۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
بکارگیری فناوری رباتیک تحویل دارو در داروخانه‌ ۱۳ آبان

بکارگیری فناوری رباتیک تحویل دارو در داروخانه‌ ۱۳ آبان

معاون غذا و دارو و رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران از بکارگیری فناوری رباتیک تحویل دارو در بخش سرپایی مجموعه داروخانه‌های ۱۳ آبان تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش بازار، محمود بیگلر، بکارگیری تحقیقات و فناوری دارویی را در مصرف منطقی دارو، حفظ ایمنی بیمار و اثربخشی درمان بسیار مؤثر دانست و از بکارگیری فناوری رباتیک تحویل دارو در بخش سرپایی مجموعه داروخانه‌های ۱۳ آبان تا پایان امسال خبر داد.

معاون غذا و دارو و رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به نقش تحقیقات و فناوری‌های نوین در مصرف منطقی دارو گفت: تحقیق و فناوری‌ها از جنبه‌های مختلف می‌توانند در مصرف منطقی دارو اثرگذار باشد.

بیگلر با اشاره به ورود دانشگاه علوم پزشکی تهران به عرصه ژن درمانی بیماری‌های مختلف سرطان ها، تالاسمی، هموفیلی، SMA و MS گفت: فارماکوژنتیک یا دارورسانی براساس ژن افراد، می‌تواند به تجویز و مصرف منطقی دارو کمک کند. با این فناوری تجویز دارو براساس ژنتیک هر فرد صورت می‌گیرد و میزان مصرف و عارضه داروها کاهش و اثربخشی درمان افزایش می‌یابد.

معاون غذا و دارو و رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، بکارگیری تحقیقات و فناوری را در ایجاد ترکیبات دارویی جدید، مصرف منطقی دارو و در نهایت تضمین سلامت بیمار موثر دانست و گفت: تکنولوژی‌های جدید، بسیاری از درمانی‌های پیچیده را آسان و کم عارضه کرده اند. باتوجه به ظهور بیماری‌ها نوپدید و روش‌های درمانی جدید این عرصه همواره درحال توسعه است و ما شاهد دستاوردها و تحولات بسیاری هستیم.

بیگلر، بکارگیری فناوری رباتیک در تحویل دارو به بیمار را یکی از تحولات عرصه مصرف منطقی دارو دانست و گفت: زیرساخت بکارگیری ربات تحویل دارو به بیمار در مجموعه داروخانه‌های ۱۳ آبان ایجاد شده و امیدواریم تا پایان امسال این ربات در یکی از داروخانه‌های دانشگاه در کنار متخصصان و تکنسین‌های دارویی بکار گرفته شود. این ربات از طریق برنامه نرم افزاری قادر به نسخه خوانی، انتقال اطلاعات و تحویل دارو است. با این فناوری خطاهای پزشکی به حداقل رسیده و مصرف منطقی دارو میسر می‌شود.

معاون غذا و دارو و رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، دارورسانی سلولی و ایجاد تغییر در سطح سیتوپلاسم از طریق عامل ویروسی و باکتریایی را تحول دیگری در عرصه مصرف دارو برشمرد و گفت: مراکز تحقیقاتی دانشگاه در زمینه دارورسانی با کمک ویروس و باکتری‌های حامل دارو به داخل سیتوپلاسم و سلول فعالیت دارند با این روش داروها اثر فارماکولوژی بیشتری خواهند داشت. همچنین استفاده از نانومواد، در دارورسانی محیط‌های بازی و اسیدی و ایجاد اثربخشی و مصرف منطقی دارو بسیار موثر است.

بیگلر با اشاره به طراحی سامانه دسترسی به مشاوره‌های دارویی گفت: با کمک فناوری اطلاعات، مطالب مفید از منابع معتبر در اختیار مصرف کننده‌های فراورده‌های سلامت محور قرار می‌گیرد. دسترسی آسان به محتوای آموزشی تولید شده در مصرف منطقی دارو، کاهش عارضه‌ها و اثربخشی درمان بسیار مؤثر است.

رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشگاه استفاده از پرونده الکترونیک سلامت، نسخه الکترونیک، HIS بیمارستانی و سامانه ردیابی و شناسه گذاری داروی سازمان غذا و دارو را از فناوری‌های مؤثر در مصرف منطقی دارو برشمرد و گفت: این فناوری‌ها در کاهش مصرف داروهای همسان در بیماری‌های مختلف (پلی فارماسی) بسیار مؤثر است.

معاون غذا و دارو و رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: متخصصان مختلف با دسترسی به اطلاعات پرونده بیمار می‌توانند از درمان‌های هوشمندانه، با کمترین عارضه و حداقل مصرف دارو استفاده کنند. هم اکنون تجویز دارو در بیماری‌های خاص مانند MS و داروهای ضدسرطان قابل ردیابی است و این امر از مصارف بی رویه دارو و دیگر سوء استفاده‌های دارویی جلوگیری می‌کند.

بیگلر، عرصه تولید دارو با فناوری‌های پیشرفته و دارورسانی اثربخش به بیمار را دریای بی انتهای علم توصیف کرد و گفت: بکارگیری دارو با تکنولوژی‌های پیشرفته در مقایسه با درمان‌های فعلی، به نفع بیمار و نظام سلامت خواهد بود. با این فناوری‌ها ایمنی بیمار حفظ می‌شود و زمان مصرف دارو و هزینه‌های بیمار و نظام سلامت کاهش می‌یابد.

کد خبر: ۱۹۸٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha