۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
تولید انجیر در ایران به ۸۴ هزار تن رسید| رتبه سوم ایران در صادرات انجیر خشک
بازار گزارش می دهد؛

تولید انجیر در ایران به ۸۴ هزار تن رسید| رتبه سوم ایران در صادرات انجیر خشک

در حالی در سراسر جهان سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن میوه انجیر تولید می شود که به گفته فائو در بخش تولید این میوه ایران در رتبه پنجم و در حوزه صادرات انجیر خشک هم سومین صادرکننده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: انجیر از محصولات باغی است که به صورت دیم و آبی تولید می شود و بازار صادراتی پررونقی نیز دارد. در این بین ایران نیز جزو تولیدکننده های مطرح محسوب می شود. به گفته کمال یداللهی رئیس انجمن انجیر ایران، حدود ۹۰درصد انجیر کشور در استان فارس تولید می شود و این استان صاحب بیشترین سطح زیرکشت انجیر دیم است. یداللهی می گوید: نکته قابل توجه در مورد انجیر ایران اینکه با توجه به اینکه به میزان قابل توجهی به صورت دیم تولید می شود لذا به این معنا است که از سموم کشاورزی استفاده نمی شود و به اصطلاح محصولی ارگانیک است که در بازارهای جهانی بسیار قابل رقابت است.

ترکیه، افغانستان و ایران؛ ۳صادر کننده برتر انجیر خشک

بر اساس این گزارش، میوه انجیر جزو محصولاتی است که به دو صورت تر و خشک مورد استفاده قرار می گیرد و بازار صادراتی آن نیز پویا است. به طوری که بر اساس داده های آماری که اخیرا سازمان فائو در این زمینه منتشر کرده است در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ در حوزه صادرات انجیر خشک، کشور ترکیه بیش از ۹۱ هزار تن محصول راهی بازارهای جهانی کرده است و به این ترتیب در جایگاه نخست قرار گرفته است. این در حالی است که افغانستان با صادرات بیش از ۲۳هزار تن در جایگاه دوم و ایران نیز با صادرات بیش از ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن در جایگاه سوم جای دارد.

از سوی دیگر این داده های آماری حاکی از این است که در مدت نامبرده بعد از ایران کشورهای «آلمان، سوریه، یونان، اسپانیا، ایالات متحده، بلاروس، اتریش، هلند، گرجستان و اسلواکی» در رتبه های بعدی صادرات انجیر خشک جای دارند.

ایران؛ در جایگاه نخست صادرات میوه انجیر

نکته قابل توجه اینکه در بحث صادرات میوه انجیر آمارها کمی متفاوت از بخش انجیر خشک است و داده های فائو حاکی از رتبه اول ایران در صادرات انجیر تازه دارد. به طوری که داده های آماری نشان می دهد در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ ایران با ارسال بیش از ۸هزار تن انجیر به بازارهای جهانی در جایگاه نخست قرار دارد و بعد از آن نیز کشورهایی مانند «اتریش، اسپانیا، عربستان، افغانستان، هلند، امارات، ایتالیا، مکزیک، آلمان، برزیل، پرو و ارمنستان» در رتبه های بعدی قرار دارند.

در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ ایران با تولید حدود ۸۴ هزار تن میوه انجیر پنجمین تولید کننده محسوب می شود

بر اساس این گزارش در حالی که تولید انجیر به دو صورت آبی و دیم انجام می شود و داده های آماری فائو نشان می دهد: ترکیه با رقم زدن تولیدی به میزان ۳۲۰ هزار تن بزرگترین تولید کننده میوه انجیر است. همچنین کشور مصر با تولید بیش از ۲۹۸هزار تن دومین کشور تولید کننده انجیر محسوب می شود. فائو همچنین می گوید: مراکش تولیدی به میزان ۱۴۴ هزار تن رقم زده و در جایگاه سوم قرار دارد.

هند بیشترین واردات انجیر خشک را نسبت به دیگر کشورها دارد

داده های فائو همچنین نشان می دهد: در مدت نامبرده کشورهای «الجزایر با ۱۰۷هزار تن، ایران با حدود ۸۴ هزار تن، اسپانیا با ۶۰ هزار تن، سوریه با حدود ۴۱ هزار تن، ازبکستان با ۳۲ هزار تن، ایالات متحده با ۲۶ هزار تن و آلبانی با ۲۴ هزار تن» در رتبه های بعدی تولید میوه انجیر در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ قرار دارند.

بر اساس این گزارش در بخش واردات میوه انجیر و انجیر خشک نیز آمارها کمی متفاوت است. به نحوی که در بخش واردات میوه انجیر چین با وارد کردن ۱۱ هزار تن بیشترین واردات را داشته است و در بخش انجیر خشک هندوستان ۳۲ هزار تن واردات داشته و در جایگاه اول واردات است.

گفتنی است در بخش واردات میوه انجیر داده های فائو نشان می دهد: کشورهای آلمان، فرانسه، اتریش، هلند، امارات، ایالات متحده، سوئیس، بریتانیا، پاکستان و کویت در رتبه های بعدی واردات قرار دارند.

همچنین در بحث واردات انجیر خشک بعد از هند، کشورهای ایالات متحده، فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، روسیه، عربستان، کانادا و بلاروس در رتبه های بعدی واردات جای گرفته اند.

کد خبر: ۱۹۹٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha