بخشی از عقب‌ ماندگی‌ها به دلیل خودتحریمی هاست| به فعالان اقتصادی اعتماد کنیم
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

بخشی از عقب‌ ماندگی‌ها به دلیل خودتحریمی هاست| به فعالان اقتصادی اعتماد کنیم

ایزدخواه نماینده مردم تهران با بیان اینکه بخشی از عقب‌ماندگی‌ها به دلیل خودتحریمی است، گفت: بعد از خودکفایی در تولید قرار بود گفتمان توسعه صادرات مطرح شود، اما متاسفانه دچار عقب ماندگی صادراتی شدیم.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: روح‌ الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و دبیر کمیسیون صنایع و معادن در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران با اشاره به اینکه دلایل عقب‌ ماندگی‌ها در حوزه صادرات گفت: تمام برنامه‌ ریزی‌ها برای آن است که اقتصاد ایران جایگاه خود را در اقتصاد جهانی پیدا کند. البته عقب‌ ماندگی‌هایی در حوزه صادرات وجود دارد که بخشی از آن ناشی از تحریم‌هاست و بخش دیگری از این عقب‌ ماندگی به دلیل خود تحریمی‌ ها در داخل است.

او با بیان اینکه بعد از گفتمان خودکفایی در تولید قرار بود که گفتمان توسعه صادراتی مطرح شود، اما متاسفانه دچار عقب ماندگی صادراتی شدیم.

او با تاکید بر ضرورت اعتماد دولت به صادرکنندگان تاکید کرد که باید به صادرکنندگان میدان داده و قید و بندها از دست و پای‌ آنها باز شود و در عین حال، تشکل‌ های فراگیر باید بازارها را در دست گیرند چون فتح بازارها کار دولت نیست.

ایزدخواه در ادامه، برقراری مبادلات پولی با کشورهای هدف صادراتی را کاری بر زمین‌ مانده توصیف کرد و گفت: ایجاد کانال‌های مالی حتی با همسایگان نیز پیش نرفته است. افزون بر این، موضوع صادرات ریالی همچنان با مشکلاتی مواجه است و موضوع حمل‌ و نقل نیز نیازمند توجه جدی است.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه به لزوم ایفای نقش فعال‌تر از سوی اتاق‌ها برای رفع این کاستی‌ها اشاره ‌کرد و گفت: کمیسیون صنایع مجلس نیز در زمینه صادرات اقداماتی به انجام رسانده که تشکیل فراکسیون دیپلماسی اقتصادی از جمله آنهاست؛ در واقع اگر از طریق رایزنی به نتیجه نرسیم می‌توان از طریق قانون‌گذاری مشکلات این بخش را برطرف کرد.

او با اشاره به اینکه فتح بازارهای جهانی نه کار بنگاه های منفرد است و نه کار دولت بلکه کار تشکل های صادراتی است، اظهار داشت: اتاق های بازرگانی هم باید در مسیر ریل گذاری برای توسعه صادرات کمک کنند.

کد خبر: ۱۹۸٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha