۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
فرسایش خاک در گلستان بیشتر از میانگین کشوری است
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

فرسایش خاک در گلستان بیشتر از میانگین کشوری است

گرگان_ بهترک، معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: میزان فرسایش خاک در گلستان سالانه از میانگین فرسایش کشور یک تن در هکتار بیشتر است.

رمضان بهترک در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: میانگین فرسایش خاک در کشور ۱۵ تن در هکتار به صورت سالانه بوده اما این میزان در گلستان بیش از ۱۶ تن است که یک تن از میزان کشوری بیشتر است.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: فرسایش خاک سالانه از شرق تا غرب استان از هشت تن در هکتار شروع و در برخی از مناطق شمال شرق به ۳۵ تن در هکتار می رسد.

وی با بیان این نکته که راه های جلوگیری از فرسایش خاک متفاوت است، عنوان کرد: اجرای عملیات بیولوژیکی بر عرصه های طبیعی و ملی یکی از راهکارهای مقابله با عامل فرسایش خاک است.

به گفته بهترک، خاک منبع اصلی تولید مواد غذایی استان محسوب می شود و جایگزینی ندارد در نتیجه باید جلوی تخریب این نعمت الهی را گرفت.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان یادآورشد: باید متناسب با اراضی شیبدار کشت های پایدار در آن مناطق انجام شود تا زمین نیاز به شخم کمتری داشته باشد و میزان فرسایش آن کاهش یابد.

بهترک با بیان اینکه شخم اراضی شیبدار استان در جهت شیب انجام می شود، خاطرنشان کرد: عملیات شخم در اراضی شیبدار استان هر سال اتفاق می افتد که یکی از علل اصلی شدت فرسایش است.

به گفته وی، علت اصلی اختلاف میزان فرسایش خاک استان با کشور وجود ۴۵۰ هزار هکتار زمین با جنس خاک آن لُسی در مناطق شمال شرق است.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به این نکته که باید پوشش گیاهی منطقه مدیریت شود، ادامه داد: یکی از راه های مقابله با فرسایش تراس بندی اراضی شیبدار با شیب بین ۱۲ تا ۱۸ درصد است .

وی ایجاد سازه های تثبیت بستر در آبراهه ها را از دیگر راهکار های جلوگیری از فرسایش خاک دانست و اظهار کرد: این سازه ها از رسوب خاک به منافذ سدها و آسیب به تاسیسات سدها جلوگیری می کند.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در خاتمه یادآور شد: حد نظارت سازمان منابع طبیعی و آبخیرداری گلستان به ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگل و ۸۶۲ هزار هکتار مرتع استان است که باید عملیات احیاء و اصلاح در این مناطق انجام دهیم.

کد خبر: ۱۹۷٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha