۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۴
اقتصاد تحت تاثیر نقدینگی؛ سیگنال تورمی برنامه دولت برای بازار سهام
بازار گزارش می دهد؛

اقتصاد تحت تاثیر نقدینگی؛ سیگنال تورمی برنامه دولت برای بازار سهام

بسیاری از کارشناسان معتقدند که دولت از ابزارهای پولی برای مهار تورم و نقدینگی به خوبی استفاده نکرده و به دلیل ناترازی بانک ها به زودی شاهد افزایش هزینه های تولید و اثر آن بر بورس خواهیم بود.

بازار؛ گروه بورس: در حالی دولت وعده مهار نقدینگی و ثبات اقتصادی را داده که عملا سیاست های پولی در مسیر افزایش هزینه تسهیلات اجرایی شده اند. از این رو بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که به زودی شاهد رشد نرخ تسهیلات و افزایش قیمت تمام شده تولید خواهیم بود و اثر آن بر بازار سرمایه به صورت کاهش حاشیه سود شرکت ها نمایان خواهد شد.

اقتصاد کشور کاملا تحت تاثیر نقدینگی قرار گرفته و سیاست های پولی دولت هم برای بخش های مولد بیشتر هزینه بر شده که می تواند تبعات آن روی حاشیه سود شرکت ها باشد و این راهبرد به نوعی منجر به رکود اقتصادی در کشور می شود

مشاور وزیر اقتصاد و امور دارایی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره اثر تورمی سیاست های کلان اقتصادی کشور گفت: اقتصاد کشور کاملا تحت تاثیر نقدینگی قرار گرفته و سیاست های اقتصادی دولت هم برای بخش های مولد بیشتر هزینه بر شده است که می تواند تبعات آن روی حاشیه سود شرکت ها اثر گذار باشد، در حالی که اگر اصلاحات ساختاری در نظام بانکی و تجاری اجرا می شد شاید نیازی نبود که نرخ سود بانکی به عنوان یک ابزار هزینه ساز برای مهار نقدینگی استفاده شود.

وحید شقاقی با بیان اینکه اقتصاد ایران مانند یک بیمار قلبی با مشکلات زمینه ای است، به همین دلیل نمی توان هرگونه جراحی روی آن انجام داد، تصریح کرد: اگر زمان و پول کافی وجود داشته باشد روش اصولی این بود که این بیماری به صورت ریشه ای از طریق جراحی حل شود و اگر مولفه های لازم وجود نداشته باشد بیمار در شرایط وخیم قرار گرفته و فرصت جراحی هم وجود ندارد، به همین دلیل ابتدا باید بیمار احیا شود و به حالت تعادل برگردد و بعد از اینکه در وضعیت طبیعی برگشت جراحی های بعدی انجام شود. در شرایط کنونی اقتصاد ایران یک بیمار بدحال است که جراحی پذیر نیست و ابتدا باید احیا شود.

او درباره دلایل عمیق بودن اصلاح ساختاری در اقتصاد ایران، تصریح کرد: ساختار بانک های ایران و ساختار تجاری حداقل ۵۰ ساله معیوب است و نتوانسته ایم استراتژی توسعه صادرات محور داشته باشیم و در کنار آن مشکلات دیگری هم داریم و تحریم ها هم فشار زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده که نمی توانیم در کوتاه مدت مشکلات را حل کنیم، به همین دلیل فعالیت بنگاه های اقتصادی هم تحت تاثیر قرار گرفته است.

دولت در این مسیر به جز حمایت از بازار سهام باید فرایندها را تغییر دهد، در شرایط کنونی کسی تمایل ندارد در بلندمدت سرمایه گذاری کند و ساختار باید به نحوی انجام شود که بازدهی بازار سهام بیشتر از سایر بازارهای موازی شود و این مساله علاوه بر اینکه تامین مالی نقدینگی بنگاه ها را تسهیل می کند نقدینگی جامعه را هم جذب می کند

مشاور وزیر اقتصاد و امور دارایی با تاکید بر اینکه دولت وقتی به نرخ سود برای مهار نقدینگی متوسل شده باید همه تبعات منفی آن را پذیرد، تصریح کرد: به طور قطع نرخ رکود اقتصادی در مقطع کنونی تشدید می شود و سایر بازارهای مالی همچون بورس را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل به صورت دومینو وار اثر سیاست های اقتصادی در بنگاه ها و بازارهای مالی کشور نمایان می شود.

شقاقی با بیان اینکه وقتی بانک ها نا ترازی دارند نرخ بهره ابزار کارآمدی نیست، تصریح کرد: به طور قطع بانک ها برای پوشش هزینه های ناشی از پرداخت سود سپرده، نرخ تسهیلات را بالا می برند و این راهبرد به نوعی منجر به رکود اقتصادی در کشور می شود و بنگاه هایی که سرمایه در گردش پایینی دارند نمی توانند منابع مورد نیاز خود را با نرخ های متعارف تامین کنند و این هزینه های بالاتر برای تولید است.

او با تاکید بر اینکه دولت به غیر از مکانیسم نرخ سود می توانست از طریق افزایش سرمایه گذاری بلندمدت در بازار، نقدینگی را مهار کند، گفت: دولت در این مسیر به جز حمایت از بازار سهام باید فرایندها را تغییر دهد، در شرایط کنونی کسی تمایل ندارد در بلندمدت سرمایه گذاری کند و ساختار باید به نحوی انجام شود که بازدهی بازار سهام بیشتر از سایر بازارهای موازی شود و این مساله علاوه بر اینکه تامین مالی نقدینگی بنگاه ها را تسهیل می کند نقدینگی جامعه را هم جذب می کند و به نوعی مانع از نوسانات ارز و ... می شود.

او با اشاره به اینکه در شرایط کنونی وقتی بازار سرمایه نتوانسته نقدینگی را جذب کند این نقدینگی وارد بازارهای موازی شده است، گفت: بانک مرکزی باید از ابزار نرخ سود بانکی به درستی استفاده کند تا نوسانات بازارهای مالی هم گرفته شود، اما در شرایط کنونی این اتفاق نیفتاده است.

آیا چرخه رکود شرکت های بورسی فعال می شود؟

هرچند بسیاری از شرکت های بزرگ ایران در بورس کامودیتی محور هستند و به نوعی کالاهای پایه تولید می کنند، اما تورم به صورت دومینو وار عمل می کند و وقتی کالای پایه به نسبت هزینه ها گران شود به چرخه پایین دستی منتقل می شود و به همین منوال همه شرکت های بورسی تحت تاثیر رشد هزینه ها وارد چرخه رکود می شوند.

شرکت ها برای تولید محصولات جدید نقدینگی کافی ندارند، زیرا محصولات با تقاضای پایین مواجه هستند و از طرف دیگر زمینه برای صادرات چندان وجود ندارد، در این حالت آن‌ها برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود به تسهیلات روی می آورند

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه دولت در به‌کارگیری از ابزارهای پولی برای مهار تورم تنها به اهداف کوتاه مدت فکر می کند، گفت: به طور قطع راهبرد کنونی دولت مهار نقدینگی از طریق گواهی سپرده است، اما با توجه به اینکه اقتصادی ایران تورمی بوده و بسیاری از شرکت ها با هزینه سربار و کاهش سرمایه در گردش مواجه هستند این مساله می تواند آن‌ها را با چالش مواجه کند.

جواد صلاحی با بیان اینکه رکود اقتصادی موجود در بازار که در نتیجه کاهش تقاضا بروز کرده باعث انبار کالاها در انبار تولیدکننده‌ها شده است افزود: در چنین شرایطی شرکت ها برای تولید محصولات جدید نقدینگی کافی ندارند، زیرا محصولات با تقاضای پایین مواجه هستند و از طرف دیگر زمینه برای صادرات چندان وجود ندارد، در این حالت آن‌ها برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود به تسهیلات روی می آورند و وقتی نرخ تسهیلات بالا باشد عملا این هزینه ها روی قیمت کالا کشیده می شود و به رکود بازار دامن می زند، زیرا مصرف کننده ها در مقابل قیمت های جدید بازهم تقاضای خود را کاهش می دهند.

کد خبر: ۱۹۷٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha