۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
ورود ۷ هزار ناوگان جدید به چرخه حمل‌ونقل جاده‌ای

ورود ۷ هزار ناوگان جدید به چرخه حمل‌ونقل جاده‌ای

سرپرست مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور گفت: تا امروز حدود ۷ هزار ناوگان جدید وارد چرخه حمل‌ونقل جاده‌ای شده است.

به گزارش بازار، علیرضا احمدی سرپرست مدیریت حمل ونقل سوخت کشور در گفتگو با رادیو ایران در خصوص سوخت‌رسانی و آخرین وضعیت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای توضیحاتی ارائه کردند.

سرپرست مدیریت حمل ونقل سوخت کشور گفت: یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در حوزه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور، بند ۳۰ ماده ۳۰ قانون احکام دائمی کشور با استانداردهای اروپایی است که خوشبختانه این طرح از سال ۹۹ آغاز شده است.

وی افزود: با هماهنگی‌هایی که از طریق سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای انجام شد، حدود ۳۰ هزار ثبت سفارش صورت گرفته و تا امروز حدود ۷ هزار ناوگان جدید وارد چرخه حمل‌ونقل شده است و این ناوگان با استانداردهای روز می‌تواند در جابه‌جایی بارهایی که در کشور و حتی بین‌الملل وجود دارد، سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.

احمدی ادامه داد: براساس بند ۳۰ ماده ۳۰ مقرر شده بود که این کامیون‌ها علاوه بر اینکه استانداردها را رعایت می‌کنند، واردکنندگان باید به ازای واردات یک کامیون، یک کامیون فرسوده نیز از رده خارج کنند تا از تخفیفات گمرکی بهره‌مند شوند، دیوان عدالت اداری در تاریخ ۹/۲۲ رأیی را صادر کردند مبنی بر اینکه الزامی برای اسقاط وجود نداشته باشد. خوشبختانه با این مصوبه الزام اسقاط برداشته شد و هر کسی که تمایل داشته باشد و بخواهد از تخفیفات گمرکی استفاده کند به تبع باید یک کامیون از رده خارج کند و هر کسی هم که تمایل به اسقاط نداشت در پروژه توسعه ناوگان سهیم است و دیگر نیازی به اسقاط خودرو ندارد.

سرپرست مدیریت حمل ونقل سوخت کشور گفت: شرکت‌های واردکننده و شرکت‌هایی که دارای کارت بازرگانی بودند مشارکت خیلی خوب و قابل توجهی در این زمینه داشتند. در این حوزه بیش از ۳۰ هزار ثبت سفارش انجام و حدود ۲۰ هزار ثبت سفارش تأیید شده است. حدود ۷ هزار ۷ هزار برای شماره‌گذاری ارسال شده است. با توجه به تسهیلات و تخفیقاتی که برای واردات کامیون در نظر گرفته شده بود، مشارکت خیلی خوب بود. پیش‌بینی می‌شود، از طریق این مسیری که مهیا شده حدود ۵۰ درصد ناوگان فرسوده، نوسازی شود.

سرپرست مدیریت حمل ونقل سوخت کشور تاکید کرد: ناوگانی که اکنون وارد کشور می‌شود بعد از طی مسیر گمرکی، شماره‌گذاری شده و سپس کارت هوشمند ناوگان از طریق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد، در واقع مجوز ورود به چرخه حمل‌ونقل برون شهری از طریق دریچه کارت هوشمند ناوگان صورت می‌گیرد، همچنین از این طریق ناوگان فرسوده را ساماندهی می‌کنیم، یعنی از طریق کارت هوشمند ناوگان را رصد می‌کنیم که چه جابه‌جایی انجام می‌دهند، میزان سهم شرکت یا ناوگان در جابه‌جایی بار به چه صورت است و تسهیلاتی هم که در اختیار رانندگان ناوگان حمل‌ونقل برون شهری قرار می‌گیرد از این طریق انجام می‌شود.

سهمیه ناوگان برون شهری براساس پیمایشی که انجام می‌دهد درنظر گرفته شده است. مقرر شده میزان تخفیفی که برای پیمایش می‌دهند در شرکت نفت مورد بازنگری قرار گیرد و پیش‌بینی می‌شود، تا پایان امسال تطبیق صورت گیرد و آن افزایشی که مد نظر بوده اتفاق بیفتد.

سرپرست مدیریت حمل ونقل سوخت کشور افزود: این موضوع دو بخش دارد؛ براساس سهمیه‌ای که به کارت سوخت رانندگان واریز می‌شود این مقدار سهمیه معمولا در جایگاه‌ها وجود دارد و مشکلی نیست. دوست عزیزی که پیامک ارسال کردند احتمالا می‌خواهند از سهمیه آزاد استفاده کنند. به دلیل کاهش تعداد نفتکش‌های شرکت نفت در برخی از جایگاه‌ها زدن سهمیه آزاد دچار اختلال شده بود که با توجه به مصوبات اخیر این مشکل هم در حال مرتفع شدن است و وزارت نفت در کارگروه اعلام کرد که تا اواخر دی ماه این مشکل مرتفع می‌شود.

کد خبر: ۱۹۸٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha