۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
باغداران گلستانی رغبتی به برداشت مرکبات ندارند
مدیر عامل اتحادیه باغداران بندرگز:

باغداران گلستانی رغبتی به برداشت مرکبات ندارند

گرگان- کمانگری، مدیر عامل اتحادیه باغداران شهرستان بندرگز گفت: قیمت فروش مرکبات برای کشاورز به صرفه نیست و به این ترتیب آنها رغبتی به برداشت محصولی که یک سال برای آن زحمت کشیدند، ندارند.

میلاد کمانگری در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: خرید پائین قیمت پرتقال این روزها باغداران را با چالش روبرو کرده، به نحوی که برخی از آنان از جمع آوری محصول خود منصرف شده اند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران شهرستان بندرگز صادرات مرکبات گلستان را یکی از راه های فروش این محصول اعلام کرد و افزود: از آنجایی که کشورهای همسایه متقاضی پرتقال تامسون هستند صادرات این محصول منجر به رونق بازار و ارزآوری برای استان می شود.

این باغدار بندرگزی نبود صنایع تبدیلی در استان را یکی از دلایل کاهش قیمت مرکبات در فصل برداشت دانست و گفت: اصطلاح «کشت و صنعت» به معنی همجواری صنعت با محصولات کشاورزی است اما متاسفانه آنچه شاهد هستیم خام فروشی محصولات به استان های دیگر است.

وی با بیان اینکه از هر درخت تامسون تا ۲۲۰ کیلوگرم محصول برداشت می شود، بیان کرد: با توجه به اینکه در این برهه زمانی بازار تازه خوری به صرفه نیست، محصولات را برای شب عید ذخیره سازی کردیم.

کمانگری تصریح کرد: نرخ هر کیلوگرم پرتقال تامسون روی درخت چهار هزار تومان و در میدان بار شش هزار تومان است که از این مبلغ باغدار باید حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان بابت هزینه کارگر، جعبه، حق کمیسیون و کرایه حمل بار پرداخت کند.

او از برداشت ۸۶ هزار تن محصول از باغات بندرگز در سال جاری خبرداد و گفت: این رقم در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران شهرستان بندرگزمدیر با بیان این نکته که گویی اراده ای برای حل مشکلات باغداران نیست، افزود: مشکل خرید محصول از باغداران به موضوعی تکراری تبدیل شده که بارها مطرح شده اما متاسفانه اراده ای برای حل آن نیست.

وی هزینه تمام شده تولید یک کیلوگرم پرتقال را بیش از شش هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت خرید اعلامی برای باغداران صرفه اقتصادی ندارد و به این ترتیب آنها رغبتی برای برداشت محصولی که یک سال برای آن زحمت کشیدند، ندارند.

به گفته او، به رغم اینکه غرب گلستان قطب مرکبات محسوب می شود اما با این روند، متاسفانه کشاورزان به واسطه عدم صرفه اقتصادی ناگزیر به قطع درختان مثمر چندین ساله خواهند شد.

کد خبر: ۱۹۹٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha