۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
بهینه سازی نرم افزار لجستیک | نیک آوازه

بهینه سازی نرم افزار لجستیک | نیک آوازه

بهینه سازی نرم افزار لجستیک؛ برای داشتن بهترین عملکرد ممکن با کمترین هزینه ضروری است.

به گزارش بازار، بهینه سازی نرم افزار لجستیک؛ برای داشتن بهترین عملکرد ممکن با کمترین هزینه ضروری است. این فرآیند بهینه سازی نه تنها سیستم را در کلیت عملیات‌ها درگیر می‌کند، بلکه باید بهینه سازی هر بخش را نیز در نظر بگیرد. در این زمینه، ما باید سه سطح بهینه سازی را در نرم افزار لجستیک نظر بگیریم...

بهینه سازی نرم افزار لجستیک؛ برای داشتن بهترین عملکرد ممکن با کمترین هزینه ضروری است. این فرآیند بهینه سازی نه تنها سیستم را در کلیت عملیات‌ها درگیر می‌کند، بلکه باید بهینه سازی هر بخش را نیز در نظر بگیرد. در این زمینه، ما باید سه سطح بهینه سازی را در نرم افزار لجستیک نظر بگیریم:

بهینه سازی نرم افزار لجستیک

بهینه سازی عملکردی در نرم افزار لجستیک:

به هماهنگی فعالیت‌های مختلف (مدیریت انبار، لجستیک تولید، ایجاد محصول و طول عمر و موارد دیگر) اشاره دارد.

بهینه سازی زمانی در نرم افزار لجستیک:

تصمیم گیری بر اساس چارچوب‌های زمانی را انجام می‌دهد با این حال، هر چه اهداف مهم‌تر باشد، بیشتر لازم است که نرم افزار لجستیک در مواجهه با عدم قطعیت، سازگاری؛ مهارت بالایی داشته باشد.

بهینه سازی جغرافیایی در  نرم افزار لجستیک:

تصمیم گیری برای مناطق تک سایت و یا چند سایت را شامل می‌شود.

علیرغم این واقعیت که بهینه‌سازی لجستیک ریشه‌های باستانی دارد، در واقع در اواخر قرن بیستم با ظهور مفهوم مدیریت سهام توسعه یافت؛ سپس به دنبال ابزار و تکنیک‌های تصمیم گیری برای به دست آوردن بهترین نتیجه ممکن پیش رفت، یعنی ابزارهای پشتیبانی مانند نرم افزار لجستیک برای تصمیم گیری‌های بهینه توسعه یافت و به این ترتیب، تحقیقات عملیاتی  متولد شد. توسعه سیستم لجستیک، ابزاری را برای سازمان‌ها فراهم کرد تا از طریق رویکرد کمی با مشکلات لجستیکی خود مقابله کنند. هدف؛ موفقیت در تجزیه و تحلیل و تشخیص موقعیت‌های پیچیده به منظور ارزیابی خطرات و انتخاب‌های مناسب بود. در این زمینه، تصمیم گیرندگان باید با مشکلات پیچیدگی فزاینده ای روبرو شوند که از بخش‌های فنی بسیار متنوعی مانند لجستیک، برنامه ریزی، سازمان خدمات و غیره ناشی می‌شود.

به طور مثال زیرساخت‌های موجود برای سیستم لجستیک و دانش صنایع بالغ؛ فرصتی عالی برای تجاری‌سازی شبکه چند محصولی پالایشگاه زیستی با تبدیل سودآوری پایین فرآیندهای سنتی شد.

این مطلب را هم بخوانید: چالش‌ها، مزایا و بهترین شیوه‌های بهبود لجستیک انبار

جریان‌های فیزیکی در نرم افزار لجستیک

توابع انبارداری در نرم افزار لجستیک

بخش انبارداری؛ نقش مهمی در نرم افزار لجستیک را ایفا می‌کند و سطوح خدمات مشتری مطلوب را در ترکیب با سایر فعالیت‌های لجستیکی فراهم می‌کند. طیف گسترده ای از عملیات و وظایف در انبارداری انجام می شود، که آن‌ها را می‌توان تحت سه عملکرد اساسی  دسته بندی کرد:

۱.حرکت (جابجایی مواد)

۲.ذخیره سازی (نگهداری موجودی)

۳.انتقال اطلاعات

به طور سنتی، عملکرد ذخیره سازی به عنوان نقش اصلی انبارها در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا آن‌ها به عنوان مکان‌هایی برای ذخیره سازی طولانی مدت محصولات تلقی می شدند.

با این حال، سازمان‌های امروزی سعی می‌کنند چرخش موجودی خود را بهبود بخشند و سفارش‌ها را سریع‌تر از طریق شبکه‌های زنجیره تامین منتقل کنند. از این رو امروزه نقش انبارداری درازمدت انبارها کاهش یافته و عملکرد حرکتی آن‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

عملکرد حرکت یا جابجایی مواد در نرم افزار لجستیک با چهار فعالیت اصلی نشان داده می شود:

  • دریافت و جابجایی:

این فعالیت شامل تخلیه کالا از تجهیزات حمل و نقل و همچنین بررسی تعداد و مشخصات آن‌ها در برابر سوابق سفارش، بررسی آن‌ها از نظر آسیب و به روز رسانی سوابق موجودی انبار می‌باشد. فرآیند دریافت همچنین شامل دسته بندی و طبقه بندی محصولات و پیش بسته بندی محموله‌های فله‌ای به محموله‌های کوچکتر قبل از انتقال آن‌ها به محل نگهداری انبار می‌شود. در نهایت، جابجایی فیزیکی محصولات به مناطق ذخیره‌سازی، مکان‌های خدمات تخصصی (مانند مناطق ادغام‌سازی) و مکان‌های حمل و نقل خروجی به عنوان فعالیت‌های عبوری نامیده می‌شوند و شامل موارد زیر است:

  • پر کردن سفارش یا انتخاب سفارش:

این بخش یک فعالیت حرکتی اساسی در بخش انبارداری است و شامل شناسایی و بازیابی محصولات از مناطق ذخیره سازی مطابق با سفارش مشتری است. پر کردن سفارش همچنین شامل جمع آوری، گروه بندی مجدد و بسته بندی محصولات در مجموعه‌های مورد نظر مشتریان است. علاوه بر این، تولید برگه‌های بسته بندی یا لیست‌های تحویل نیز ممکن است در این بخش انجام شود. فعالیت‌های انتخاب سفارش؛ زمان ‌بر و فشرده هستند. یک مطالعه در بریتانیا نشان داد که حدود ۶۳٪ از هزینه‌های عملیاتی، انبار نتیجه انتخاب سفارش است.

این مطلب را هم بخوانید: مدیریت زنجیره تامین چگونه کار می‌کند و چرا مهم است؟

  • اتصال متقابل:

در این فرآیند، محصولات دریافتی از یک منبع، گهگاه با محصولاتی از منابع دیگر با همان مقصد ادغام می‌شوند و بلافاصله بدون انتقال به انبارهای طولانی‌مدت، برای مشتریان ارسال می‌شوند. یک عملیات اتصال متقاطع خالص تنها انتقال مواد را از داک دریافت ورودی به حوض خروجی سازماندهی می‌کند و فعالیت‌های غیرارزش‌افزا مانند کنار گذاشتن، ذخیره‌سازی و تکمیل سفارش را حذف می‌کند. با این حال، در عمل ممکن است کمی تأخیر وجود داشته باشد و اقلام ممکن است بین ۱ تا ۳ روز در مرکز باقی بمانند.

  • حمل و نقل:

این فعالیت شامل جابجایی فیزیکی و بارگیری سفارشات مونتاژ شده در حامل‌های حمل و نقل، بررسی محتوا و ترتیب سفارش‌ها و به روز رسانی سوابق موجودی است. همچنین ممکن است شامل دسته بندی و بسته بندی محصولات برای مشتریان خاص یا مهاربندی و بسته بندی اقلام برای جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها باشد.

  • ذخیره سازی:

عملکرد ذخیره سازی انبارها صرفاً در مورد انباشت موجودی در یک دوره زمانی است. بسته به هدف ذخیره سازی، ذخیره موجودی ممکن است در مکان‌های مختلف و برای مدت زمان متفاوت در انبارها انجام شود.

امروزه حمل و نقل بخش مهمی از سیستم لجستیکی است و زنجیره‌های تامین کارآمد؛ به حمل و نقل سریع، پاسخگو و قابل اعتماد متکی هستند. دامنه های فزاینده ای از بخش‌های اقتصادی به عنوان یک هنجار روی می‌آورند؛ بنابراین منجر به فرآیند هماهنگ سازی پیچیده در هماهنگی تولید و عرضه در سراسر جهان می‌شود. این پیچیدگی نتیجه تفاوت در فرهنگ‌ها، نظام‌های اقتصادی، مقررات دولتی و بسیاری از قوانین و توافقات بین المللی است.

گزارش‌ها و بررسی‌های فنی؛ منابع خوبی برای بررسی تغییرات اخیر و روندهای احتمالی آینده در بخش‌های مختلف تجارت و صنعت هستند. 

این مطلب را هم بخوانید: تفاوت‌های سیستم لجستیک و زنجیره تامین

کد خبر: ۱۹۷٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha