۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
ضرورت نظارت بیشتر بر تولید بتن استاندارد در خراسان جنوبی
بازار گزارش می دهد؛

ضرورت نظارت بیشتر بر تولید بتن استاندارد در خراسان جنوبی

بیرجند- بتن نقش بسیار زیادی در ساخت و سازهای استان دارد اما با این وجود از ۲۳ واحد تولید بتن فعال در خراسان جنوبی، تنها هشت واحد استاندارد دارد.

بازار، گروه استان ها: بتن یکی از مصالح ساختمانی است که در سازه های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و وجود آن برای ثبات در هر ساخت و سازه ضروری است.

ساخت آن بسیار متنوع است و از ترکیب عناصر مختلفی از قبیل سیمان، شن و ماسه، سنگریزه، ماسه سنگ، آب و غیره تشکیل شده است.

حدود ۲/۳ ساختمان ها و زیرساخت ها از بتن ساخته شده اند و جاده ها و ساختمان ها هم با استفاده از بتن ساخته می شوند.

مزایای استفاده از بتن

در بین تمام مصالح ساختمانی مورد استفاده در جهان، بتن به دلیل مزایای منحصر به فرد آن در مقایسه با سایر مصالح، بیشترین کاربرد را دارد و در مقایسه با مصالح سیمانی مهندسی مورد استفاده برای ساخت و ساز، هزینه تولید بتن بسیار کم است.

بتن می تواند درجه حرارت بالایی را بهتر از چوب و فولاد تحمل کند و در مدت زمان دو تا شش ساعت در برابر گرما مقاومت می کند و در صورت وقوع آتش، زمان کافی برای عملیات نجات را فراهم می آورد.

هزینه نگهداری بتن ناچیز است و در برابر باد و آب مقاوم است. متنوع، ماندگار و با دوام است و یک انتخاب مقرون به صرفه و مناسب برای ساختمان های مسکونی و تجاری است.

مقاومت بتن با گذشت زمان افزایش می یابد و در تمام مراحل عمر آن از تولید مواد اولیه تا تخریب، دوستدار محیط زیست است. همه این موارد نشانگر نقش و اهمیت بتن در ساخت و سازها است.

یکی از موارد مهمی که باید در تولید بتن بیش از هر چیز دیگری مورد توجه قرار گیرد، استاندارد بودن بتن است که اگر رعایت نشود، تاثیر زیادی در کیفیت ساخت و سازها و مقاومت آنها در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله دارد.

با توجه به اجرای طرح نهضت ملی مسکن، پروژه های عمرانی، طرح های هادی روستاها و...اهمیت استاندارد بودن بتن های مورد استفاده در همه این موارد به خوبی مشخص می شود.

صدور ۱۴ اخطار به واحدهای غیر استاندارد

سرپرست اداره کل استاندارد استان در گفت و گو با بازار بیان داشت: ۲۳ واحد تولید بتن در شهرستان های استان راه اندازی شده است که از این تعداد تنها هشت مورد آن استاندارد هستند.

به گفته مهدی دستورانی بعضی از این واحدها غیر استاندارد هستند که این واحدهای در شهرستان های خراسان جنوبی فعالیت می کنند و تاکنون ۱۴ اخطار به واحدهای غیر استاندارد تولید بتن داده شده است.

وی افزود: واحدهای تولید بتن موجود در شهر بیرجند همه استانداردهای لازم را برای فعالیت دارند اما تعدادی از واحدهای تولید بتن موجود در شهرستان های خراسان جنوبی غیراستاندارد هستند.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی تصریح کرد: امکان نظارت توسط استاندارد در سه زمان تولید، حمل و استفاده وجود دارد که در شرایط فعلی فقط امکان نظارت ما در زمان تولید بتن به دلیل محدودیت های اعتباری وجود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان هم گفت: بتن در مراکز مورد نظر در شهرستان های استان تولید می شود و کارشناسان فنی استاندارد در محل تولید کار نظارت را انجام می دهند.

وحید داعی افزود: براساس گزارش های که داریم بتن های خارج شده از مراکز تولید آن در دو بخش دولتی و خصوصی به کار گیری می شوند.

به گفته وی از آن جایی که شرایط خارج از مراکز تولید، بر بتن تولید شده تاثیرگذار است نظارت عالیه خود را بر بخش خصوصی در این زمینه افزایش داده ایم.

داعی تصریح کرد: دستگاه های اجرایی باید نظارت خود را افزایش دهند و ما هم از طریق نظام مهندسی نظارت خود را بر تولید بتن ادامه خواهیم داد.

کد خبر: ۱۹۸٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha