وضع نگران کننده مکانیزاسیون کشاورزی با کمبود اعتبارات

وضع نگران کننده مکانیزاسیون کشاورزی با کمبود اعتبارات

رییس اتحادیه تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی گفت: حال و روز مکانیزاسیون کشاورزی کشور نگران کننده و وضعیت بسیار شکننده‌ای پیدا کرده که امنیت غذایی به مخاطره می‌افتد.

به گزارش بازار، حمیدرضا نامی، با اشاره به افزایش قیمت ماشین آلات، افزود: تراکتور ۳۹۹ از تراکتورهای شاخص در سال ۱۳۹۷ قیمتش حدود ۷۰ میلیون تومان بوده و میزان اعتباری که به کشاورزان تخصیص داده شده حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیون تومان بوده، امروز این تراکتور ۴۷۰ میلیون تومان است حدودا ۷ برابر شده و اگر این میزان را در اعتبارات افزایش مفروض بدهیم، قریب به ۱۲ هزار میلیارد تومان باید اعتبارات مکانیزاسیون داشته باشیم که جایگاه سال ۱۳۹۷ را فقط حفظ کرده باشیم.

وی ادامه داد: در دی ماه ۱۴۰۰ مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند برای سال ۱۴۰۱ حدود ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مکانیزاسیون کشاورزان در نظر گرفتند، جدای از اینکه این ۵ هزار میلیارد تومان نسبت به ۱۲ هزار میلیارد تومان مفروض، حدود ۶۰ درصد عقبگرد در حوزه اعتبارات مکانیزاسیون داشته و کوچک شدن این سبد.

نامی گفت: همین ۵ هزار میلیارد تومان را الان که در انتهای سال در دی ماه ۱۴۰۱ هستیم، شاهدیم که چیزی از آن توزیع نشده، ۱۰ ماه است که باید این ۵ هزار میلیارد تومان توزیع می‌شده که هیچ توزیع نشده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی سپس افزود: پیگیر شدیم، به این نتیجه رسیدیم که ظاهرا ۵ هزار میلیارد تومان در بخش‌های دیگر کشاورزی به اشکال مختلف در حوزه دام، مرغ و بخش‌های دیگر با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی توزیع شده و اساسا دیگر بودجه‌ای نیست برای کشاورزانی که بخواهند ماشین آلات بخرند.

نامی تصریح کرد: این جای سئوال است که اگر ردیفی برای اعتبار خاصی تصویب می‌شود، آیا براحتی می‌شود با سرنوشت گروه تولیدکننده، صنعتگر و کشاورز بازی کرد که ردیف را حذف کنیم و در قسمت‌های دیگری هزینه بشود، حال و روز مکانیزاسیون کشاورزی کشور بسیار نگران کننده است و در ۲ سال اخیر به ویژه وضعیت بسیار بسیار شکننده‌ای را پیدا کرده که بحث امنیت غذایی به مخاطره می‌افتد، چون بدون مکانیزاسیون کشاورزی معنی ندارد.

کد خبر: ۱۹۹٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha