کارت های خرید برای ایجاد رونق در بازار | گرانی در بازار را قبول دارم| ریشه همه مشکلات در دلار است
رییس اتاق اصناف ایران در گفتگو با بازار:

کارت های خرید برای ایجاد رونق در بازار | گرانی در بازار را قبول دارم| ریشه همه مشکلات در دلار است

کاهش ۲۰ درصد تقاضا بعد از گرانی دلار

نوده فراهانی رییس اتاق اصناف ایران از کاهش حداقل ۲۰ درصدی تقاضا در بازار خبر داد و گفت: هر تغییری که در قیمت دلار ایجاد می شود، بهای سایر کالاها را افزایش میدهد. بانک مرکزی قیمت دلار را ثابت نگه دارد.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: قاسم نوده فراهانی رییس اتاق اصناف ایران در گفتگو با بازار با بیان اینکه کالا به اندازه کافی در بازار وجود دارد، به بازار گفت: در هیچ بخشی کمبود کالایی وجود ندارد. اما نوسانات نرخ ارز و رشد نرخ تورم موجب شده که قیمت بسیاری از کالاها نسبت به گذشته افزایش پیدا کند.

او با بیان اینکه قبول داریم که قیمت ها نسبت به گذشته بیشتر شده، اظهار داشت: مهم ترین دلیل گرانی های اخیر نوسانات نرخ ارز و نبود ثبات در قیمت مواد اولیه است. اما متاسفانه کالاها که گران می‌شوند مردم کسبه را مسبب آن می دانند در صورتی که کسبه برای سود نرخ مصوب دارند و اگر از آن تخطی کنند بازرسان برخورد می‌کنند.

گرانی در بازار را قبول دارم اما دلیل اصلی این گرانی ها نوسانات نرخ ارز و نرخ بالای تورم است

به گفته او، هر ریال افزایش قیمت ارز، قیمت سایر کالاها را هم تحت تاثیر قرار می دهد. چرا که بیشتر مواد اولیه ما وارداتی است.

فراهانی ادامه داد: طبیعی است که وقتی هزینه تامین مواد اولیه بالا می رود، قیمت محصول نهایی هم بیشتر می شود و نمی توان از تولیدکننده انتظار ثابت نگه داشتن قیمت ها را داشت.

رییس اتاق اصناف تهران اظهار داشت: اگر دولت و رییس کل بانک مرکزی بتواند تورم و قیمت ارز را ثابت نگه دارند، حفظ ثبات در بازار کار ساده ای است. اما در شرایطی که قیمت دلار در بازار به صورت لحظه ای در حال تغییر است، ثابت نگه داشتن قیمت ها غیر ممکن است.

نوده فراهانی با تأکید بر اینکه گرانی در حوزه اصناف نیست، اظهار کرد: اصناف اقدام به قیمت گذاری نمی کند و تنها فروشنده کالا و محصول است.

کاهش ۲۰ درصدی تقاضا در بازار

او با بیان اینکه به دنبال گرانی های اخیر قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و رکود سنگینی در بازار عرضه و تقاضا حاکم شده است، افزود: تقاضا بعد از گرانی دلار نسبت به گذشته حداقل ۲۰ درصدکاهش یافته است.

وزارت صمت به دنبال اجرای طرح های برای ایجاد رونق در بازار است که طراحی کارت هایی برای خرید کالا یکی از آنهاست. البته این طرح هنوز نهایی نشده است

نوده فراهانی همچنین از طرح هایی برای افزایش قدرت خرید خانوارها خبر داد و گفت: وزارت صمت به دنبال اجرای طرح هایی برای ایجاد رونق در بازار است که طراحی کارت هایی برای خرید کالا یکی از آنهاست که البته این طرح هنوز نهایی نشده است.

این فعال صنفی درباره وضعیت تسهیلات پرداختی گفت: بیشتر واحدهای تولیدی هستند که مشمول دریافت تسهیلات از نظام بانکی می شوند. اما بازار به قدری راکد است که تقاضا برای گرفتن وام هم کمتر شده است.

برنامه ای برای برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم نداریم

او همچنین این نکته را هم گفت که فعلا نمایشگاهی برای عرضه مسقیم کالا نداریم و اگر نیاز باشد فروش های فوق العاده را در واحدهای صنفی اجرایی خواهیم کرد.

فعلا نمایشگاهی برای عرضه مسقیم کالا نداریم و اگر نیاز باشد فروشگاه های فوق العاده را در واحدهای صنفی اجرایی خواهیم کرد

او در بخش دیگری از سخنانش درباره مالیات بیان‌کرد: تراکنش‌های بانکی یک فعال صنفی نمی تواند نشان دهنده درآمد بالای آن فرد باشد و باید در بحث اخذ مالیات شفاف عمل شود و هر تراکنش را نمی توان به عنوان خرید و فروش حساب آورد.

نوده فراهانی با تاکید بر اینکه تراکنش‌هایی که با کارت‌خوان‌ها انجام می‌شود، نمی‌تواند به عنوان سندی برای مالیات اصناف درنظر گرفته شود، ادامه داد: همه موارد این تراکنش‌ها منشاء درآمدی ندارند و براساس بررسی های انجام شده بیشتر این تراکنش‌ها مربوط به کسب و کار بوده و مابقی تراکنش ها به نوعی شخصی بوده یا درآمدی از محل این تراکنش نصیب فعال صنفی نشده است.

کد خبر: ۱۹۷٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha