فایده است.

از سوی دیگر به کشاورزان توصیه شده تا فریب سودجویان را نخورند که با ترفندهایی نسبت به فروش ضدیح های باغی مبادرت می ورزند. کارشناسان می گویند هیچ ضد یخ باغی در دنیا ساخته نشده است و لذا فروش فرآورده ها با این نام غالباً سود جویی و یا محصولی کم اثر و بی مصرف است.

روش‌های کم اثر

برای رهایی از سرمازدگی، مسئولان استان سمنان می بایست راهکارهای علمی و عملی را در دستور کار قرار دهند تا شاهد کاهش خسارات سرمازدگی در استان باشیم. سرمای دی ماه، طی سال‌های اخیر خسارات چند صد میلیارد تومانی را به کشاورزان به ویژه در شرق استان تحمیل کرده است.

در این فصل سال درختان میوه ندارند اما شیره آن‌ها که در خواب زمستانی است اگر دچار یخ زدگی شود، باغداران چاره‌ای جز از ریشه در آوردن درخت ندارند و این سبب خسران بسیاری برای باغداران است که ارتزاقشان از درختان تامین می شود.

کد خبر: ۱۹۹٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha