۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
مدیران اقتصادی استان سمنان فکری به‌حال بیکاری ناشی از کرونا کنند
یک کارشناس اقتصادی:

مدیران اقتصادی استان سمنان فکری به‌حال بیکاری ناشی از کرونا کنند

شاهرود - یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مدیران اقتصادی استان سمنان باید فکری به‌حال بیکاری ناشی از کرونا کنند، گفت: رفع بیکاری تنها به اعطای وام خلاصه نمی‌شود چراکه دست آخر فقط توانسته‌ایم بیکاران را به بیکار بدهکار تبدیل کنیم.

علی رضا صالحیان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه مدیران اقتصادی استان سمنان فکری بحال بیکاری ناشی از کرونا کنند، بیان کرد: نرخ بیکاری در دوران کرونا به اذعان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشتر شده و آمار مستمری بگیران بیمه بیکاری فقط در سه ماه اسفند ماه، فروردین و اردیبهشت گواه این امر است.

وی با بیان اینکه راهکارهای ایجاد اشتغال و یا احیای آن‌ها متنوع هستند و دولت نباید همه را فقط در اعطای وام ببیند، بیان کرد: یکی از ایرادات کار مدیریت اقتصادی در استان این است که هنگامی صحبت از بیکاری می‌شود همه ارگان‌ها به ارائه آمار پرداخت وام های اشتغال زایی می پردازند از کمیته امداد و بهزیستی تا بانک ها و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ... در صورتی که راه اشتغال زایی از وام بانکی نمی گذرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مشوق هایی باید برای اشتغال بیکاران ناشی از کرونا به خصوص بیکارانی که مهارت نیز دارند، ایجاد شود، بیان کرد: برای مثال می توان مالیات شرکت هایی که بیش از پنج نفر از بیکاران کرونایی را استخدام می کند در بازه زمانی شش ماهه حتی یکساله بخشید چه ایرادی دارد که این گونه واحد ها را تشویق به اشتغال کنیم.

صالحیان با طرح این پرسش که وام‌های تبصره ۱۸ تولید و اشتغال و همچنین بهین یاب چند درصد توانسته‌اند بیکاری را کاهش دهند، بیان کرد: بسیاری از این واحدها نتوانسته اند به تعهد اشتغالی که داشته‌اند پایبند باشند و لذا این فرصت بهترین زمان برای اجبار آن ها به بهره گیری از بیکاران است.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر فنی حرفه ای می تواند یکسال به صورت فشرده و رایگان مهارت آموزی به این افراد را در دستورکار قرار دهد، بیان داشت: امروز زیرزمین های بسیاری از مساجد با متراژ های بالا خالی هستند چه ایرادی دارد که هرکدامشان یک کارگاه اشتغال‌زایی شامل بافندگی، چرم کاری، چرخ کاری، جوشکاری و ام دی اف کاری و ... باشند؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از راه های اشتغال زایی و یا کمک به کمبود بیکاری اعتبار نمی‌خواهند، بیان کرد: اختصاص بخشی از میادین بار قدیمی که خالی افتاده اند به صنایع دستی که دیگر اعتبار نمی خواهد! چرا از این فرصت ها بهره گیری نمی شود تا اشتغال زایی را افزایش دهیم.

صالحیان با طرح این پرسش که مگر واحدهای فناوری و دانش‌بنیان و کارگاه‌های صنعتی و حتی کشاورزی در استان سمنان کم هستند که باید اینگونه با مشکل اشتغال دست و پنجه نرم کنیم، بیان داشت: مشکل اعتبارات نیستند بلکه مشکل اذهان مدیران ما است که تنها راه اشتغال را وام می دانند تا روز به روز به بیکاران بدهکار ما افزوده شود.

کد خبر: ۱۹٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha