۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
درسی که پکن از جنگ اوکراین گرفت؛ سلاح بیمه آمریکا علیه چین وارد فاز جدید می شود
بازار گزارش می‌دهد؛

درسی که پکن از جنگ اوکراین گرفت؛ سلاح بیمه آمریکا علیه چین وارد فاز جدید می شود

واکنش چین به سقف قیمتی گروه هفت که بر روسیه تحمیل شده است، پیش‌بینی تلاش‌های این کشور برای شکست دادن محدودیت‌های مشابه در پکن است.

بازار؛ گروه بین الملل: نقطه اصلی سقف قیمت نفت روسیه توسط کشورهای گروه هفت که در اوایل دسامبر رونمایی شد، ممنوعیت مشروط آن برای دسترسی به شرکت‌های بیمه و بیمه اتکایی غربی در کلاس جهانی است.

سقف قیمت، خرید یا فروش نفت خام روسیه از طریق دریا را بالاتر از قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه محدود می کند. ممنوعیت بیمه ای که شرکت های اتحادیه اروپا و گروه هفت را از ارائه بیمه و بیمه اتکایی به خریداران نفت خام روسیه که نفت را بالاتر از سقف قیمت می خرند منع می کند، مکانیزمی است که آستانه ۶۰ دلار را اعمال می کند. اثبات دوام ممنوعیت بیمه به عنوان یک ابزار تحریمی برای آینده دولت‌های ژئواکونومیک اهمیت بیشتری دارد تا سقف قیمتی که برای اعمال آن استفاده می‌شود.

در حالی که سقف قیمت به چین کمک می‌کند تا خرید نفت روسیه را در کوتاه‌مدت تضمین کند، چشم‌انداز ممنوعیت بیمه غرب، به‌جای روسیه در رویارویی آینده بر سر تایوان، متوجه چین خواهد شد و احتمالا پکن را با مشکل مواجه خواهد کرد

تاکنون ممنوعیت بیمه ابزار موثری برای اعمال محدودیت‌ها و ایجاد اختلاف قیمت بین نفت خام اورال سیبری روسیه و نفت خام برنت دریای شمال است. شرکت های کشورهای گروه هفت ۹۰ درصد از بیمه های دریایی و بیمه های اتکایی را در اختیار دارند. مالکان کشتی چینی که از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین سهم بالایی از نفت خام روسیه را وارد می‌کنند، هنوز برای محافظت از کشتی‌های خود به ارائه‌دهندگان بیمه غربی متکی هستند.

در حالی که سقف قیمت به چین کمک می‌کند تا خرید نفت روسیه را در کوتاه‌مدت تضمین کند، چشم‌انداز ممنوعیت بیمه غرب، به‌جای روسیه در رویارویی آینده بر سر تایوان، متوجه چین خواهد شد و احتمالا پکن را با مشکل مواجه خواهد کرد.

برخی از حرکاتی که پکن در سال جاری انجام داده است – که اسماً در پاسخ به آشفتگی های پیرامون جنگ در اوکراین بوده است، اما به طور مؤثری با هدف کاهش مواجهه پکن با شرکت های بیمه غربی صورت گرفته است – به نظر می رسد که منعکس کننده چنین نگرانی است.

ممنوعیت ارائه بیمه سابقه طولانی دارد. در طول جنگ جانشینی اسپانیا در قرن هجدهم، بریتانیا یک قدرت دریایی مسلط و دارای مهم‌ترین شرکت بیمه دریایی در جهان بود. اما موقعیت بریتانیا هم به عنوان یکی از طرفهای جنگی و هم به عنوان بیمه گر منجر به نتایج انحرافی می‌شد.

پس از جنگ، سیاستگذاران بریتانیایی به این مهم فکر کردند که آیا می‌توانند شرکت‌های لندن را از بیمه محموله‌های تجاری دشمن منع کنند و در نتیجه قدرت دریایی و صنعت بیمه قدرتمند خود را ترکیب کنند. در حالی که مخالفان هشدار می‌دادند که چنین اقدامی موقعیت لندن را به عنوان بیمه‌گر برتر جهان به خطر می‌اندازد، به زودی مشخص شد که هیچ ارائه‌دهنده خارجی نمی‌تواند با قابلیت اطمینان، شهرت صادقانه و نرخ پایین شرکت‌های بریتانیایی برابری کند.

سیاست گذاران بریتانیایی با اطمینان، محدودیت های بیمه ای را طراحی کردند که تجارت فرانسه و آمریکا را در جنگ های آینده هدف قرار می داد. به عنوان مثال در جنگ ۱۸۱۲، ممنوعیت ها آنقدر مؤثر بود که هزینه های بیمه از ۸۰ درصد ارزش خود محموله فراتر رفت.

مقامات آمریکایی امروز نیز بر روی منطق مشابهی قرار گرفته اند: تسلیحاتی کردن موقعیت مسلط غرب در صنعت بیمه جهانی برای محدود کردن خطوط عرضه دشمن. این مقامات ممکن است به زودی کاربردهای متعددی را برای ممنوعیت بیمه کشف کنند که مفیدتر از اجرای سقف قیمت است. در عوض، ممنوعیت بیمه می تواند به محاصره کامل کالاهای استراتژیک در مواقع بحران کمک کند.

سلاح بیمه به مجموعه ای از تحریم های اقتصادی آمریکا می پیوندد که پکن باید آماده مقابله با آنها در رویارویی بر سر تایوان باشد. پکن مدت‌هاست که از توانایی نیروی دریایی ایالات متحده برای محاصره واردات از طریق دریا در تنگه مالاکا (شامل ۸۰ درصد نفت وارداتی چین) نگران است

سلاح بیمه به مجموعه ای از تحریم های اقتصادی آمریکا می پیوندد که پکن باید آماده مقابله با آنها در رویارویی بر سر تایوان باشد. پکن مدت‌هاست که از توانایی نیروی دریایی ایالات متحده برای محاصره واردات از طریق دریا در تنگه مالاکا (شامل ۸۰ درصد نفت وارداتی چین) نگران است. پکن اکنون باید تمایل گروه هفت برای افزایش محاصره آینده با محدودیت های مالی مانند ممنوعیت بیمه را بپذیرد.

با این حال، مانند بسیاری از تحریم‌های آمریکا، اقدامات متقابل چین شروع به کاهش قدرت یک سلاح بیمه آینده کرده است. پکن در سال جاری دو گام برای تامین امنیت محموله های دریایی گندم و انرژی روسیه برداشته است: جستجوی بیمه جایگزین و دستیابی به ناوگان نفتکش بزرگتر. در حالی که این دو اقدام برای اجتناب از الزامات گزارش‌دهی مرتبط با تحریم‌های تحت رهبری ایالات متحده علیه روسیه مفید است، هر دوی این مانورها همچنین برای تقویت فعالانه دفاع پکن در برابر سلاح بیمه عمل می‌کنند.

در سال ۲۰۲۲، پکن قرار گرفتن در معرض بیمه غیرغربی خود را افزایش داد تا محموله های نفت روسیه را با ریسک کمتر پوشش دهد. واردکنندگان چینی نفت روسیه، از جمله COSCO، بزرگترین شرکت کشتیرانی چین، به دنبال بیمه اتکایی فراتر از اروپا و آمریکا هستند

در سال ۲۰۲۲، پکن قرار گرفتن در معرض بیمه غیرغربی خود را افزایش داد تا محموله های نفت روسیه را با ریسک کمتر پوشش دهد. واردکنندگان چینی نفت روسیه، از جمله COSCO، بزرگترین شرکت کشتیرانی چین، به دنبال بیمه اتکایی فراتر از اروپا و آمریکا هستند.

پکن همچنین به روند دسترسی به یک ناوگان نفتکش داخلی که حرکت و محموله آن توسط برنامه ریزان چینی قابل کنترل است، سرعت بخشیده است. اخیراً شرکت های چینی تاکتیک های مبهمی را برای افزایش اندازه این ناوگان به کار گرفته اند. در ماه اوت ۲۰۲۲ یک نشریه صنعتی، گزارش داد که یک کشتی‌ چینی ناشناس ۳۷۶ میلیون دلار برای خرید نفت‌کش‌های بدون نشان هزینه کرد که از آن زمان برای پنهان کردن منشأ واقعی محموله‌های تحریم شده از طریق انتقال کشتی به کشتی در اواسط سال گذشته استفاده شده است. کشتی‌های چینی با تجمیع محموله‌های روسی از این طریق توانسته‌اند بیمه و سایر خدمات دریایی را بدون قرار گرفتن در معرض تحریم تضمین کنند.

در یک بحران، پکن احتمالا انتظار دارد واشنگتن از سلاح بیمه استفاده کند. به نوبه خود، استراتژیست های ژئواکونومیک آمریکایی باید از پکن انتظار داشته باشند که ناوگان نفتکش داخلی قابل توجه خود را جمع آوری کند و تقریباً به طور کامل به بیمه های غیر گروه هفت متکی باشد. پکن با برداشتن این گام‌ها پیش از بحران احتمالی تایوان، تأثیرات آتی سلاح بیمه را کمرنگ می‌کند.

کد خبر: ۱۹۸٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha