۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
تنها راه حل مشکلات اقتصادی، مردمی کردن اقتصاد است
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس:

تنها راه حل مشکلات اقتصادی، مردمی کردن اقتصاد است

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با بیان اینکه تنها راه حل مشکلات اقتصادی، مردمی نمودن اقتصاد است، گفت: اقتصاد مردمی یکی از اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش بازار، محسن زنگنه در نطق پیش از دستور در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: لازم می دانم به عنوان عضوی از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از زحمات دولت محترم و همچنین سازمان برنامه و بودجه که برخلاف برخی از مصاحبه ها بودجه امسال را با مدیریت منابع و مصارف در حد کسری بودجه صفر تا امروز پیش برده اند، تشکر کنم و امیدوارم که دولت محترم با آسیب شناسی برنامه های پیشین توسعه رویکرد خویش را تغییر داده و با توجه به تاکیدات رهبری بر مسئله محور بودن برنامه هفتم با انتخاب تعداد محدودی مسئله اصلی تمرکز خود بر حل همان مسائل معطوف دارد.

نماینده مردم تربیت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس یازدهم ادامه داد: امروز سوال مردم از کارگزاران و نمایندگان مجلس این است که آیا مشکلات اقتصادی کشور به سامان خواهد رسید؟ آیا کشتی معیشت مردم در طوفان تورم به ساحل آرامش می رسد؟ و آیا می توان ماه ها و سال های ثبات ارز را آرزو داشت؟ بنده پاسخ می دهم آری اما نسخه و راهبرد حل این مسئله چگونه است؟ در ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ و تنها سه روز بعد از انتخاب ریاست محترم جمهور در نطقی از همین تریبون به ایشان عرض کردم که تنها راه بهبود اقتصاد بازگشت به تفکر اندیشمند شهید بهشتی است. آنجا عرض کردم که تفکرات شبه مارکسیستی ابتدای انقلاب باعث شد که بخش عمده اقتصاد به دولت سپرده شود و در برابر واگذاری امور به مردم مقاومت ایجاد گردد.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ در جمع مردم شریف آذربایجان می فرمایند" یک اشکال بزرگ اقتصاد دولتی بودن آن است" ایشان می فرمایند" در اوائل انقلاب نگاه هایی وجود داشت که اقتصاد را به دست دولت سپرد و حالا هرچه تلاش می شود که اقتصاد منتقل شود به مردم و داده شود دست مردم، کار درست پیش نمی رود و سخت است" بنده عرض می کنم تنها راه حل مشکلات اقتصادی، مردمی نمودن اقتصاد است. اقتصاد مردمی یکی از اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی است اما متاسفانه طی یک دهه گذشته این مفهموم فقط در حد شعار باقی مانده است.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم با بیان اینکه اقتصاد مردمی یعنی چه؟ افزود: رهبر معظم انقلاب در حرم امام هشتم(ع) در سال ۱۳۹۳ می فرمایند" اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مردم بنیان است یعنی بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتی نیست، اقتصاد مردمی است. با اراده مردم، با سرمایه مردم، حضور مردم تحقق پیدا می کند. کار اقتصادی و فعالیت اقتصادی دست مردم است و مال مردم است" البته گاه در مفهوم مردم هم شاهد انحرافاتی هستیم که مجدد اشاره می کنم که رهبری معظم انقلاب، مردم را فعالان، کارآفرینان، مبتکران، صاحبان مهارت و صاحبان سرمایه می دانند.

زنگنه اظهار کرد: متاسفانه باید این واقعیت را پذیرفت که طی چند دهه گذشته قوانین و دستورالعمل ها و سیاست ها برخلاف این مسیر بوده و نه تنها اقتصاد به مردم سپرده نشده بلکه نوعی بی اعتمادی به مردم به صورت پر رنگ دیده می شود. قوانین و سیاست ها در جهت پر رنگ کردن حضور دولت است. به بهانه های مختلف روز به روز عرصه به جریان مردمی اقتصادی تنگ تر می شود و نتیجه این نگاه در میان مدت و بلند مدت به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود.

نماینده مردم تربیت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس یازدهم ادامه داد: در حوزه ارز سیاست های دولت قبل عملا به جای تشویق صادرکننده، او را به واسطه سامانه نیما و تعهدات ارزی تنبیه نمود. منافذ مردمی و عادی ورود و خروج ارز از جمله صرافی ها دچار انسداد شد و عملا تامین ارز در انحصار دولت قرار داد که البته ارز ۴۲۰۰ به این انحصار کمک نمود. امیدواریم که دولت محترم و رییس جدید بانک مرکزی این مهم را در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: در حوزه های کشاورزی و دامداری متاسفانه با قیمت گذاری و ایجاد محدودیت در صادرات و واردات گوشت نه تنها دامداران را به خاک سیاه نشاندیم بلکه در نهایت نتوانستیم قیمت گوشت قرمز را در حد ارقام پیش بینی حفظ نماییم.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم بیان کرد: در حوزه ده ها هزار پروژه نیمه تمام که بیش از هزار همت برای آن نیاز است چرا نباید آن را به مردم واگذار نمائیم. می شود با تغییر فرمول ها بخش زیادی از پروژه های راه، ریل، بیمارستان و حتی پروژه های فرهنگی و هنری را به بخش خصوصی سپرد.

زنگنه در مورد روستا ها بیان کرد: به بهانه جلوگیری از زمین خواری، املاکی که ده ها سال یک خانواده روستایی در آن سکونت داشته را ملی اعلام کردیم و آن املاک را با قیمت های بالا به مردم می فروشیم.

نماینده مردم تربیت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه بنیاد مسکن که قرار بود باعث رفع آمال محرومان و مستضعفان باشد، خود به بزرگ ترین مانع برای توسعه روستا نبدیل شده است. در حوزه خودرو نیز تنها راه اعتماد به مردم است. برای حفظ انحصار دولت در دو شرکت خودرو ساز عملا سیاست هایی اعمال می شود که راه را برای واگذاری به مردم می بندیم.

وی افزود: در خصوص مجوزهای کسب و کار اقدامی خوب توسط مجلس و دولت صورت گرفت که آن در حوزه تسهیل مجوزهای کسب و کار انجام شد اما متاسفانه هنوز تا نقطه مطلوب راه زیادی داریم.

زنگنه در حوزه مسکن ادامه داد: ساخت ۴ میلیون مسکن که نه تنها یک میلیون مسکن نیز بدون تغییر رویکرد ها و استفاده از ظرفیت مردمی انکان پذیر نیست. بایستی بدون بیم و هراس مدل هایی را طراحی کنیم که سرمایه گذاری برای بخش خصوصی در حوزه مسکن را جذاب نماییم و بتوانیم مشکل محرومین و مستضعفین را حل کنیم. به امید موفقیت و سربلندی نظام جمهوری اسلامی.

کد خبر: ۱۹۹٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      0 0
      نیاز به کوپن نیست.هزاران متخصص علوم اقتصادی در ایران قادر با ارائه راه حل کامل برای مشکل اقتصادی نیستند؟باید مشکلات اقتصادی ما درون کشور وبدون نیاز با برجام حل شود.خیلی درآور است که نسخه های قبلی که چندین بار اجرا شده وتاثیرش فقط پولدارتر شدن ثروتمندان و قاچاق میلونها سکه وارز به خارج از کشور واربای سعودیشان بود دوباره اجرا میشود.یا ما متخصص اقتصادی نداریم یا همه آنها در پازل دشمن در حال خیانت به کشور هستند.