۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۲
سود میلیون‌ها دلاری از سرگرم کردن دیگران!
گزارش «بازار» از درآمدزایی‌ بازی‌های آنلاین

سود میلیون‌ها دلاری از سرگرم کردن دیگران!

این روزها تجارت با بازی‌های رایانه‌ای آنلاین رونق خوبی دارد. فضایی که شرکت‌های سازنده بازی‌های رایانه ایجاد می‌کنند و بازیکنان مبالغ چندهزار دلاری می‌گیرند و لیگ‌هایی که با جایزه‌های چندمیلیاردی برگزار می‌شود.

علی جواهری؛ بازار: گویی تلفن همراه قصد دارد سیطرهای فراتر از حد تصور زندگیمان را تحت الشعاع قرار دهد. تصمیم دارد بعد از تسخیر زمان و سبک زندگیمان، بازاری مختص به خود را ایجاد کند. یکی از این بازارها که عالم بسیار پیچیده و در عین حال گسترده ای دارد بازی تحت تلفن همراه (آنلاین) است. داد و ستدهای میلیون دلاری بر سر جابه جایی پلیرها و خرید و فروش اکانتهای معروف بازار داغی را به خود اختصاص داده و اتفاقاً رونق بسیار خوبی هم در بسیاری کشورها و از جمله ایران دارد. برخی از این اکانت ها ۲میلیون دلار و حتی بیشتر معامله می شوند و بر سر جابه جایی بازیکنان گیم برای تایم های مشخص شده چند هزار دلار پرداخت می شود. اینها و جزئیات دقیق تر موضوعات بیان شده مسائلی است که در گفت وگو با «علیرضا باقری درزی محله» کارشناس رایانه ای و بازیکن فعال بازی های آنلاین پرداخته ایم.

مشارکت بازیکنان حرفه ای در ساخت بازی ها
تفسیر بسیاری از بازیکنان بازی های آنلاین از عالمی که در آن قرار دارندف شباهت بسیاری با فوتبالیست ها و علاقه مندان رشته های مختلف دارد. به همین دلیل برای بیان واژه عشق هیچ تعللی نمی کنند. اما آنچه باعث سوق دادن فضای تفریحی بازی های رایانه ای به سمت فضای تجاری می شود شاید تفکر تجاری است که شرکتهای سازنده بازی ها برای جذب و در نهایت فروش محصولاتشان دارند. نکته ای که باقری، کارشناس بازی های رایانه ای و فعال بازی های آنلاین با آن هم نظر است: «شرکت های بزرگ سازنده بازی های رایانه ای و دستگاه های متعدد بازی مبتنی بر درآمدزایی هستند. رقم درآمد بعضی از این شرکتهای شاید به ۱۰۰هزار میلیارد دلار هم برسد. رقم وسوسه کننده ای است. چون آنها با بازار انحصاری و در عین حال جذابی روبه رو هستند که مخاطبانش برای بازی های جدید لحظه شماری می کنند. بعضی افراد کارشان بازی است و تمام رمزهای یک بازی را کشف و راه حل های پیچیده بازی را پیدا می کنند. این افراد در رده دوم بازی های رایانه ای قرار دارند و آدم های شناخته شده ای برای شرکت های تولیدکننده بازی هستند. شرکت های بازی ساز هم از آنها استفاده می کنند و به آنها ماهانه چندده هزار دلار پول می دهند که در روند ساخت بازی مشارکت داشته باشند.»

۲هزار دلار برای بازی در لیگ آنلاین
جلوتر که می رویم ابعاد جدیدی از بازار بازی های رایانه و تجارت در آن روشن می شود. اینکه یک بازیکن برای شرکت در یک لیگ رقمی بالغ بر ۱۰۰هزار دلار می گیرد. باقری می گوید: «دقیقاً مثل فوتبال یا رشته های ورزشی جذاب دیگر، بازیکنان با اکانت های شناخته شده طرفداران بسیاری دارند. اینجا باز شرکت های سازنده وارد کار می شوند و با راه اندازی لیگ های متعدد نوابغ بازی های رایانه ای را شناسایی می کنند. به طور مثال لیگ هایی با جایزه بزرگ ۲میلیون دلار برگزار می کنند. مسلماً افراد زیادی هستند که مشتاقانه به دنبال این جایزه ها می گردند. و بعد برای برنده شدن، یک تیم قوی از سراسر دنیا جمع می کنند. افراد این چنین تیم های کاربران شناخته شده ای هستند که حرف اول را در بازی رایانه آنلاین می زنند. هر بازیکن مبلغی برای حضور در بازی دریافت می کند و البته کل این روند توسط یک سرمایه گذاری هدایت می شود. تیم ها و بازیکنان رقم های مختلف را تعیین می کند که مبتنی بر قرارداد انجام می شود. بعضاً این لیگ ها توسط کشورهای امریکا و امارت انجام می شود که بازار بسیار داغی دارد. البته لیگ های داخل ایران هم جسته گریخته از مبالغ ۱۰ میلیون تومان شروع می شود. هر بازیکن ایران مبلغی بین ۵۰۰ هزار تا ۲میلیون تومان دریافت می کند یا مبلغ جایزه بعد از اتمام بازی به حسابشان واریز می شود. اما رقم این جابه جایی ها در خارج از کشور متفاوت است و بازیکنانی هستند که برای یک پارت ۲هزار دلار می گیرند.»

هزینه های چندصد میلیون تومانی
درآمدزایی توسط بازی های آنلاین تلفن همراه به همینجا ختم نمی شود و بازارهای جانبی دیگری را هم ایجاد می کند که کارشناس بازی های رایانه ای درباره اش توضیح می دهد: «ورود و پرداخت این موضوع نیازمند بیان چند محور دیگر است. مسلماً بازیکنان برای سرعت کافی و حضور در لیگ ها نیازمند سرورهای بسیار خوب هستند. عمده این سرورها در ژاپن، اروپا، خاورمیانه و امریکا قرار دارد که قوی ترین آن برای ژاپن، امریکا و اروپاست. بازیکنان بخشی از مبلغ قراردادشان را برای اجاره موقت فضای مناسب در سرورها پرداخت می کنند. ۱۰۰دلار تا چند ده هزار دلار برای خرید این فضا صرف می شود. البته بازیکنان مبالغی را در حسابهای بین المللی دارند و برای جابه جایی ها مبالغ پولشان را به ارز الکترونیکی تبدیل می کنند. سطح بازی بالاست و برای دریافت امکانات کافی بازیکنان و سرپرست تیم وارد معامله با شرکت های سازنده برای دریافت امکانات لازم می شوند. این حالت مقداری وضعیت سفارشی پیدا می کند و شرکتهای تولیدکننده بازی هزینه های مشخصی برای تغییر در بازی ها دریافت می کنند. البته بسیاری موضوعات و نکاتی که در اینگونه تجارت وجود دارد پنهان است و معمولاً قراردادها رسانه ای نمی شود.» هزینه های بازیکنان ایران برای بازی های آنلاین از مبالغ ۷۰تا ۲۵۰ هزار تومان شروع می شود و گاهی مواقع به مبالغ ۷۰ تا ۱۰۰میلیون تومان هم می رسد. با توجه به اینکه مبالغ تبدیل به ارز الکترونیکی می شود اطلاعات دقیقی از این نوع جابه جایی ها در دست نیست.

 اما دنیای بازی های مجازی به خصوص بازی های نصب شده برروی گوشی های تلفن همراه  تنها به این موضوعات ختم نمی شود .مثلا هنوز  اکانت فروشی بازی های  کلش آف کلن ، کلش آف رویال،  براول استارز، پابجی موبایل و... هم  در سایت های رسمی دارای نماد اعتماد الکترونیک  به فروش می رسد. به عنوان  مثال کلش تاون هال ۱۳ لول ۲۱۵ /فول مکس/دارای ۹ اسکین  به قیمت  بیش از ۳ میلیون تومان عرضه می شود و به نظر می رسد دنیای سرگرمی این روزها  خود به تنوع بخشی کسب و کارهای عجیب  بدل شده است. 

کد خبر: ۱۹٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha