۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
کریدور ترانزیتی شمال‌غرب کشور همچنان در پیچ وعده‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

کریدور ترانزیتی شمال‌غرب کشور همچنان در پیچ وعده‌ها

تبریز- آزادراه «مراغه – هشترود» به عنوان کریدور ارتباطی و ترانزیتی شمال‌غرب کشور یکی از پروژه‌های مهم راهسازی آذربایجان شرقی است که در این ماه‌های اخیر در پیچ وعده‌ها گیر کرده و پروژه نیمه تمام است.

بازار؛ گروه استان‌ها- آذربایجان شرقی دارای ۱۴ هزار کیلومتر شبکه راهی بوده که از این میزان ۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی و حدود چهار هزار کیلومتر راه‌های اصلی، شریانی و بزرگراهی است.

با اینکه آذربایجان شرقی استان مهم صنعتی و اقتصادی کشور بوده و کریدور ارتباطی بین استان‌های شمال غربی کشور و دیگر کشورهای همسایه شمالی است و روزانه صدها کامیون و تریلی ترانزیتی در راه‌های این استان تردد می‌کنند ولی وضعیت جاده‌های آن به هیچ وجه قابل قبول نبوده و استاندارد نیست.

یکی از جاده‌های خطرناک و کم عرض این استان محور مراغه- هشترود است که در دومین سال فعالیت دولت دهم توسط وزیر راه و شهرسازی وقت عملیات اجرایی پروژه احداث آزادراه این مسیر آغاز شد ولی الان بعداز گذشت بیش از پنج سال هنوز به اتمام نرسیده است.

تأمین امنیت و جان مردم در کنار جلوگیری از هدر رفت سالانه میلیون‌ها لیتر بنزین و گازوئیل و نیز وقت مردم از مهمترین اهداف اجرای این پروژه مهم راهسازی است که می‌تواند استان‌های شمال غرب را به همدیگر نزدیک تر سازد.

پروژه‌ای که قرار بود در سه سال افتتاح شود

آزادراه مراغه - هشترود به عنوان کریدور و شاهراه ارتباطی شمال‌غرب کشور با وجود وعده‌های بسیار از اتمام عملیات اجرایی آن، هم اکنون کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این در حالی است که طبق گفته مسئولان این پروژه باید در سه سال به بهره برداری می‌رسید ولی اکنون بعداز پنج سال هنوز به نیمه مسیر نرسیده است.

آزاد راه مراغه - هشترود، ۳۲ دهنه پل بزرگ‌تر از هشت متر و ۱۰۴ دهنه پل کوچک‌تر از هشت متر با چهار خط عبوری به عرض ۲۸.۶ متر، سرعت رفت و آمد متوسط ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در دست ساخت است.

عملیات این طرح شامل ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیون متر مکعب خاکبرداری، شش میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکریزی، ۷۵۰ متر مکعب زیرساخت و ۷۵۰ هزار تن آسفالت ریزی است.

آزادراه «مراغه - هشترود» آذربایجان غربی را به آزادراه «تهران - تبریز» متصل می‌کند

به گفته وزیر راه و شهرسازی آزادراه مراغه - هشترود پروژه ترانزیتی به شمار می‌رود که آذربایجان غربی را به آزادراه تهران - تبریز متصل می‌کند.

این آزادراه در قالب پنج قطعه به طول ۱۱۰ کیلومتر و یک هزار میلیارد تومان اعتبار از شهرهای ملکان، مراغه و هشترود گذر کرده و با اتصال به آزادراه تبریز - زنجان، کریدور ترانزیتی از غرب و استان‌های غربی کشور به سوی مرکز کشور ایجاد می‌کند.

اجرای این طرح، همچنین موجب کاهش ۹ کیلومتری طول مسیر از طریق جاده فعلی مراغه – هشترود و کاهش ۵۰ دقیقه‌ای در زمان حمل و نقل از این مسیر ترانزیتی خواهد شد.

کاهش ترافیک شهرهای جنوب آذربایجان شرقی

همچنین با احداث آزادراه مراغه - هشترود، ترافیک شهرهای جنوب آذربایجان شرقی و استان‌های آذربایجان غربی و کردستان جذب این آزادراه شده و از طریق کریدور آزادراه تبریز- زنجان وارد شبکه حمل و نقل مرکزی کشور می‌شود.

