۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
استمرار افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار همدان| گرانی بر بازار مواد غذایی سایه انداخته است
بازار گزارش می‌دهد؛

استمرار افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار همدان| گرانی بر بازار مواد غذایی سایه انداخته است

همدان - افزایش قیمت نهاده‌های دامی، کسری نهاده و همچنین حذف ارز ترجیحی موجب افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار و نارضایتی همدانی‌ها شده تا آنجا که برخی حذف این ماده پروتئینی از سبدغذایی را ترجیح داده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: اردیبهشت‌ماه گذشته با اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت نهاده‌های دامی واقعی شد تا از رانت و فساد در واردات نهاده‌های دام و طیور جلوگیری و کمبود نهاده دولتی نیز رفع شود اما آنچه مشهود است اینکه حذف ارز ترجیحی باعث سرعت بیشتر درافزایش قیمت بسیاری از مایحتاج ضروری و حیاتی زندگی مردم شد.

شوک قیمتی در بازار عرضه اگرچه از جهاتی بر پیشرفت اقتصاد به سمت سالم‌سازی مایل بود و به‌نوعی پاک‌سازی اقتصاد از درون باید پیش‌تر از اینها انجام می‌شد ولی دولتمردان قبل در اماواگر اجرایی کردن این مهم تعلل داشتند اما این شوک اقتصادی گذشته از مزایایی که برای آن مطرح است اقتصاد دهک‌های پایین جامعه و تولیدکنندگان و دامداران و کشاورزان را شدیداً با مخاطراتی حل نشدنی مواجه ساخته است.

،حذف ارز ترجیحی بجای اینکه اثربخشی مطلوب و گستردگی نفوذ اقتصادی پویا را به دنبال داشته باشد به سمتی غیرباورانه پیش رفته و در این میان اقشار آسیب‌پذیر فقیرتر و به افزایش تعداد خانوارهای فقیر منجر شده است

علی‌القاعده به دلیل عدم مدیریت و همچنین به دلیل رویکرد و رابطه نامتوازن و عدم توافقی که بین اقتصاد دستوری و اقتصاد باز صورت گرفته، حذف ارز ترجیحی بجای اینکه اثربخشی مطلوب و گستردگی نفوذ اقتصادی پویا را به دنبال داشته باشد به سمتی غیرباورانه پیش رفته و در این میان اقشار آسیب‌پذیر فقیرتر و به افزایش تعداد خانوارهای فقیر منجر شده است.

کافی است پای درد و دل اقشار مختلف جامعه بنشینیم؛ با یک یا دو کلام که بر زبان جاری می‌کنند کاملاً متوجه عمق مسئله گرانی و تورم می‌شویم و کاملاً قابل‌درک است که اکثر اقشار مختلف جامعه چگونه در برآوردن صفرتا ۱۰۰ مایحتاج و ضروریات زندگی در فقر و سختی بسر می‌برند.

در این میان نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه آبان از کاهش سه‌درصدی عرضه گوشت قرمز نسبت به آبان سال گذشته و کاهش دودرصدی نسبت به مهر امسال حکایت دارد.

استمرار افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار همدان| گرانی بر بازار مواد غذایی سایه انداخته است

همچنین بر اساس این گزارش مقدار تولید گوشت در آبان ۱۴۰۱ نسبت به آبان سال قبل، برای گوسفند و بره هفت درصد و برای بز و بزغاله سه درصد افزایش داشته اما بر اساس داده‌ها تولید گاو و گوساله در این بازه زمانی کاهش ۱۱ درصدی و شتر و بچه شتر هم ۶ درصد کاهش داشته است.

همچنین بر اساس ارزیابی‌های مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹ روند عرضه گوشت قرمز شیب صعودی داشته و این روند تا سال ۱۴۰۰ ادامه‌دار بوده است ضمن اینکه بر اساس داده‌های اعلام‌شده در سال ۱۳۹۹ عرضه گوشت به ۳۶ هزار و ۶۰۰ تن رسیده که این میزان در سال ۱۴۰۰ با رکورد ۵۵ هزار و ۱۰۰ تن روبرو شده است؛ روندی که در سال ۱۴۰۱ شکل کاهشی به خود دیده و دراین‌بین از کاهش عرضه به‌عنوان متهم اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز یاد می‌شود.

گرانی بازار گوشت همدان و نبود نظارت و مدیریت صحیح در این بخش خبرنگار بازار را بر آن داشت تا در یک گزارش میدانی، وضعیت عرضه و قیمت گوشت را از زبان شهروندآن‌همدانی بررسی کند.

تشدید قیمت گوشت قرمز برخی سودجویان و منفعت‌طلبان را به عرضه گوشت ارزان‌قیمت ولی غیربهداشتی ترغیب می‌کند

یکی از شهروندان که خود را از کادر درمانی معرفی کرد در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه تشدید قیمت گوشت قرمز برخی سودجویان و منفعت‌طلبان را به عرضه گوشت ارزان‌قیمت ولی غیربهداشتی ترغیب می‌کند، گفت: چند روز پیش برای تهیه گوشت به بازار مراجعه کردم و در مغازه برچسب قیمت روی گوشت‌های چرخ شده که رقم ۱۲٠ هزار تومان درج‌شده بود توجه ام را جلب کرد و وقتی از صاحب مغازه سوال کردم که جریان گوشت چرخ شده چیست؟ گفت: ضایعات گوشت به‌صورت چرخ شده است که اکثر مشتریانی که قدرت خرید گوشت ندارند از این گوشت برای مصرف خریداری می‌کنند.

این خانم تکنیسین علوم آزمایشگاهی با ابراز تأسف از اینکه شاید مردم توجه نکنند که این گوشت با چه ترفندی تهیه‌شده و آیا مصرف آن بهداشتی است یا خیر؟! اما مبادرت به خرید می‌کنند، افزود: واقعاً چرا مسئولین لااقل نظارتی بر فروش این نوع از گوشت‌ها ندارند.

استمرار افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار همدان| گرانی بر بازار مواد غذایی سایه انداخته است

وی بابیان اینکه دلم به حال مردمی که قدرت خرید گوشت را ندارند می‌سوزد و از اینکه خانواده‌ای از ضایعات گوشت چرخ شده که نظارتی هم بر عرضه آن نیست استفاده کند متأسفم، گفت: ممکن است با مصرف این نوع گوشت سلامتی خانواده و به‌خصوص فرزندان با خطر جدی مواجه شود.

شهروند دیگری در گفتگو با خبرنگار بازار با خنده تلخی ابراز داشت: اصلاً گوشت قرمز مصرف نمی‌کنم و به‌جای آن از گوشت مرغ در برنامه و سبد غذایی خود استفاده می‌کنم که آن‌هم اگر زیاد گران باشد برایمان صرف ندارد.

گرانی بیداد می‌کند و چون درامد چندانی نداریم، مجبوریم با این قیمت‌های سرسام‌آور برخی ضروریات زندگی را از سبد خانوار حذف کنیم

وی بابیان اینکه گوشت قرمز از بس گران شده ما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم، عنوان کرد: واقعاً گرانی بیداد می‌کند و چون درامد چندانی نداریم، مجبوریم با این قیمت‌های سرسام‌آور برخی ضروریات زندگی را از سبد خانوار حذف کنیم.

یک شهروند دیگر نیز بابیان اینکه شغلم بساط فروشی کنار خیابان است، اضافه کرد: با درامد روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به‌غیراز خرید خوراکی‌ها، هزینه‌های متفرقه دیگری هم داریم.

این بساطی فروش ادامه داد: دروغ نگفته باشم کم‌وبیش شاید می‌توانستیم ماهانه مقداری گوشت تهیه کنیم ولی با این قیمت گوشت کیلویی ۲۵٠ تا ۳٠٠هزار تومان فکر نکنم دیگر گوشت را در سبد غذایی خود قرار دهیم.

شهروند خانم دیگری در خصوص خریداری گوشت قرمز گفت: زیاد در جریان قیمت‌ها نیستم چون همسرم خرید منزل را عهده‌دار است اما به‌خوبی درک می‌کنم که قیمت اجناس در بازار به‌خصوص بازار خوراکی‌ها بشدت بالا است.

گرانی در بیشتر اقلام وجود دارد و فقط گرانی مختص گوشت نیست

وی با ابراز اینکه چیزی که شاهد هستیم این‌که گرانی در بیشتر اقلام وجود دارد و فقط گرانی مختص گوشت نیست، اضافه کرد: گرانی‌ها به حدی است که حقوق یک ماه یک کارگر برابر خرید یک گوسفند است و همین یک جمله کافی است تا بدانیم اوضاع و شرایط زندگی چقدر سخت و طاقت‌فرسا شده است.

استمرار افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار همدان| گرانی بر بازار مواد غذایی سایه انداخته است

شهروند دیگری با ابراز اینکه گرانی در همه اجناس و کالاهای بازار مطرح است، گفت: متأسفانه امروز اگر از گرانی‌ها گلایه داشته باشیم هم ترتیب اثری داده نمی‌شود و حتی فردا قیمت‌ها بازهم گران‌تر می‌شود.

یکی از شهروندان که خود را از جامعه عشایری معرفی کرد، در رابطه با گرانی گوشت قرمز به خبرنگار بازار گفت: بنده خودم یک دامدار هستم.

به دلیل گرانی علوفه دامی سال گذشته بیشتر گوسفندانم را فروختم و هزینه فروش گوسفندها صرف خرید علوفه برای حداقل چندراس گوسفندی که دارم شده است

وی در ادامه با عنوان اینکه به دلیل گرانی علوفه دامی سال گذشته بیشتر گوسفندانم را فروختم و هزینه فروش گوسفندها صرف خرید علوفه برای حداقل چندراس گوسفندی که دارم شده است، اضافه کرد: زمانی که گوشت تا این اندازه گران نشده بود چرا کسی از ما سوال نمی‌کرد که چرا گوسفند خود را به قیمت یک‌میلیون تومان بفروش می‌رسانیم؟!

وی در ادامه بابیان اینکه با این شرایط که نهاده‌های دامی گران است ادامه زندگی بشدت سخت شده است، اضافه کرد: درزمان ارزانی پنج رأس گوسفند را می‌فروختیم که پنج رأس دیگر زنده بماند و کسی از مسئولین از ما سوال نکرد که چرا چوب حراج به گوسفندان زده‌اید؟!

وی بابیان اینکه عشایر در وضعیت بدی قرار دارند و جا و مکان مشخصی ندارند ضمن اینکه گرانی نهاده‌های دامی باعث شده تأمین آن برای یک دامدار عشایر که فقط به شغل دامداری مشغول است سخت باشد، اضافه کرد: شرایط گرانی نهاده‌ها طوری ست که واقعاً نمی‌دانیم ۲۰۰ رأس گوسفند را به بهار می رسانیم یا خیر؟

طبق بررسی ها با افزایش قیمت نهاده‌های دامی، کسری نهاده و همچنین حذف ارز ترجیحی، افزایش قیمت گوشت در بازار رقم خورده شده و این در حالی است که قیمت‌های سرسام‌آور گوشت در بازار واقعی و منطقی نیست.

کد خبر: ۱۹۸٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha