رشد ۱۷ درصدی صادرات استان تهران| مقررات باید متناسب با شرایط خاص اقتصادی باشد
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت تهران:

رشد ۱۷ درصدی صادرات استان تهران| مقررات باید متناسب با شرایط خاص اقتصادی باشد

سیجانی رئیس سازمان صمت تهران از رشد ۱۷ درصدی صادرات غیر نفتی استان در سال جاری خبر داد و گفت: در شرایط خاص اقتصادی باید نگرش و رفتار خاص داشته باشیم و مقررات متناسب با این شرایط تنظیم و تصویب کنیم.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران در سال ۱۴۰۰ گفت: مهم ترین هدف این مراسم معرفی توانمندی ها و الگوهای صادراتی و تجلیل از صادرکنندگان و مطرح کردن مشکلات و دغدغه های آنها در شرایط جنگ اقتصادی است.

او همچنین ادامه داد: ما مشکلات فعالان اقتصادی را در کارگروه توسعه صادراتی دنبال می کنیم و به دنبال این هستیم که توان های بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همچنین از رشد ۱۷ درصدی صادرات طی طی ۹ ماهه امسال خبر داد و افزود: بر اساس آمار موجود حدود ۹۵۰ میلیون دلار صادرات از گمرکات استان تهران انجام شده است. ضمن اینکه حدود ۳ میلیارد دلار کالا در تهران تولید شده اما از سایر استان ها صادر شده است. به عبارت دیگر استان تهران سهمی حدود ۱۰ درصدی از صادرات غیر نفتی کشور را بر عهده دارد.

سیجانی با اشاره به پتانسیل‌های شهرستان‌ها در رابطه با صادرات بیان داشت: با توجه به این پتانسیل ها لازم است پایانه‌های صادراتی در استان ها تشکیل شود تا صادرات از استان ها تسهیل شود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود اهمیت تولید کالاهای صادرات محور را مورد تاکید قرار داد و افزود: مساله دیگری که می تواند منجر به توسعه صادرات غیر نفتی استان شود، حمایت از واحدهای دارای پتانسیل صادراتی به خصوص شرکت های دانش بنیان است.

به گفته او، باید از صادرات محصولات خام جلوگیری کنیم و به دنبال صدور کالا با ارزش افزوده بالا باشیم. در چنین شرایطی باید به دانش بنیان ها به عنوان یک بخش اولویت دار و عامل جهش صادراتی توجه ویژه ای داشت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین با اشاره به چالش های پیش روی صادرات غیر نفتی، گفت: یکی از چالش های ما تعهدات ارز و پیمان سپاری است، یکی از دغدغه های مهم تجارت خارجی رفع تعهدات ارزی است و باید در این زمینه هموار سازی انجام شود.

او ادامه داد: سوال من این است که مجموع صنایع کوچک و متوسط چند درصد ارز نیمایی را تامین می کنند.؟ فکر نمی کنم سهمشان بیشتر از ۲۰ درصد باشد، این در حالی است که ۹۳ درصد صنایع ما را این صنایع را تشکیل می دهند. بهتر است در بازگشت ارز صادراتی این واحدها سخت گیری های کمتری را به خرج دهیم.

سیجانی همچنین این نکته را هم گفت که گرانی ارز و مواد اولیه باعث شده که واحدهای تولیدی استان تهران در تامین نقدینگی خود دچار مشکل شدند. زمانی تسهیلات ارزان قیمت داده می شد و مشوق های صادراتی برای فعالین اقتصادی در نظر گرفته می شد. حالا باید به دنبال احیای این مشوق ها باشیم.

او همچنین با انتقاد به جا به جایی کمیته اقدام ارزی از سازمان توسعه به بانک مرکزی، اظهار داشت: در گذشته کسانی که در تعهدات صادراتی خود دچار مشکل داشتند از طریق این کار گروه مشکل خود را برطرف می‌کردند اما حالا این امکان برای صادرکننده دیگر وجود ندارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی به سر می بریم، افزود: در شرایط خاص اقتصادی باید نگرش و رفتار خاص داشته باشیم و مقررات متناسب با این شرایط تنظیم و تصویب کنیم.

کد خبر: ۱۹۸٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha