۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
صندوق توسعه ملی چه سهامی را می خرد؟
بازار گزارش می دهد؛

صندوق توسعه ملی چه سهامی را می خرد؟

اما و اگرها درباره میزان سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی

هرچند رئیس سازمان بورس و سایر مقام های دولتی ورود صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاری در بورس را تایید کرده اند، اما مشخص نیست چه میزان سرمایه از این صندوق و از چه طریقی وارد بازار شده است.

حامد شایگان؛ بازار: چند وقت پیش که شاخص کل بورس بار دیگر وارد کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شده بود بسیاری از کارشناسان اقتصادی و ... نگران بازار بودند، زیرا اگر حمایت های این محدوده را از دست می داد خروج پول از بورس شدت می گرفت، به همین دلیل موضوع ورود سرمایه صندوق توسعه ملی به بورس به صورت جدی مطرح شد و ابتدا رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که این صندوق از طریق کدهای بورسی مخصوص به خود وارد این بازار شده و بعد معاون آن این مساله را تکذیب و تاکید کرد که منابع صندوق توسعه ملی از طریق صندوق تثبیت وارد بورس می شود اما جزئیاتی از آن منتشر نشد که چقدر از منابع صندوق توسعه ملی قرار است وارد بورس شود، چراکه منابع این صندوق می تواند بازار سرمایه را به طور کامل متحول کند.

ورود سرمایه صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه ۴۰ درصد از درآمد حاصل از نفت به صندوق توسعه ملی واریز می شود گفت: هرچند دولت اجازه گرفته ۱۰ درصد از این درآمد را در بخش هایی مانند متناسب سازی حقوق بازنشستگان، حقوق نیروهای مسلح و ... بکار بگیرد با این حال مابقی آن باید طبق قانون ذخیره شود.

به گفته یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به دلیل اینکه منابع صندوق توسعه ملی برای آیندگان است و از آنجایی که سهام برخی از شرکت ها ارزنده هستند خرید آن به عنوان منابع پایدار از طریق سرمایه گذاری صندوق تثبیت در بورس اجرایی شده است

بهروز محبی نجم آبادی با بیان اینکه تزریق نقدینگی صندوق توسعه ملی از طریق صندوق تثبیت بورس یکی از برنامه های دولت برای حمایت از بورس است، افزود: به دلیل اینکه منابع صندوق توسعه ملی برای آیندگان است و سهام برخی از شرکت ها ارزنده هستند به عنوان منابع پایداری برای آیندگان سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی از طریق صندوق تثبیت بازار در بورس اجرایی شده است.

او با اشاره به اینکه بعد از اینکه بورس دچار حباب شد و سهامداران ضربه بزرگی خوردند موضوع نقدینگی در بورس به چالش کشیده شد، افزود: در شرایطی که بورس می توانست با نقدینگی جامعه، اقتصاد را تقویت کند عملا با بی اعتمادی روند معکوسی برای انتقال نقدینگی به بازارهای غیرمولد ایجاد کرد، از این رو در چند وقت اخیر به دلیل نتوانسته هنوز به حالت عادی بکار بگیرد دولت با مصوبه آزادسازی ارز ترجیحی و... پالس های مثبتی برای حرکت رو به بالای شاخص را آغاز کرد و از طرف دیگر خودرو در بورس کالا عرضه کرد تا مساله قیمت گذاری دستوری و زیان انباشته خودروسازان هم حل شود و همه این مساله به نوعی حمایت از بازار بورس بوده است.

عدم هماهنگی رشد گروه ها به دلیل کمبود نقدینگی

در یکی دو سال اخیر برخی از گروه های بورسی به دلیل وابستگی به نرخ ارز رشد خوبی داشته اند، اما گروهای ریالی با وجود افزایش درآمد نتوانسته اند عقب ماندگی خو. د را جبران کنند، در چنین شرایطی ورود نقدینگی جدید تنها ابزار برای حرکت این نمادها محسوب می شود.

وقتی معاملات سهام بزرگ و بنیادی روند مثبتی داشته باشد، روی معاملات تمام بازار اثر مثبت می گذارد، از این رو می توان گفت اگر سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در بازار وجود داشته باشد بسته به حجم سرمایه گذاری می توان پیش بینی کرد که بازار را به سمت رشد سوق دهد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه نقدینگی مهم‌ترین رکن بازار برای حرکت به سمت بالاست، گفت: با توجه به اینکه در چند وقت اخیر نوسانات ارزی، طلا، خودرو و ... زیاد بوده بخشی عمده‌ی نقدینگی سایر بازار را جذب کردند، به همین دلیل سرمایه های خرد چندان وارد بورس نشده اند، هرچند گفته شده که صندوق توسعه ملی وارد بازار سهام شده، اما دقیقا مشخص نیست که چه میزان سرمایه وارد بازار کرده است.

همایون دارابی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی به طور قطع روی نمادهای بزرگ و بنیادی سرمایه گذاری می کند، افزود: وقتی معاملات سهام بزرگ و بنیادی روند مثبتی داشته باشد، روی معاملات تمام بازار اثر مثبت می گذارد، از این رو می توان گفت اگر سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در بازار وجود داشته باشد بسته به حجم سرمایه گذاری می توان پیش بینی کرد که بازار را به سمت رشد سوق دهد.

این کارشناس با تاکید بر اهمیت یکپارچگی رشد بازار سرمایه تصریح کرد: به طور کلی سرمایه گذاری صندوق تثبیت بازار و صندوق توسعه ملی باید به گونه متعادل در تمام گروه ها و بازار وجود داشته باشد تا منجر به حرکت گروه های عقب مانده در بورس هم شود.

عامل اصلی رشد بورس سرمایه های کلان

به طور قطع عامل اصلی رشد بورس سرمایه های کلان یا سرمایه های خرد با تعداد بالاست و از آنجایی که سهامداران خرد تجربه خوبی از معامله در بورس ندارند در موقعیت کنونی با وجود اینکه بازار کاملا ارزنده است اما تمایلی به سهامداری ندارند، از این رو ورود سرمایه های صندوق توسعه ملی به بازار نه تنها می تواند کلید سودسازی پایدار برای آیندگان باشد، به جو منفی حاکم بر بازار بکاهد و کمک کند تا بار دیگر نقدینگی به بورس وارد شود.

اگر دولت سرمایه از طریق صندوق تثبیت و ... به بازار تزریق کند موج جدیدی در بازار به وجود می آید که نقدینگی های خرد را هم جذب می کند

پویان مظفری کارشناس بوری در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اهمیت ورود نقدینگی های سرگردان به بازار بورس، گفت: نقدینگی وارد هر بازاری شود، به طور قطع رشد می کند و همین مساله منجر به ورود نقدینگی های کوچک هم می شود.

او افزود: از این رو اگر دولت سرمایه از طریق صندوق تثبیت و ... به بازار تزریق کند موج جدیدی در بازار به وجود می آید که نقدینگی های خرد را هم جذب می کند و در نهایت این سرمایه های دولتی است که بیشترین منفعت را از روند صعودی بورس می برد و از طرف دیگر نقدینگی خرد هم در بخش های مولد بکار گرفته می شوند.

حالا با توجه به اینکه رئیس جدید بانک مرکزی پیش از این مدیریت صندوق توسعه ملی را هم بر عهده داشته می تواند ورود این سرمایه ها به بورس را تسهیل کند تا از این طریق راحت تر بتواند نقدینگی سرگردان در جامعه را هم مدیریت کند.

کد خبر: ۱۹۷٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha