۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
وارد کننده گاز می شویم؛ شک نکنید
کارشناس انرژی در گفتگو با بازار:

وارد کننده گاز می شویم؛ شک نکنید

امیر معینی کارشناس انرژی می گوید شک نکنید که خیلی زود مجبور می شویم بخش زیادی از نیاز گازی کشور را از محل واردات تامین کنیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: رکود شکنی های مصرف گاز ادامه دارد. بر اساس آنچه شرکت ملی گاز اعلام کرده روز گذشته در بخش خانگی و تجاری چیزی حدود ۶۸۵ میلیون مترمکعب گاز سوزانده شد. برای درک بهتر بزرگی این عدد جالب است که بدانید تولیدات پارس جنوبی چیزی حدود ۵۷۰ میلیون مترمکعب اعلام شده است. به دنبال افزایش مصرف گاز واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری قطع می شود. در این میان برخی از کارشناسان به مساله تجارت گاز اشاره می کنند و برخی دیگر از اهمیت اصلاح قیمت انرژی سخن می گویند.

توسعه واردات گاز را وزارت نفت هم تایید می کند

افزایش سهم واردات از تامین گاز کشور را وزارت نفت هم تایید می کنند. مهران امیر معینی کارشناس انرژی در گفتگو با بازار با امروز گاز سهم بسیار بزرگی در سبد مصرف انرژی کشور دارد و بیش از ۷۰ درصد انرژی موردنیاز کشور از طریق گاز طبیعی تامین می‌شود، گفت: مطابق چشم‌انداز تهیه‌شده توسط معاونت برنامه‌ریزی تلفیقی وزارت نفت در صورت تداوم روند فعلی، کشور در سال ۱۴۰۵ به واردات گاز طبیعی به میزان ۱۴۲.۵۶ میلیون بشکه معادل نفت خام و در سال ۱۴۲۰ به یک میلیارد و ۶۷ میلیون بشکه معادل نفت خام نیاز دارد.

امیر معینی: مطابق چشم‌انداز تهیه‌شده توسط معاونت برنامه‌ریزی تلفیقی وزارت نفت در صورت تداوم روند فعلی، کشور در سال ۱۴۰۵ به واردات گاز طبیعی به میزان ۱۴۲.۵۶ میلیون بشکه معادل نفت خام و در سال ۱۴۲۰ به یک میلیارد و ۶۷ میلیون بشکه معادل نفت خام نیاز دارد

او ادامه داد: آنگونه که در این گزارش آمده در صورت بهینه‌سازی، کشور نیازی به واردات گاز نخواهد داشت. اما مشکل اینجاست که هیچ خبری از بهینه سازی نیست و اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان کاملا فراموش شده و راندمان نیروگاه ها زیر ۴۰ درصد اعلام می شود. ضمن اینکه سهم انرژی های تجدید پذیر از تامین برق کشور به یک درصد هم نمی رسد.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه در حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور حدود ۹۰۰ مگاوات است، افزود: این مقدار باید در افق ۱۴۰۵ به ۶۸۰۰ مگاوات و سال ۱۴۱۰ به ۱۲۸۰۰ مگاوات افزایش یابد تا کشور نیازی به واردات گسترده گاز نداشته باشد.

امیر میعنی با بیان اینکه شک نکنید که خیلی زود مجبور می شویم بخش زیادی از گاز مصرف کشور از محل واردات تامین کنیم، افزود: بهتر است به جای اینکه صرفا یک واردکننده باشیم به دنبال تجارت گاز برویم. در واقع می توانیم تامین گاز مناطق شمالی کشور را از محل واردات از کشورهایی همچون ترکمنستان و روسیه انجام دهیم در مقابل گاز تولیدی خود را از جنوب کشورهای به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کنیم. در واقع با این کار هزینه انتقال و توزیع را به حداقل می رسانیم.

اورعی: کشوری که دومین دارنده ذخایر گازی جهان است به فکر واردات باشد. حالا هم که دیگر پولی برای افزایش ظرفیت نداریم، سیگنال غلط به مردم می دهیم که شما به مصرف گاز مجانی ادامه دهید و کاری برای مدیریت مصرف انجام نمی دهیم

او ادامه داد: اما مشکل اینجاست که ما هم اکنون ما با یک ناترازی بزرگی مواجه هستیم و این ناترازی هر سال در حال بیشتر شدن است. به همین دلیل ما انرژی وارد می کنیم اما در مقابل آن هیچ انرژی صادر نمی کنیم.

سیگنال غلط به مردم می دهیم

البته هاشم اورعی استاد دانشگاه صنعتی شریف هم با اشاره به بحران گازی پیش آمده در کشور، به بازار می گوید که باعث تاسف است کشوری که دومین دارنده ذخایر گازی جهان است به فکر واردات باشد. حالا هم که دیگر پولی برای افزایش ظرفیت نداریم، سیگنال غلط به مردم می دهیم که شما به مصرف گاز مجانی ادامه دهید و کاری برای مدیریت مصرف انجام نمی دهیم.

او ادامه داد: بهترین کار این است که از همین امروز قیمت گذاری را اصلاح کنیم. همیچنین باید به دنبال تولید محصولات با تکنولوژی روز باشیم. در غیر این صورت به جای هاب انرژی منطقه واردکننده انرژی خواهیم بود.

کد خبر: ۱۹۷٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha