۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
فروش طلای اصفهان با برند ایتالیا| وقتی سود تولیدکننده به جیب بنکدار می‌رود!
گزارش بازار؛

فروش طلای اصفهان با برند ایتالیا| وقتی سود تولیدکننده به جیب بنکدار می‌رود!

اصفهان- استان اصفهان با توجه به داشتن چرخه کامل تولید طلا، نام قطب تولید طلا را بر دوش می‌کشد؛ تولیدی که افتخار برندینگش نصیب ایتالیا شده و سودش به جای واحدهای تولیدی به جیب دلالان و بنکداران می رود.

بازار؛ عارف اصفهانی: اصفهان را می توان پایتخت طلای کشور نامید؛ قطب طلای ایران تاکنون توانسته است ۸۵ درصد از صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری طلای کشور را به دست بگیرد و اکنون این استان بالاترین سهم را در بین استان های کشور دارد.

اینها همه در حالی است که اصفهان قطب تولید ماشین‌آلات طلاسازی در منطقه هم به شمار می رود و دستگاه‌های خود را به کشورهای مختلف و حتی با برند ایتالیایی به ایتالیا صادر می‌کند، همچنین اصفهان در زمینه تولید ماشین‌آلات و دستگاه‌های مربوط به ساخت طلا نیز در کشور پیشتاز است و ۳۷ واحد تولیدی مرتبط در این استان فعالیت دارند. این عناوین باعث شده که به گفته رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان میز طلای کشور به عنوان مهمترین محل تبادل نظر و رفع موانع تولید و صادرات این محصول تحت ریاست وزیر صمت در اصفهان تشکیل شود.

اما با تمام این افتخارات تولید کنندگان این صنعت در اصفهان با مشکلات عدیده ای در زمینه تولید روبرو هستند؛ هم اکنون بازنده اصلی این بازار زرد رنگ تولید کنندگانی هستند که رنگ و رویشان زردتر از همیشه شده است. آنها با توجه به وضعیت فعلی پیش آمده می گویند اصفهان با وجود اینکه قطب طلا است اما این افتخار تنها شامل حال مافیایی می شود که پشت پرده بازار طلا حکمرانی می کند.

در این رابطه رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان طلا اصفهان نیز این وضعیت را نگران کننده دانسته و از تعطیل شدن برخی از کارگاه های تولید طلا سخن گفته است.

تولیدکنندگان طلا همانند سایر حوزه‌های تولید، در خط نخست مشکلات قرار داشته و همه ترکش‌های کمبود نقدینگی تا وضعیت شمش طلا و قاچاق طلای ساخته ‌شده، مستقیم آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

محسن طلا مینایی در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه هم اکنون از هزار و ۸۰۰ کارگاه فعال در اصفهان کمتر از ۶۰۰ کارگاه فعال است و ۴۰ درصد از این کارگاه ها در حالت نیمه فعال یا تعطیل هستند اظهار می دارد: با وجود اینکه استان اصفهان از صادرات صد و ۲۰ میلیون دلاری طلای کشور سهم قابل توجهی دارد و بالغ بر ۸۵ درصد از صادرات سهم اصفهان است اما با این همه تولید کنندگان در این بازار سهم زیادی ندارند و این سهم بیشتر به بنکداران می رسد.

حالا ورق اصلی بازار طلا در دست کسانی است که تولید کننده طلا نیستند و تولید کنندگان طلا را آچمز کرده اند.

این در حالی است که از سال های دور اصفهان به عنوان قطب طلای ایران، طوق طلا را بر گردن داشته و از این لحاظ حرف اول را در کشور می زده است تا جایی که تولید کنندگان اصفهانی پا در کفش برندهای ایتالیایی می کرده اند.

بار گران مشکلات اما همواره بر دوش تولید کننده ها بوده است؛ آنها نه سودی از بابت فعالیت های موثری که داشته اند می برده اند و نه به پای رقم های درشتی می رسیده اند که در این بازار رد و بدل می شده است.

با وجود اینکه اصفهان در زمینه تولید طلا جزو استان های سرشناس است اما شاهد واردات طلای کم عیار هم هستیم که به دلیل سود سرشاری که به جیب واسطه ها وارد می کند باعث شده تا این بازار همیشه داغ باشد و تولید کنندگان را به واسطه کاهش تولید در کوره مشکلات ذوب کند

دلالی در این بازار اکنون نقش عمده ای ایفا می کند؛ همین باعث شده که در چرخه تولید تا مصرف خلائی ایجاد شود که بنکداران بتوانند از این فاصله و شکاف سود سرشار ببرند و فعالان بازار طلا تنها ویترین های چشم نوازی داشته باشند که سودی را عایدشان نمی کند.

واسطه ها همچنین برای سودجویی بیشتر مسیر قاچاق را هم باز کرده اند و درصد زیادی از تولیدات اصفهان در مسیر قاچاق قرار می گیرد تا باز هم به همین دلیل تولید کننده به ضرر و زیان بیافتد و سود مناسب از تلاشی که انجام می دهد را نبرد.

به گفته تولید کنندگان بازار طلا، این بازار مسیرهای باز زیادی برای رانت خواری داشته و همین باعث شده که با وجود اینکه اصفهان در زمینه تولید طلا جزو استان های سرشناس است اما شاهد واردات طلای کم عیار هم باشیم که به دلیل سود سرشاری که به جیب واسطه ها وارد می کند این بازار همیشه داغ باشد و تولید کنندگان را به واسطه کاهش تولید در کوره مشکلات ذوب کند.

شتابخشی صادرات طلا در گرو تاسیس شهرک طلا

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه طراحی و ساخت طلا از مباحث اشتغالزا و شتاب بخش صادرات است، بیان کرد: بر همین مبنا کمیته طراحان در انجمن تشکیل شده است، زیرا معتقدیم طراحان یکی از مهمترین عوامل زنجیره ارزش در تولید و صادرات مصنوعات طلا و جواهر هستند اما به دلیل رویکردهای سنتی در بازار کمتر مورد توجه بودند ولی از منظر ملاحظات بین‌المللی بسیار اهمیت دارند.

فروش طلای اصفهان با برند ایتالیا| وقتی سود تولیدکننده به جیب بنکدار می‌رود!

همین تفکر سنتی باعث شده که با اینکه در سال ۹۲ حدود یک هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی ساخت طلا و جواهر در استان اصفهان دارای فعالیت جدی بودند اکنون این تعداد به ۸۰۰ واحد کاهش یابد. امری که راه حلی به جز ایجاد و تاسیس شهرک طلا در اصفهان ندارد.

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان طلا اصفهان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه تولید کنندگان از جمله کسانی هستند که چرخه کامل تولید طلا در اصفهان را در دست دارند و اکنون با وجود مشکلاتی که برای آنها به وجود آمده چه راهکاری می توان داشت که کمتر شاهد خروج کارگاه های تولیدی از چرخه تولید باشیم، به بازار گفت: راه حل این موضوع ایجاد شهرک طلا است که باعث می شود بسیاری از مشکلات تولید کنندگان و صادرکنندگان طلای اصفهان حل شود.

محسن طلایی مینایی افزود: تاسیس این شهرک گام موثری در رشد و توسعه صنعت طلا و اشتغالزایی خواهد داشت و افزایش صادرات را نیز رقم خواهد زد.

متأسفانه تحریم‌ها تأثیرات منفی بر صنعت طلا داشته به نحوی که برخی از کارگاه‌ها تعطیل شد و تعداد فعالان صنعت طلا در اصفهان به ۵۰ درصد کاهش یافت

وی ادامه داد: اصفهان تنها استان در کشور و منطقه خاورمیانه است که کل چرخه صنعت طلا در آن وجود دارد و امید است بتوانیم جایگاه طلای اصفهان را در منطقه باز پس گیریم.

تحریم ها طلا را نقره داغ کرده است

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان نیز در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله‌ای که اکنون با آن روبه‌رو هستیم تحریم صنعت طلا و جواهر است، تصریح کرد: این آمادگی وجود دارد که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها با قوت وارد بازارهای جهانی شویم.

طلامینایی اضافه کرد: متأسفانه تحریم‌ها تأثیرات منفی بر صنعت طلا داشته به نحوی که برخی از کارگاه‌ها تعطیل شد و تعداد فعالان صنعت طلا در اصفهان به ۵۰ درصد کاهش یافت.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان بیان کرد: صادرات طلا با سایر کالاها تفاوت داشته و در مقابل صادرات مصنوعات طلا، شمش خام وارد کشور می‌شود.

طلا مینایی تاکید کرد: این صنعت پاک و اشتغالزا باید در اصفهان بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد با توجه به اینکه کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید طلا اصفهان به نحوی عمل کرده که آلایندگی به صفر رسیده و آب بازیافتی خروجی از این واحدها اکنون کاملاً تصفیه می‌شود.

تولید کنندگان در گرداب مشکلات

در همین رابطه نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان نیز در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه در اصفهان حدود هزار و ۶۰۰ تولید کننده طلا و جواهرات وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد فقط ۴۵۰ تولید کننده فعال هستند که این تولید کنندگان دارای کد استاندارد و فعال با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت تولید فعالیت دارند.

علی موزرانی، با بیان اینکه کاهش ظرفیت تولید تولیدکنندگان به عوامل زیادی بستگی دارد، گفت: در بخش تولید عمده هزینه تولید مربوط به نیروی انسانی و مواد مصرفی می شود، نیروی انسانی باید تولید زیادی داشته باشد تا جوابگوی هزینه خود باشد و به خاطر همین مشکلات، آمار تولید و فعالان حوزه تولید کم است.

موزرانی افزود: اصفهان یک زمانی عمده تولید طلای کشور را در دست داشت و کارگاه های تولید کننده اصفهان در تمام شهرها توزیع کننده داشت و اجناس تولید شده در اصفهان به سراسر ایران ارسال می شد ولی اکنون تعداد تولید کنندگان اصفهان و ظرفیت تولید طلای این شهر بسیار کاهش یافته و نمی توان گفت که اصفهان قطب تولید طلا است.

فروش طلای اصفهان با برند ایتالیا| وقتی سود تولیدکننده به جیب بنکدار می‌رود!

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرهای تهران، مشهد، یزد و غیره در قالب تولید مصنوعات طلا نسبتا تولید موفقی داشته اند و با تولید طلای با کیفیت توانستند بخشی از نیاز کشور را تامین کنند، گفت: اصفهان در زمینه تولید النگو بزرگترین تولید کننده بود و هنوز هم توان تولید اصفهان و افرادی که در حیطه تولید مصنوعات طلا در شهر اصفهان فعال هستند توان بالایی است.

هم اکنون یکی از مهمترین هزینه های سربار برای مصنوعات طلا هزینه تولید است که به ظرفیت تولید برمی گردد، چرا که کارگاهی که از توان تولید خود کمتر تولید می کند، هزینه تولید آن از لحاظ پرسنلی تغییر نمی کند

وی با تاکید بر اینکه باید از تولید کنندگان حمایت شود؛ افزایش اجرت ساخت و تولید مصنوعات طلا را نیز از دیگر مشکلات تولید کنندگان دانست و گفت: هم اکنون یکی از مهمترین هزینه های سربار برای مصنوعات طلا هزینه تولید است که به ظرفیت تولید برمی گردد، چرا که کارگاهی که از توان تولید خود کمتر تولید می کند، هزینه تولید آن از لحاظ پرسنلی تغییر نمی کند و برای تامین هزینه های تولید خود باید قیمت را افزایش دهد.

دست دوم هایی که اعتبار ندارد

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا رغبت مردم برای خرید طلای دست دوم تولیدکنندگان را با مشکل مواجه می کند یا خیر به بازار گفت: متاسفانه این مساله وجود دارد و با گران شدن طلا مردم به سمت خرید طلای دست دوم می روند و خلاء قانونی برای جلوگیری از دست دوم فروشی به این مقوله دامن زده است.

وی در ادامه در مورد چالش دست دوم فروشی در صنف طلا و جواهر با بیان اینکه تمام اتحادیه ها معتقدند که نباید دست دوم فروشی در صنف اتفاق بیفتد بیان داشت: فروش طلای دست دوم از لحاظ تولید و بهداشت مطلوب نیست و صنعت طلا و جواهر کشور را دچار رکود می کند.

موزرانی تصریح کرد: برای جلوگیری از فروش طلای مستعمل و دست دوم خلا قانونی وجود دارد که رفع این مسئله مستلزم پیگیری اتحادیه ها برای رفع این خلا قانونی است تا صراحتا در قانون فروش مصنوعات مستعمل و دست دوم در صنف طلا و جواهر غیر قانونی اعلام شود با توجه به اینکه مصرف کننده آگاهی لازم را ندارد که ممکن است این طلای دست دوم عیار کمتری داشته باشد و متضرر می شود.

با این تفاسیر و با توجه به اینکه متولی حمایت و سیاست‌گذاری از تولید طلا و جواهر در استان اصفهان و کشور مشخص نیست و این صنعت بین وزارتخانه صمت و صنایع‌دستی بلاتکلیف مانده و هرکدام از این دو نهاد توپ را به زمین دیگری می‌اندازند. تنها راهکاری که اکنون وجود دارد ساخت شهرک طلا است؛ شهرکی که پس از دو دهه همچنان در خم یک کوچه مانده و همین باعث شده که بازار پنهان خرید و فروش و توزیع و صادرات و قاچاق مصنوعات طلا در اصفهان ایجاد شود و تولیدکنندگان از قبل این موضوع خسارات زیادی ببینند و رفته رفته از این صنعت کوچ کنند.

کد خبر: ۱۹۷٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha