۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
دپوی ۱۶۰۰ میلیارد تومان وام مسکن روستایی نزد ۳ بانک
معاون بنیاد مسکن در گفتگو با بازار خبر داد

دپوی ۱۶۰۰ میلیارد تومان وام مسکن روستایی نزد ۳ بانک

مهدیان، معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن با اشاره به اینکه وزارت کشور پیشنهادی به دولت داده تا به جای احداث ۲۰۰ هزار مسکن روستایی، امسال این عدد به ۵۰۰ هزار مسکن افزایش یابد گفت: ۳ بانک هنوز به طور ۱۰۰ درصد وام مسکن روستایی سال قبل را ابلاغ و پرداخت نکرده اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن- بر اساس قانون تکلیف برنامه و بودجه، باید سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در کشور احداث شود. به همین منظور هر سال شش بانک عامل صادرات، ملی، ملت، رفاه، مسکن و تجارت بر اساس سهمیه ای که برای آنها تعیین می شود اقدام به پرداخت تسهیلات مصوب شده از سوی دولت می کنند.  بر اساس طرح جامع مسکن، احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود و چون ایران، کشوری سانحه خیز به شمار می‌رود بعد از زلزله سال ۱۳۶۹ دولت به مقاوم سازی و بهسازی واحدهای روستایی همت گماشت و اجرای این طرح از سال ۱۳۷۴ آغاز و تا ۱۳۸۴ به طول انجامید. اما از سال ۱۳۸۴ به بعد طرح احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی با پرداخت تسهیلات ۵ میلیون تومانی آغاز و هر سال ۱۵ درصد به سقف تسهیلات اضافه شد.

سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سال گذشته به ۴۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد رسید. بر اساس مصوبه دولت همه ساله ۱۵ درصد به سقف تسهیلات یاد شده اضافه می شود و بانک های عامل همه ساله باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که بتوانند سهمیه همان سال ابلاغی را در همان سال پرداخت کنند. اما گزارشها حاکی از این است که هنوز تسهیلات سال ۹۸ به پایان نرسیده است.  

تعلل ۳ بانک برای پرداخت کامل وام مسکن روستایی 

عزیزالله مهدیان معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی با پیشنهاد افزایش ۱۰ میلیون تومانی سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی موافقت کرد یا خیر؟ گفت: بانک مرکزی هنوز با پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی موافقت نکرده است و به احتمال زیاد طی هفته آینده با این پیشنهاد موافقت خواهد کرد.  

وی با اشاره به اینکه با گذشت سال ۹۸ هنوز برخی از بانک ها به طور کامل تسهیلات مسکن روستایی سال ۹۸ را پرداخت نکرده اند اظهار داشت : شش بانک صادرات، ملی، ملت، رفاه، مسکن و تجارت بر اساس سهمیه ای که برای آنها تعیین می شود اقدام به پرداخت تسهیلات مصوب شده از سوی دولت می کنند به همین منظور از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی مصوب سال گذشته ۱۶۰ هزار تسهیلات به استانها ابلاغ و پرداخت شده است.  

میزان تسهیلات پرداخت نشده توسط این سه بانک را ارزیابی و جمع بندی کنیم می توان گفت که بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نزد بانک های یاد شده باقیمانده است که باید آزاد شود و به متقاضیان پرداخت شود

مهدیان ادامه داد:  از میان شش بانک عامل سه بانک صادرات، ملی و رفاه هنوز به طور کامل سهمیه ابلاغی سال گذشته خود را پرداخت نکرد اند و می توان گفت که ۸۰ درصد تسهیلات ابلاغی توسط بانک های عامل پرداخت شده است. اگر بخواهیم میزان تسهیلات پرداخت نشده توسط این سه بانک را ارزیابی و جمع بندی کنیم می توان گفت که بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نزد بانک های یاد شده باقیمانده است که باید آزاد و به متقاضیان پرداخت شود.  

وی خاطر نشان کرد : پرداخت ۱۶۰ هزار تسهیلات مسکن روستایی که مربوط به سال گذشته هست باید به پایان برسد چرا که در برخی استانها معطل تسهیلات هستند و عدم ابلاغ آنها مشکلاتی را برای متقاضیان تسهیلات مسکن روستایی ایجاد کرده است.  

افزایش سهمیه احداث مسکن روستایی به ۵۰۰ هزار واحد

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن همچنین از پیشنهاد جدید وزارت کشور به دولت برای افزایش سهمیه پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن روستایی خبر داد و گفت : وزارت کشور اخیرا پیشنهادی برای افزایش پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ هزار واحد به ۵۰۰ هزار واحد مسکونی به دولت ارائه کرده و رئیس جمهوری هم با استقبال از این پیشنهاد از شخص نوبخت درخواست کرده تا به این موضوع در اسرع وقت رسیدگی و به تصویب برساند.  

مهدیان در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش تعداد سهمیه برای بنیاد مسکن مشکل ایجاد نخواهد کرد؟ اظهار داشت: به هر حال بانک های عامل در پرداخت تسهیلات برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی دچار مشکل می شدند و ما معتقد هستیم که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی منطقی تر است اما بنیاد مسکن مشکلی از این بابت ندارد و قطعا آنرا به نحو احسن اجرا خواهد کرد.  

اگر میزان تسهیلات پرداخت شده به ۵۰۰ هزار واحد مسکونی افزایش یابد بنیاد مسکن بر این اعتقاد است که باید وضعیت پرداخت تسهیلات از سوی بانک های عامل به گونه ای باشد که در ابتدای سال تمام ۱۰۰ درصد سهمیه ابلاغ شود

وی ادامه داد : اگر میزان تسهیلات پرداخت شده به ۵۰۰ هزار واحد مسکونی افزایش یابد بنیاد مسکن بر این اعتقاد است که باید وضعیت پرداخت تسهیلات از سوی بانک های عامل به گونه ای باشد که در ابتدای سال تمام ۱۰۰ درصد سهمیه ابلاغ شود و اینگونه نشود که سال ۹۸ تمام شده و هنوز سه بانک عامل به طور کامل سهمیه ها را ابلاغ نکرده و تسهیلات را پرداخت نکرده اند.  

مهدیان تصریح کرد : به هر حال این اقدام دولت با هدف این است که هر چه زودتر واحدهای مسکونی آسیب پذیر به سرانجام برسد بنابراین امیدواریم که هر چه زودتر سقف تسهیلات مسکن روستایی به ۵۰ میلیون تومان مصوب شود و بانک های عامل نیز هر چه سریعتر سهمیه های خود را به استانها ابلاغ کنند.  

کد خبر: ۱۹٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha