۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱
دو سناریو احتمالی برای شاخص بورس| سیاست های انقباضی دولت اثر گذار بر بازار سهام
بازار گزارش می دهد؛

دو سناریو احتمالی برای شاخص بورس| سیاست های انقباضی دولت اثر گذار بر بازار سهام

بورس بعد از رشد حدود ۲۵ درصدی در حال کف سازی است و در یک سناریو احتمالا تا قله دو میلیون واحد رشد خواهد کرد یا سناریو دوم را اجرا می کند و بعد از اصلاح صد هزار واحدی دوباره به سمت قله حمله می کند.

بازار؛ گروه بورس: شاخص در یک ماه و نیم اخیر حدود ۲۵ درصد رشد داشته و با توجه به اینکه دولت سیاست های در راستای افزایش نرخ سود اوراق گواهی و ... را اجرا کرده برخی احتمال می دهند که شاخص در همین محدوده کف سازی می کند، اما برخی دیگر معتقدند که حرکت صعودی شاخص به نسبت تورم ادامه خواهد داشت.

یک کارشناس بورس در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه تورم در کشورم ناپایدار به همین دلیل رشد نرخ بهره هم تاثیر کمی در کنترل تورم دارد، گفت: در شرایط کنونی بورس از یک محدوده رشد داشته و در مقطع کنونی خرید برخی سهام ریسک دارد اما این ریسک خیلی بالا نیست زیرا به نظر می رسد کف حمایتی قوی شاخص روی در یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد باشد.

نرخ دلار نیمایی هنوز فاصله زیادی با نرخ دلار آزاد دارد با این حال، با در نظر گرفتن نرخ دلار نیمایی ۲۸۵۰۰ تومان می توان گفت شاخص کل می تواند تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد هم رشد کند و ادامه آن به سایر فاکتورهای اقتصادی بستگی دارد و اینکه چقدر نقدینگی از بازارهای دیگر وارد بوس شوند

مهدی سوری با بیان اینکه نرخ دلار نیمایی هنوز فاصله زیادی با نرخ دلار آزاد دارد، افزود: با در نظر گرفتن نرخ دلار نیمایی ۲۸۵۰۰ تومان می توان گفت شاخص کل می تواند تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد هم رشد کند و ادامه آن به سایر فاکتورهای اقتصادی بستگی دارد و اینکه چقدر نقدینگی از بازارهای دیگر وارد بورس شوند.

او با تاکید بر اینکه نسبت شاخص کل بورس و دلار ۱.۵ است تصریح کرد: از این رو با توجه به اینکه نرخ ارز در نیما نسبت به سال گذشته رشد داشته به همان نسبت ۱.۵ شاخص بورس رشد واقعی خواهد داشت به همین دلیل شاخص زیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در مقیطع کنونی یک محدوده حمایتی است و تا زمانی که شاخص به سقف رشد خود نرسد در این محدوده ارزنده است.

سوری با اشاره به اینکه چند وقت اخیر مردم به سمت بازارهایی همچون طلا رفته اند به همین دلیل حباب بالایی پیدا کرده، است، اظهار کرد: به همین دلیل پیش بینی می شود ورود نقدینگی به بازار طلا کاهش یابد و با توجه به انتظارات تورمی بالا احتمالا روی بازار سهام هم تاثیر می گذارد و از آنجایی که روند صعودی بورس در سال های اخیر از جریان نقدینگی نشات گرفته به همین دلیل موضوع ارزندگی در وضعیت شاخص چندان مطرح نیست.

او با تاکید بر اینکه سیاست دولت تثبیت نرخ نیمایی برای حفظ قیمت کالاهای اساسی است، اظهار کرد: اما از آنجایی که صنایع با نرخ آزاد مواد اولیه خود را تامین می کنند به همین دلیل کاهش حاشیه سود شرکت ها می تواند یک سیگنال منفی برای بازار سرمایه باشد.

احتمال قوی ادامه روند صعودی بورس

همچنین یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در ۹ ماهه گذشته بازدهی بورس حدود ۲۵ درصد بوده است، گفت: این میزان رشد نسبت به سایر بازارها بالا نبود به همین دلیل پیش بینی می شود شاخص بعد از استراحت در این محدوده دوباره روند صعودی خود را آغاز کند تا عقب ماندگی تورم قبلی جبران شود.

پیرو رشد هزینه های مالی و هزینه واردات مواد اولیه است در نتیجه رشد دلار اتفاق افتاده به همین دلیل حداقل شاخص می تواند تا پایان سال ۱۵ درصد دیگر بازدهی داشته باشد که می تواند کمک کند که قله قبلی شاخص بورس فتح شود و مهمترین فاکتری که می تواند به این مساله جامه عمل بپوشاند تورم است

فردین آقابزرگی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا پایان سال بازدهی بورس به ۴۰ درصد برسد، افزود: حداقل شاخص می تواند تا پایان سال ۱۵ درصد دیگر بازدهی داشته باشد که می تواند کمک کند که قله قبلی شاخص بورس فتح شود و مهمترین فاکتری که می تواند به این مساله جامه عمل بپوشاند تورم است که روی پیش بینی های اقتصاد در سرمایه گذاری ها اثر می گذارد، هرچند نرخ تثبیت بازدهی بدون ریسک گواهی سپرده بیش از گذشته تعیین شده است.

او با تاکید بر اینکه پیرو رشد هزینه های مالی و هزینه واردات مواد اولیه است در نتیجه رشد دلار اتفاق افتاده است روی قیمت تمام شده تاثیرگذاشته است، اظهار کرد: کاهش ارزش پول ملی و سیاست های دولت برای کاهش تبعات آن عملا باعث شده فشار روی صنایع افزایش یابد به همین دلیل آینده بازار سرمایه به موضع گیری های اقتصادی دولت هم بستگی دارد.

اثر تورم بر رشد شاخص بورس تنها برای ایران نیست و کشورهایی که چند وقت اخیر تورم داشته اند بورس آنها رشد داشته است، بنابراین عدم هماهنگی بازدهی بورس با سایر بازارها جبران خواهد شد، چراکه دولت تاکنون برای مهار تورم عمومی رشد شاخص بورس را سرکوب کرده بود و حالا یک جهش شاخص پیش روست

آقابزرگی با تاکید بر اینکه هم اکنون برخی صنایع دیگر برای تامین سرمایه در گردش بامشکل مواجه هستند که بتوانند هزینه های روزانه خود را پرداخت کنند، تصریح کرد: همین مساله می تواند منجر به کاهش عرضه کالا به نسبت تقاضا شود و این یعنی تورم قیمت کالاها ممکن است اتفاق بیفتد و سیگنال آن برای بازار سرمایه چیزی جز انتظارات تورمی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه همیشه اثر تورم بر شاخص بورس با تاخیر نمایان می شود، اظهار کرد: اثر تورم بر رشد شاخص بورس تنها برای ایران نیست و کشورهایی که چند وقت اخیر تورم داشته اند بورس آنها رشد داشته است، بنابراین عدم هماهنگی بازدهی بورس با سایر بازارها جبران خواهد شد به همین دلیل پیش بینی می شود جذب نقدینگی در بورس بیشتر شود.

براساس این گزارش بازار سرمایه می تواند به روند صعودی خود ادامه دهد، زیرا امسال شرکت ها نسبت به سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سود بیشتری کسب کرده اند اما بازدهی سهام متناسب با آن اتفاق نیفتاده است، زیرا دولت برای مهار تورم عمومی رشد شاخص بورس را سرکوب کرده بود و در چند وقت اخیر به دلیل رشد شدید سایر بازارها عملا بورس توانست روند طبیعی خود را طی می کند.

کد خبر: ۱۹۸٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha