۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
قد و وزن نان آب رفت| خمیرمایه هم نرخ آرد!
بازار گزارش می‌دهد؛

قد و وزن نان آب رفت| خمیرمایه هم نرخ آرد!

ساری- پنج هزار نانوایی مازندران سالانه نیازمند دو هزار و ۵۰۰ تن خمیرمایه هستند و گرانی و کمیابی سبب شده تا قد و وزن نان ها آب رود.

بازار؛ گروه استان ها: مازندران سالانه به دو هزار و ۵۰۰ تن خمیرمایه نیاز دارد و کمبود و گرانی آن سبب شده تا نانوایان از قد و وزن چانه بزنند،حدود دوماهی است کمبود و گرانی خمیرمایه نیز به انبوه مشکلات نانوایان افزوده و فعالان این حرفه را با چالش های زیادی روبرو کرده است. افزایش هزینه های کارگری، اجازه مغازه، بیمه، قیمت های انرژی و به تازگی نیز خمیرمایه سبب شده تا فعالیت برای نانوایان سخت شود.

گرانی خمیرمایه، اقبال نانوایان را به استفاده از جوش شیرین بیشتر کرده است و این مسئله سبب شده تا کیفیت و کمیت نان در مازندران در سایه گرانی و بی تدبیری ها هر روز آب رود.

خمیرمایه گران شد

یک نانوای مازندرانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به دو برابر شدن قیمت خمیرمایه اظهار داشت: افزایش هزینه ها، اقتصاد نانوایان را تحت تاثیر قرار داده و انگیزه برای فعالیت در این حرفه را کاهش داده است.

محمدی بابیان این که هزینه بالای اجاره مغازه از یک سو، کاهش سهمیه آرد و ساعت پخت و بالارفتن دستمزد کارگران سبب شده تا برخی از نانوایی ها تعطیل شوند، گفت:گرانی و کمیابی خمیرمایه سبب شده تا هزینه های سربار نانوایی ها بیشتر شود.

وی با اظهار این که به جز افزایش حدود ۳۰۰ تومانی کرایه حمل، در عمل قیمت نان افزایشی نداشته است، گفت: اگر فکری به حال نانوایان نشود، رغبت برای فعالیت در این حوزه کمتر می شود.

قد و وزن نان آب رفت| خمیرمایه هم نرخ آرد!

نانوای دیگری نیز با اظهار این که قیمت خمیرمایه مضاعف افزوده شده است، گفت: درآمد نانوایان پاسخگوی هزینه های نانوایی نیست چه رسد بتوان با تکیه به آن یک خانوار را اداره کرد.

احمد جعفری در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که قبلا در نانوایی سه شاگرد فعال بود و اکنون فقط من به عنوان شاگرد فعالیت می کنم، گفت: از سوی دیگر کاهش سهمیه آرد سبب شده تا برای کارفرما استفاده از چند کارگر صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی با اظهار این که واحدهای نانوایی با مشکلات زیادی دست و پنچه نرم می کننند، نقش خمیرمایه را در ارتقای کیفیت نان موثر دانست و گفت: گرانی سبب شده تا خرید آن با مشکل مواجه شود.

گرانی خمیرمایه و افزایش هزینه های نانوایی سبب شده تا برخی نانوایان برای تامین هزینه ها به صورت غیرقانونی اقدام به فروش نان کنجدی داشته باشند و این وضعیت گلایه شهروندان را درپی داشته است

گرانی خمیرمایه و افزایش هزینه های نانوایی سبب شده تا برخی نانوایان برای تامین هزینه ها به صورت غیرقانونی اقدام به فروش نان کنجدی داشته باشند و این وضعیت گلایه شهروندان را درپی داشته است.محمد حمیدی یک شهروند ساروی با اظهار این که تعداد نان های به اصطلاح کنجدی در تنور نانوایی ها بیش از نان های ساده و معمولی است، گفت: عملا نانوایان با این اقدام غیرقانونی افزایش نرخ را کلید زده اند و برای خرید چند قرص نان ساده باید چند سری پخت در صف نان باشیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار همچنین از پایین آمدن کیفیت و کمیت نان در منطقه گلایه کرد.

به اعتقاد صاحبنظران و کارشناسان، افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش تولید خمیرمایه و قیمت پایین نان سبب شده تا هزینه های واحدهای نانوایی روز به روز سنگین شود و برخی از نانوایان مدت فعالیت خود را نسبت به قبل به نصف کاهش داده اند.

قد و وزن نان آب رفت| خمیرمایه هم نرخ آرد!

اگرچه انتظار آن می رفت هوشمندسازی کارتخوان واحدهای نانوایی در کنترل خروج آرد تاثیر بسزایی داشته باشد اما برخی نانوایی ها برای فرار از مالیات نسبت به استفاده از آن مقاومت می کنند.

ماهانه ۱۹۵ تن خمیرمایه نیاز داریم

در برخی شهرهای مازندران قیمت خمیرمایه از کیسه ۵۰۰ هزار تومان به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان رسیده است و این مسئله نانوایان را نگران کرده است. سید مسیب موسوی معاون نظارت و بازرسی صمت مازندران با کاهش تولید خمیرمایه و گرانی آن را از جمله دغدغه فعالان نانوایی دانست و گفت: میزان تولید خمیرمایه ۴۰ هزار تن در ماه بوده و کاهش تولید آن سبب بروز مشکلاتی شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که کاهش تولید دو کارخانه به ظرفیت ۹ هزار تن سبب شده تا در تامین آن با مشکل مواجه شویم، گفت: در ماه ۱۹۵ تن خمیرمایه در استان نیاز است.

وی با اظهار این که به ازای هر کیسه نان ۲۵۰ گرم خمیرمایه نیاز است، گفت: ۳۰ هزار کیسه آرد مصرف داریم و ماهانه به ۱۹۵ تن خمیرمایه نیازمند هستیم.

بیش از پنج هزار واحد نانوایی در مازندران فعالیت می کند و اقتصاد حدود ۱۵ هزار خانوار در استان از این طریق می چرخد و هوشمندسازی و گرانی قیمت آرد در ماه های گذشته برخی از نانوایی ها از جمله آزادپزها را از گردونه رقابت و فعالیت خارج کرده است و کاهش سهمیه آرد نیز برخی از واحدها را در نوبت تعطیلی قبرار داده است.

کد خبر: ۱۹۸٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 13
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • قشم اذر IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      24 2
      نظر من این هست که نانوایان انگار در این مملکت زندگی نمی‌کنند تمام فشار رو برای نانوایان تحمیل میکنند
    • ابوالفضل IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      20 1
      اگه ار نانوایی حمایت نشه به زودی با بحران کمبود نان مواجه میشویم
    • کمال IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      20 3
      من خودم شاطر نانوایی هستم نانوایی هم مال خودم .دنبال یک شغل دیگه میگردم. توی نانوایی کاسه گدایی دستمون گرفتیم که چی
    • محمد رضا IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      19 0
      ای کاش،ای کاش ای کاش یه خبر نگار،یه برنامه تلوزیونی،...توی یه برنامه پربیننده تلوزیون یه کارگر نونوائی رو که کمی میتونست حرف بزنه رو دعوت میکرد تا یه کم حساب کتاب واقعی رو به مردم و مسئولین توضیح میداد که اونا واقعا از وضعیت نونوائی باخبر میشدن.چونکه خیلی از مسئولین و خیلی از مردم رو کاغذ دارن حساب کتاب نونوائی رو میکنن که اصلا و اصلا با واقعیت همخوانی نداره
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      10 0
      فقط دولت باید از این قشر حمایت کنه مردم خودشون به اندازه کافی گرفتار هستند
    • ناتوا IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      8 0
      خمیر مایع ۸۰۰تومان نیست بالای یه تومان رفته
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      6 0
      کم کم باید فاتحه صنعت نانوایی را خواند.....قیمت ثابت نان ولی چندبرابر شدن مواد اولیه....قیمت دستوری فایده نداری
    • صادق IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      8 0
      من نانوا 5کیسه سهمیه دارم که ماهیانه یک ملیون پول خمیر مایه میدم.....تورم از دوسال پیش ده برابر شده ولی نرخ نان هیچ تغییر نکرده یعنی نانوا با حقوق دوسال پیش داره امروز زندگی می‌کنه بقیه هزینه ها مثل اجاره مغازه اگه نان قیمت واقعی داشته باشه هیچ نانوای مجبور به کم فروشی یا موارد دیگه نمیشه
    • ابوالفضل IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      1 0
      دولت نرخ نمیده که نانوا یا درب مغازه ببنده یاهم کلا آزاد کنه
    • Aaa IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      2 0
      بخدا اون قیمت نون به زور فقط دستمزد کارگرو تامین میکنه فقط همین بقیه اصطحلاک وهزینه های مغازه از جیب صاحب مغازه میره
    • سهراب محمدی IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      1 0
      خمیرمایه فریمان درتهران ۱۲۰۰۰۰۰تومان خمیرمایه ناب ۹۵۰۰۰۰تومان امسال ۵ نوبت خمیرمایه گران شده آقای تعزیرات جوابگو باش
    • مجید IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      1 0
      به خدا به قرآن باید کسانی که نانوا رو متهم می‌کنند باید خجالت بکشند خجالت خجالت خجالت
    • شهریار سلمانی IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
      0 0
      من یه نانوام فقط کارو ازاد سازی ارد و یکسان بودن قیمت نان درست میکنه اون موقع اگه نانوا سهمیه نداشته باشه باید نون خوب به مشتری بده مشتری باز بیاد اون از کیفیت واسه قاچاقم اگه نانوا هر چقدر پخت داشته باشه ارد میخره نون خوب میده مشتری زیاد نانوای که با پخت نان از هر کیسه ۲۵۰در میاره با فروش ارد ۵۰۰هزار خود کارخانه میخره خوب ۵کیسه سهمیه داره خودتون حساب کنید ببینید چه خبره دیگه این همه دیگه کارشناسو مهندس نمیخواد که این کارتخوانا از روز اول اشتباه بود یارانه باید به خود مردم بدن نون تو کل کشور ازاد باید بدن مقصرم خود مسئولین هستن نه نانوا مردمو غول نزنید سود اون بالایا میخورن نه نانوا کل ۵کیسه سودم باشه چیزی نمیشه ۱۲۵۰