جاده فعلی مراغه – هشترود به عنوان راه ارتباطی موجود در جنوب آذربایجان شرقی به سوی مرکز کشور، با قدمتی چند دهه‌ای، به دلیل وجود پیچ‌های تند، عرض کم و نیز از بین رفتن آسفالت آن، در سال‌های اخیر شاهد حوادث ناگوار و جان باختن شهروندان شده و خسارات‌های مادی و معنوی بسیاری را تحمیل کرده است.

این جاده قدیمی به طول ۱۰۱ کیلومتر بوده که با پیچ‌های خطرناک از دو شهر خراجو مراغه و نظرکهریزی هشترود می‌گذرد، با آنکه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جاده‌های کشور محسوب می‌شود.

وعده جدید برای بهره برداری از آزادراه مراغه- هشترود

فرماندار شهرستان هشترود در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شاهد تسریع عملیات اجرایی پروژه در قطعه پنج هستیم، وعده جدیدی برای بهره برداری از آزادراه مراغه- هشترود اعلام کرد.

امین امینیان با تاکید بر اینکه امیدواریم امسال شاهد بهره‌برداری از قطعه پنج آزادراه مراغه- هشترود باشیم، گفت: قطعه پنج آزادراه مراغه- هشترود محل اتصال شهر هشترود به آزادراه تبریز- زنجان بوده که از پروژه‌های ارزش آفرین شهری درجهت توسعه آتی شهر هشترود بسیار با اهمیت است.

وی سپس افزود: با اجرای آزاد راه مراغه - هشترود، مسافت ۱۰۱ کیلومتری بین دو این شهر ۹ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود و در طول بهره برداری ۲۰ ساله این آزاد راه، حدود ۱۲۳ میلیون لیتر بنزین و ۲۹۴ میلیون لیتر گازوئیل و در هر بار طی مسافت ۵۰ دقیقه در وقت مسافران این آزاد راه به صورت میانگین صرفه جویی می‌شود.

فرماندار هشترود ابراز داشت: عملیات اجرای قطعه پنج از دو سال پیش آغاز شده و هرچند پروژه، از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار است اما انتظار می‌رفت باتوجه به طول پروژه که ۶.۲ کیلومتر است، تاکنون شاهد اتمام عملیات و بهره برداری از آن باشیم.

وی ضمن ابراز امیدواری و تاکید بر اتمام عملیات اجرایی پروژه در سال جاری ابراز داشت: اتمام پروژه می‌تواند افزایش امیدواری و رضایتمندی شهروندان از عملکرد مسئولین را به همراه داشته باشد.

وی همچنین از جمله مزیت‌های آزادراه مراغه-هشترود در قطعه پنج را ایجاد هویت، منظر و مبلمان برای شهر دانست که موجب تمایز آن از سایر نمونه‌های آزادراه‌ها شده و باعث می‌شود هم زیبایی آن و هم نقش آفرینی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن چند برابر شود.

توافق با بانک سپه برای پرداخت ۲۰ میلیارد تومان جهت ادامه اجرای پروژه

نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: کلنگ احداث آزادراه مراغه- هشترود در دولت تدبیر و امید بر زمین شده است که این پروژه و یا بخش قابل توجهی از آن در همین دولت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

سید حمزه امینی سپس گفت: علی‌رغم همه مشکلات دولت به لحاظ اقتصادی توافقاتی با بانک سپه به منظور پرداخت ۲۰ میلیارد تومان برای ادامه فعالیت‌ها در قطعه پنج پروژه انجام شده که ۱۰ میلیارد تومان از این مبلغ سهم زمین‌های تملک شده کشاورزان است.

وی همچنین خواستار بررسی مجدد ۲۳ کیلومتر از قطعه چهار آزادراه مراغه- هشترود شد و افزود: این مسیر به دلیل برف‌گیر بودن و سایر مسائل فنی می‌تواند مشکلات بزرگی برای آزادراه پس از تکمیل به وجود آورد.

امینی ادامه داد: قطعه پنج آزادراه مراغه- هشترود به طول ۶.۲ کیلومتر است که عملیات خاکبرداری آن با ۶۵۰ هزار مترمکعب به پایان رسیده و ۲۰ هزار مترمکعب از پروژه خاک ریزی شده و بخش قابل توجهی از آن را شامل می‌شود.

وی افزود: ابنیه پروژه شامل ۱۵ آبرو است که عملیات احداث آن‌ها به پایان رسیده و همچنین قطعه چهار پروژه آزادراه مراغه- هشترود با ۶۰ درصد خاکبرداری، ۱۰ درصد خاک ریزی و ۱۳ درصد بتن‌ریزی در مجموع از پیشرفت کلی ۲۳ درصدی برخوردار است.

سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد تومانی در پروژه‌های آزادراهی آذربایجان شرقی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: نیمی از پروژه‌های آزادراهی کشور در استان آذربایجان شرقی اجرا می‌شود.

داوود بهبودی اظهار کرد: ۵۰ درصد از پروژه‌های آزادراهی که در کل کشور اجرا می‌شود متعلق به استان و شامل شش قطعه «مراغه – هشترود»، «تبریز- ارومیه»، «رینک دوم تبریز»، «مرند- تبریز- بازرگان»، «خواجه – ورزقان» و آزادراه «تبریز- سهند» است.

وی افزود: مجموعه سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در این پروژه‌های آزادراهی حدود هفت هزار میلیارد تومان و نزدیک به ۵۰ درصد آن آورده بخش خصوصی است.

بهبودی با بیان اینکه یکی از الزامات توسعه توجه به پروژه‌های زیربنایی است که در این عرصه توسعه شبکه راه‌ها، حمل و نقل و ترانزیت حرف اصلی را می‌زند، تصریح کرد: در حال حاضر حدود شش هزار کیلومتر راه همسنگ در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که شامل آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و راه روستایی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: در فصل کاری سال ۹۷-۹۸ حدود ۲۴۰ کیلومتر به مجموعه شبکه آزادراهی، بزرگراهی و راه اصلی استان، ۳۷۰ کیلومتر به راه‌های روستایی و ۱۴۰ کیلومتر به مجموعه راه آهن استان اضافه شد.

آزادراه مراغه- هشترود یکی از مهمترین پروژه‌های راهسازی استان است

استاندار آذربایجان شرقی نیز در خصوص این آزادراه به خبرنگار بازار گفت: آزادراه مراغه- هشترود یکی از مهمترین پروژه‌های راهسازی استان است.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این پروژه درحال انجام است، ادامه داد: مدیران مرتبط استانی در خصوص این آزادراه باید روند کار را تسریع کنند چراکه مدیریت ارشد استان با وجود محدودیت منابع دولتی، به دنبال تسریع و تکمیل این پروژه مهم است.

وی با اشاره به نیاز شهرستان‌های مراغه و هشترود به اتمام این پروژه گفت: جاده قدیمی این مسیر جوابگو نبوده و غیراستاندارد است و باید هرچه زودتر شاهد اتمام این پروژه باشیم.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های راه‌سازی دغدغه اصلی ما است، افزود: این آزادراه در پنج قطعه احداث می‌شود که برخی از قطعات ۵۰ درصد و برخی نیز در حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مشکل اصلی در اجرای این پروژه کمبود اعتبارات دولتی است اظهار داشت: موقعیت خاص ترانزیتی این منطقه از جمله عواملی است که امکان تصادفات رانندگی را افزایش داده و با افتتاح این پروژه شاهد کاهش حوادث رانندگی و افزایش و تسریع ارتباط ترانزیتی با استان‌های همجوار خواهیم بود.

اهمیت ترانزیتی این آزادراه، کاهش بار ترافیکی سایر مسیرهای موجود از غرب به مرکز کشور و کاهش زمان تردد در آن بوده و زمینه ساز کاهش مصرف سوخت و حوادث ترافیکی در منطقه می‌شود که امیدواریم با جذب اعتبارات لازم شاهد افتتاح این پروژه مهم در سال جاری باشیم.

کد خبر: ۱۹٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha