۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
لزوم ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه ها| ایده های دانشجویی زیر ساخت حل مشکلات شود
رئیس پارک علم و فناوری کرمان:

لزوم ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه ها| ایده های دانشجویی زیر ساخت حل مشکلات شود

کرمان- کی نیا، رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان بر لزوم ایجاد مراکز نوآوری و رشد در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: ایده ها و خلاقیت های دانشجویی باید در زمینه حل مشکلات پرورش یابد.

فرشید کی نیا در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت ایجاد ارتباط صحیح بین دانشگاه و صنعت، اظهار کرد: حلقه مفقوده در این زمینه هدفمند کردن فعالیت های آموزشی در دانشگاه هاست.

وی ادامه داد: مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در خصوص ارتباط دانشگاه و صنعت نقش زمینه ساز، تسهیل گر و واسط را بر عهده دارند.

پاین نامه ها باید منجر به تبدیل محصولات دانش بنیان شود

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان عنوان کرد: شاید ساده ترین راه حل در این زمینه این است که اعضای هیئت علمی شرکت دانش بنیان داشته باشند اما راه حل صحیح این نمی باشد. راه صحیح تربیت دانشجویانی است که فقط آموزشی نباشند بلکه دارای ایده فناوری باشند.

پایان نامه های دانشجویان باید در راستای رفع نیازهای جامعه باشد و در نهایت به ایده و محصول دانش بنیان تبدیل شود

کی نیا تاکید کرد: پایان نامه های دانشجویان باید در راستای رفع نیازهای جامعه باشد و در نهایت به ایده و محصول دانش بنیان تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه در دنیا اکوسیستم فناوری دارای عناصر مختلفی است؛ باید صنایع و سایر دستگاه ها حمایت و سرمایه گذاری کرده و واحدهای تحقیقات و توسعه ایجاد کنند، افزود: این مساله جزو وظایف ما هم هست و ما پی گیر آن هستیم؛ در این خصوص با صنایع استان کرمان در ارتباط بوده و این صنایع را ایجاد می کنیم.

ایده های دانشجویی زیر ساخت حل مشکلات صنعت

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان از دانشگاه به عنوان یکی از مهم ترین عناصر اکوسیستم فناوری نام برد و اظهار کرد: باید ایده ها، خلاقیت و نوآوری دانشجویان به سمتی جهت دهی شود که زیرساخت حل مشکلات باشند و فقط تولید مقاله نباشند. تحقق این مساله نیازمند زمان و ممارست است.

وی گفت: در طول ۱۵ سالی که از عمر پارک های علم و فناوری می گذرد تقریبا زیرساخت بسیار مناسبی در اکثر نقاط کشور ایجاد شده است. در استان کرمان ۲۰ مرکز رشد داریم و در تمام شهرهای بزرگ استان دارای این مراکز هستند.

کی نیا اظهار کرد: مراکز رشد خصوصی، نوآوری، خانه های خلاق، پردیس های فناوری و... در استان کرمان ایجاد شده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان گفت: در حال حاضر وضعیت توسعه کمی، مطلوب است و حالا دیگر زمان توسعه کیفی است تا مشکلات حوزه صنعت را رفع کنیم. باید محصولات، خدمات و جذب در این مراکز کیفی شده و توسعه داده شود و دنبال این باشیم که مشکلات جامعه و صنعت را حل کنیم.

لزوم ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه ها

وی اظهار کرد: طبق الگویی که در دنیا استفاده می شود برای توسعه کیفی هر دانشگاه باید دارای مرکز نوآوری و رشد باشد. در مراکز نوآوری خلاقیت و استعدادهای دانشجویان شناسایی و جهت دهی می شود.

خانه های خلاق محل هایی هستند که ایده های صنفی مطرح شده و در خصوص آن فکر می شو؛ در واقع اتاق فکرهایی هستند که می تواند در آنها محصولات جدید ایجاد شود

کی نیا همچنین با تاکید بر اینکه در هر صنف نیازمند «خانه خلاق» هستیم، افزود: خانه های خلاق محل هایی هستند که ایده های صنفی مطرح شده و در خصوص آن فکر می شو؛ در واقع اتاق فکرهایی هستند که می تواند در آنها محصولات جدید ایجاد شود.

رئیس پارک علم و فناوری تاکید کرد: هر صنعت نیازمند یک واحد « R & D» نیاز دارد به این معنا که یک واحد تحقیق و توسعه ای نیاز است که جدا از دغدغه های صنعت در زمینه تولید محصولات صنعتی به تحقیق، توسعه و ارتباط با دانشگاه بپردازد.

وی گفت: پی گیر راه اندازی این واحدها در هر کدام از بخش های گفته شده در استان کرمان هستیم، در صورت تحقق این مساله می تواند منجر به شکل گیری اکوسیستم شود.

کی نیا عنوان کرد: امیدواریم این چرخه ارتباطی طی چند سال آینده ایجاد شود. این مباحث زمان بر هستند اما تمام سعیمان بر این است در کمترین زمان ممکن اقدامات مربوطه انجام شود.

کد خبر: ۱۹۹٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha