هزینه های صادرات ما ۲۰ درصد بالاتر از رقبایمان است| خوانساری: ۲۹ هزار تومان قیمت واقعی ارز نیست
از کشورهای منطقه خود عقب ماندیم

هزینه های صادرات ما ۲۰ درصد بالاتر از رقبایمان است| خوانساری: ۲۹ هزار تومان قیمت واقعی ارز نیست

خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تحریم ها هزینه های صادرکنندگان را نسبت به رقبای منطقه ای حدود ۲۰ درصد بالا برده، گفت: باید قبول کنیم که قیمت واقعی ارز ۲۹ هزار تومان نیست.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: صادرات امروز ما به هیچ وجه با پتانسیل و جایگاه ما ندارد. درست است که صادرات ما رشد داشته اما در مقایسه با همسایگان خود دچار بک عقب افتادگی هستیم.

او با بیان اینکه روز به روز در صادرات از کشورهای منطقه عقب می‌افتیم، تصریح کرد: ما در یک رقابت ناعادلانه مشغول صادرات هستیم. صادرکننده ما امروز ناچار است که به خاطر تحریم ها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه ی بیشتری را پرداخت کند. اما با وجود همه مشکلات اما صادرات در حال انجام است.

رییس اتاق بازرگانی تهران اولین چالش صادرکنندگان را قیمت ارز و تفاوت نرخ ها در سامانه نیما و بازار آزاد دانست و گفت: در ۵ سال گذشته صدها بار اعلام کردیم که تفاوت نرخ ارز فساد و رانت ایجاد می کند و هیچ عایدی برای اقتصاد و ندارد. این سیاست گذاری اشتباه خسارتی سنگینی که در سال ۹۷ به اقتصاد ایران وارد کرد و امروز این اشتباه دوباره در حال تکرار شدن است. آن زمان بحث ارز ۴۲۰۰ تومان دولتی و ارز آزاد ۱۰ هزار تومانی بود و امروز بحث ارز دولتی ۲۹ هزار تومان و ارز آزاد ۴۰ هزار تومان است.

او افزود: باید قبول کنیم که قیمت امروز ارز ۲۹ هزار تومان نیست. بدون شک این غیر واقعی بودن قیمت ارز منجر به کاهش صادرات خواهد شد.

به گفته عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران؛ تعهدات ارزی و پیمان‌سپاری ارزی مشکلاتی است که صادرکنندگان با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

نمی دانم چرا کسی کاری برای حل مشکلات نمی کند

خوانساری خطاب به نمایندگان مجلس حاضر در مراسم از جمله توانگر و ایزدخواه بیان داشت: ما زورمان به دولت در این ارتباط نرسید اما از شما خواهش می کنیم در کمیسیون اقتصاد و صنایع این مسائل را مطرح کنید. صادرکننده مجبور است کالا را به قیمت گران خریداری کند اما با قیمت پایین تری عرضه کند و لذا صادرات برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد و لذا این موضوع باعث شده است که صادرکنندگان خوشنام ما از صادرات دست بکشند.

او ادامه داد: بارها و بارها مشکلات موجود در صادرات را به گوش نمایندگان مجلس و مسئولین رسانده ایم و با آنها مطرح کرده ایم. آنها خود نیز حرف های ما را قبول دارند اما من نمی دانم چرا هیچ یک کاری انجام نمی دهند.

صادرکنندگان خرد را آزاد بگذارید

وی اظهار داشت: انتظار این است که صادرکنندگان‌ خرد را آزاد بگذارید که ارز حاصل از صادرت را با بقیه واردکنندگان مبادله کنند تا این مشکلات را نداشتند.

خوانساری به مشکلات رفع تعهدات ارزی و پیمان سپاری اشاره کرد و گفت: چند سالی است که صادرکنندگان با این موضوع مواجه هستند که باید مسائل مربوط به آن در جهت تسهیل صادرات حل شود.

رئیس اتاق بازرگانی بیان داشت: مهمترین نتیجه ای که می توان از این جلسه گرفت بررسی مشکلات صادراتی و رفع آن مشکلات است.

او اظهار داشت: در چند سال گذشته رشد سرمایه گذاری نسبت به استهلاک منفی شده است و خروج سرمایه و نخبگان نیز از کشور داریم و دلیل این مسائل نیز سخت گیری ها و مناسب نبودن محیط کسب و کار است.

کد خبر: ۱۹۸٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha